Rubbers vervangen aandrijfas

Alles over de wielophanging
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Rubbers vervangen aandrijfas

Bericht door CitroënAZAM » za 18 aug, 2012 14:02

Ik heb het niet kunnen vinden op 2cv.nl, maar als je de rubbers van de aandrijfas (wielzijde) wil vervangen, moet je de homokineet uitelkaar halen?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5123
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 18 aug, 2012 14:18

Nee, asmoer loshalen wiel zover mogelijk insturen en de aandrijfas terug duwen uit de schotel. Nu kun je hem uit het schuifstuk trekken dat aan de bak hangt. Harmonica manchet van de as halen en dan de oude rubber wegknippen. Nieuw vet op de homokineet smeren daarna kun je de nieuwe rubber over de as op zijn plaats trekken. Daarna de harmonica rubber van het schuifstuk weer monteren.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 18 aug, 2012 22:15

Wel de auto opkrikken zodat de draagarm vrij hangt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 19 aug, 2012 00:22

En een nieuwe splitpen in de as steken nadat je de as moer hebt bevestigd.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 19 aug, 2012 00:23

En een nieuwe splitpen in de as steken nadat je de as moer hebt bevestigd.
heb jij een homokineet dan, geen kruiskoppelingen?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5123
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 19 aug, 2012 01:10

Luxe he? Zal wel een dubbele kruiskoppeling zijn. Mogelijk ook een accessoire homokineet of een van een modernere eend?
diverse Citroens, wat anders.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 19 aug, 2012 20:31

O ik had nog niet verteld dat ik de eend nog steeds compleet uit elkaar ligt. (behalve het onderstel) ik heb de aandrijfas gewoon in de bankschroef gezet en het rubber er op geschoven. Morgen zal ik hem erop zetten.
Moet er percee een nieuwe op? de oude splitpen is toch wel voor een 2e keer te gebruiken?

Ik geloof dat bij mijn topic 'Restauratie AZAM 1965' iemand zei dat homokineet werd bevestigd alleen op de AZAm types. (vergeleken met de andere types van die tijd)

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » zo 19 aug, 2012 22:14

Deze AZAM is waarschijnlijk van zgn dubbele kruiskoppelingen voorzien.In plaats van de toen gebruikelijke enkele kruiskoppelingen.De ashoezen zitten met 2 rubberen ringen bevestigd.Om de ashoezen te vervangen is het wel noodzakelijk om zoals hier al is gezegd de aandrijfas te verwijderen.Heb je een foto van de aandrijfas ?
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 19 aug, 2012 22:19

Maar je hebt alles los liggen?!?!
Als je hem dan met 1 hand optilt, dan valt hij toch vanzelf uit elkaar!?!
Ophet deel waar hij schuift in de lengte trek je hem toch gewoon uit elkaar?
Niks geen sleutelwerk voor nodig...

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 19 aug, 2012 22:52

Een splitpen zit er als borging op. Het kan ook met een kromme spijker.
Kwestie van slecht-redelijk-voldoende-goed. Een nieuwe splitpen valt onder het laatste.
tweeceevees zijn leuk!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 20 aug, 2012 07:56

AZL57 schreef:Luxe he? Zal wel een dubbele kruiskoppeling zijn. Mogelijk ook een accessoire homokineet of een van een modernere eend?
Ik geloof wel dat deze homokineet er orgineel op zat. aangezien een modernere homokineet kleinere tandjes heeft in de flens. ik heb 8 vlakke 'tanden'
http://www.mijnalbum.nl/Album=KTIADQ4B

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 20 aug, 2012 08:42

Als je de stelmoeren van de remmen vast stelt kan je de bouten en moeren van het aandrijfas stuk losmaken.Maar je kan ook de hoes de-monteren op de gemonteerde as

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 20 aug, 2012 10:08

Gerard2cv schreef:Als je de stelmoeren van de remmen vast stelt kan je de bouten en moeren van het aandrijfas stuk losmaken.Maar je kan ook de hoes de-monteren op de gemonteerde as
Ja ik heb ze inmiddels al vervangen, ik heb nu net het cupje uit de stuurstang gedraaid. Even met de schuifmaat de stuurkogel gemeten ; in het midden van de kogel: 21.5 mm en meer naar buiten net geen 22
Straks de andere kant doen, ik denk hetzelfde

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » ma 20 aug, 2012 12:35

Dit zijn al kogelkoppelingen en dat is wel zo makkelijk bij bv een remmenrevisie.De remtrommels zitten bij enkele of dubbele kruiskoppelingen met 4 boutjes bevestigd.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5123
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 21 aug, 2012 07:45

de homokineet is inderdaad van een oud type maar het stuk aan de bakkant is modern.? Je zag dit wel eens op duitse 18 pk eenden. Normaal hebben ze een remtrommel die vastzit met 4 moertjes. Als ik alles zo zie was de vorige eigenaar een kunstschilder geloof ik ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie