beide eenden slaan niet meer aan

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

beide eenden slaan niet meer aan

Bericht door supercees » zo 12 aug, 2012 19:29

heel vreemd, terug van vakantie, ruim 3 weken, en beide eenden starten niet meer, beter gezegd de motor slaat niet aan :shock: .

bougies vonken, benzine komt uit de slang met starten, met startkabels erbij, flinke tussenpoos aangehouden want misschien verzopen, maakt allemaal niet uit. zelfs geen plofje, niets. de azu heeft puntjes, de tapijteend 123 ignition. voor de vakantie altijd probleemloos gestart. de azu reed pas twee weken, maar de tapijteend heb ik al 6 jaar en die startte altijd, ook na lange tijd stilstaan want die gaat wel eens vaker niet mee op vakantie. zware regenbuien, 30 graden boven nul, min 15, nooit een probleem.

ik sta voor een raadsel, heb een eend altijd aan de praat gekregen de afgelopen 28 jaar...

iemand nog een tip?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 12 aug, 2012 20:07

Zet de auto's eens buiten in de zon en probeer na een uur nogmaals te starten. Je zal zien dat het lukt!

Heb je de choke niet vergeten uit te trekken?

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » zo 12 aug, 2012 20:08

Haalt er niet iemand een geintje met je uit?
Is wel erg toevallig.
Alles zit aangesloten zoals het hoort?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 12 aug, 2012 20:58

Kulio schreef:Zet de auto's eens buiten in de zon en probeer na een uur nogmaals te starten. Je zal zien dat het lukt!

Heb je de choke niet vergeten uit te trekken?
ze staan altijd buiten en ik heb nooit de choke nodig, maar zal dat laatste morgen eerst proberen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 12 aug, 2012 21:00

jornmetten schreef: Is wel erg toevallig.
dat bevreemd me ook zo. maar de 1 staat in een doodlopend zijstraatje waar eigenlijk nooit iemand komt en de ander staat bij een bevriende boer op z'n erf, daar komt ook nooit iemand...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
tinouck
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1028
Lid geworden op: za 14 jul, 2007 01:53
Locatie: Amsterdam

Bericht door tinouck » zo 12 aug, 2012 23:33

:? :? hopelijk hebben ze er niks mee uitgevroten :?

jaloezie?nijd? je weet t soms nooit :?

Hoop t uiteraard niet voor je.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 13 aug, 2012 14:59

beide eenden hebben even gelopen op start pilot (een ether-achtig goedje). mijn conclusie: benzine komt niet uit de sproeiers.

vanmiddag komt peter beek, de meesterlasser, die mij gaat leren hoe je een carburateur openschroeft, en belangrijker, weer in elkaar.

wordt vervolgd.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 13 aug, 2012 15:37

Heeft er niet een grapjas suiker in je benzinetank gedaan?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » ma 13 aug, 2012 20:27

Mijne deed het ook niet meer na de vakantie. Wat bleek, tank helemaal leeg.... Zo heb ik 'r niet weggezet voor de vakantie...
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 13 aug, 2012 22:21

beide eenden doen het weer, de azu toch nog een keer geprobeerd met startpilot, na de tweede poging liep ze. de tapijteend had ik aan de acculader gehangen en dat bleek voldoende, starten en lopen.

het blijft een vreemd verhaal, vooral ook omdat er benzine en een vonk was, maar goed, ik kan weer rijden met het spul!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 14 aug, 2012 00:51

Raadsel opgelost :lol:

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 14 aug, 2012 08:00

komt dat niet doordat er tegenwoordig meer ethanol aan de brandstof wordt toegevoegd? als dat opdroogt (carburateur leeg na 2 weken) hou je een soort wit poeder over, dat zou je sproeiers kunnen verstoppen, met als gevolg wel brandstof in de carb, maar geen brandstof in je inlaat.

als je dan probeert te starten komt er weer verse brandstof in de carb en lost de verstopping na een tijdje op, dus na een paar uur kun je wel gewoon starten!

dit is het enige wat ik kan bedenken!

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 14 aug, 2012 09:10

Zou goed kunnen. Dit heb je niet met de 98 van BP en ik meen Q. Die hebben (nog) geen ethanol toegevoegd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 14 aug, 2012 12:18

lijkt me onwaarschijnlijk. ik heb op E85 gereden en heb mn auto ook wel eens een tijd niet gebruikt. nog nooit gezeur gehad met bioethanol.

eenden zijn net als katten, die moeten na de vakantie ook altijd even wraak nemen door de eerste dag te doen alsof ze je niet kennen. :)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 14 aug, 2012 14:46

rusty schreef:komt dat niet doordat er tegenwoordig meer ethanol aan de brandstof wordt toegevoegd? als dat opdroogt (carburateur leeg na 2 weken) hou je een soort wit poeder over, dat zou je sproeiers kunnen verstoppen, met als gevolg wel brandstof in de carb, maar geen brandstof in je inlaat.

als je dan probeert te starten komt er weer verse brandstof in de carb en lost de verstopping na een tijdje op, dus na een paar uur kun je wel gewoon starten!

dit is het enige wat ik kan bedenken!

greetzzzzzzzzz

Rusty
zoiets zal het wel zijn. ik tank altijd bij een witte pomp, verbruik is dan ook altijd wat hoger dan bij benzine van de "echte" merken, geen idee of en wat ze bijmengen.

merkte ook in frankrijk dat de twingo aanzienlijk meer verbruikte met de benzine van de carrefour van 1,52 euro per liter vergeleken met de merkpompen met benzine van 1,77 euro. per kilometer rij je dus nog steeds even duur, maar het afrekenen doet minder pijn...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie