Pagina 1 van 3
Aanleggen 12 volt sigaretten aansluiting voor navigatie
Geplaatst: do 12 jul, 2012 18:53
door Franko
Hallo Iedereen,
Ik wil graag een 12 volt aansluiting maken met een sigarettenaansteker. Op deze manier kan ik dan de navigatie van stroom voorzien.
Maar hoe moet ik dit aanpakken en wat heb ik er allemaal voor nodig?
Misschien slim om hem via het contact te maken?
Geplaatst: do 12 jul, 2012 19:12
door supercees
slim inderdaad via je contact. onder je contactslot zitten 3 stekkertjes. 1 is constante stroom vanaf de accu, 2 komt spanning op te staan als je het contact aanzet en de derde gaat naar je startmotor. nummer 2 moet je dus hebben, welke van de drie dat is kan je meten of checken met een lampje.
dat is je plusdraad. dan heb je nog een min-draad nodig die je ergens aan de massa maakt, bijvoorbeeld een schroef gebruiken waarmee je zwarte kunststof dashboard vastzit. wellicht nog een zekering ertussen, heb ik zelf niet omdat je navigatie niet enorm veel stroom trekt.
en als je het toch maakt, je hebt ook in een drievoudige aansluiting. dan kan tegelijkertijd je tomtom erop, je telefoon opladen en een dvd'tje bekijken
Geplaatst: do 12 jul, 2012 19:28
door David
Het is overigens handiger om direct even een draad naar de accu te trekken met een zwevende zekering ertussen.
Dan weet je zeker dat je geen andere zaken beïnvloed en dat je genoeg vermogen kunt pakken.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 01:47
door schermer
Gewoon meteen op de accu met een zekering ertussen, alle spulletjes daarvoor zijn zo via internet te koop.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 01:57
door Franko
Welke spullen heb ik dan nodig?
Draad (hoeveel mm?)
Stekkertjes om alles aan te sluiten aan eventuele stroomvoorziening ( accu of contact )
zekering ( hoeveel ampere? )
siggarettenaansteker
Als iemand een webshop heeft waar dit te bestellen is, mag hij dit in een bericht sturen. Graag zelfs

Geplaatst: vr 13 jul, 2012 06:40
door David
Als je de eerste beste automaterialenzaak binnenloopt en je zegt wat je wilt leggen ze het zo voor je neus.
Kost je alles bij elkaar nog geen 15 euro, schat ik.
Links van je dashboard kun je hem bevestigen en dan een gaat je door het schutbord heen naar de accu.
Of, zoals ik heb gedaan, netjes achter het dashboard naar de motorruimte. Even de accubak eruit en je pakt het draadje op en monteert hem op je accuklem met een AMPtje met een oog op de juiste maat.
Zwevende zekering ertussen van 16Ah of zoveel als je wilt.
Dan nog een massadraad vanaf een moertje oid naar je sigaretteaansteker en klaar.
Overigens adviseer ik je om dat hem niet echt als sigaretteaansteker te gebruiken. Maar alleen als 12V "stekkerdoos".
En koop wel kwaliteitsspul liever iets duurder want die goedkope shit is echt bagger.
Kijk of ze iets van Hella hebben of zo'n soort merk. Daar heb je jarenlang plezier van.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 08:09
door Twécévé
Tsja, ik heb zo'n sigarettenaansteker tijden terug al gekocht voor de tomtom maar nog nooit geinstalleerd. Ik snap geen r**t van stroom, vandaar.
Ik heb destijds er ook een topic over gestart maar krijg via mn ipad niet de link te pakken van het topic. Als je zoekt op tomtom en dan op auteur Twécévé vind je het topic vanzelf, staat veel info in.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 08:48
door Gerard2cv
Nou kom op Sander,Dan op de loodgietersmanier.Je leg een leiding van 1,5mm2 van de pluspool door het schutboord met een doorvoerrubbertje
tot de plaats waar jij je stopkontakt wil hebben met een 16A zekering er tussen.Zo,nu de afvoer want het moet kunnen stromen.dus een draadje naar de massa.Maak nette verbindingen.
Een AMP stekkertje moet je altijd 2X knijpen.1 voor het kale stukje draad
en 1X op de isolatie
Ik hoop dat je dit snapt.

Geplaatst: vr 13 jul, 2012 09:55
door Kulio
Ik heb het zo gedaan in mijn Dyane. Ik heb de sigarenaansteker onder de plank voor gemonteerd. De middenaansluiting is de +, die moet naar + 12V. De massaaansluiting is de -, die moet naar de massa van de auto. Zie foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DA7PH46-D.jpg.
De +12V haal ik uit het zekeringkastje. Daar zat nog een lege plaats in die ik gevuld heb met een aansluiting van een reserve zekeringkastje. Aan de ene kant staan een harde +12 V, aan de andere kant een gezekerde + 12V. Zie foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SVONB7SI-D.jpg Een van de rode draden links gaat naar Tomtom aansluiting, de andere naar de lichtverklikker.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 11:07
door David
@Kulio
Maak het nou niet weer ingewikkeld
Gerard heeft het super uitgelegd!
@Tweceve
Elke Hypermarché in Frankrijk stikt van de geinige autospulletjes, ga je daar toch ff snuffelen als het regent

Geplaatst: vr 13 jul, 2012 12:32
door tinouck
David schreef:
@Tweceve
Elke Hypermarché in Frankrijk stikt van de geinige autospulletjes, ga je daar toch ff snuffelen als het regent

leuk idee

Geplaatst: vr 13 jul, 2012 13:37
door dyane_maniac
als ik je dan een tip mag geven: ipv allerlei opladers te kopen met een sigarettenaansluiting, kun je beter een omvormer naar 220v kopen. deze kosten in de uitvoering van 100 watt continu, 150 watt piek maar iets van 20-30 euro en vaak zit er dan nog een usb aansluiting op ook. (deze omvormer wordt zelf aangesloten via de sigaretten aansteker aansluiting)
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 15:28
door 2cv4
Het allerbelangrijkste denk altijd om de afzekering op de juiste plaats!
En niet zoals een kennis het had gedaan de + voor de radio direct van de accu afgehaald zo door het schutbord en bij de radio zelf de zwevende zekering.Het gedeelte vanaf de accu tot aan de zekering is dan niet beveiligd.Als er dan kortsluiting in het stuk voor de zekering ontstaat dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 18:08
door RobM
als je er echt de b*llen verstand van hebt is het geen raar idee om even iemand te vragen mee te kijken. Het is helemaal niet moeilijk, maar als je het niet goed doet kan je sluiting krijgen en kan je eend in de fik vliegen.
Als je in de buurt van Zwolle komt ben je van harte welkom.
Gr Rob
Geplaatst: vr 13 jul, 2012 18:09
door AK350
Ik heb de stroom afgetakt bij de ruitenwisser motor, hierop is ook een permanente +

De twee groene draden aarde en plus gaan naar de 12V stekker,
Deze zit met stukfe isolatiesdhuim achter de voorruitverwarming geklemd.
Mooi onopvallend weggewerkt en je hoeft niet te boren.
(voor de 12V stekker had ik een 12V verlengkabel gekocht en afgeknipt, deze heeft een kunststof behuizing zodat je geen kortsluiting krijgt.