Pagina 1 van 1

ashoes bakzijde vervangen

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 19:22
door harm2CV
beste mensen,
ik constateerde bij mijn eend dat er wel erg veel olie op het schutbord zat. na wat speurwerk heb ik ontdekt dat in de ashoes aan de bakzijde twee kleine gaatjes zitten. Is zo'n hoes makkelijk te vervangen, ook door iemand die niet een standaard klusser is als ik. waar moet ik opletten. ik zie wel 6 bouten, maar ben bang dat wanneer ik die losdraai de stang er uit valt en het motorblok van mijn eend ineens op straat duikt.

alvast bedankt voor meedenken,

harm

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 20:57
door Bertje Beige
Allereerst welkom hier, is niet heel moeilijk, hangt er vanaf hoe technisch je bent, verwijder het spatbord en de aandrijfas aan de wielzijde. De as is deelbaar en er blijft een deel aan de bak zitten als je het wielgedeelte verwijderd. Als je het schuifstukrubber verwijderd hebt moet je de kapotte hoes kunnen vervangen.
Als je de 6 moeren , sorry :oops: , 4 bouten en 2 moeren losdraait kun je de hele aandrijfas verwijderen, werkt misschien makkelijker. niet schrikken van het feit dat na die 4 bouten en 2 moeren ook je remschijf los zit, succes! :D

PS, je motor zit voor op het chassis vast, en achter de versnellingsbak op de vooras, dus maak je geen zorgen dat ie op straat valt :wink:

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 22:11
door harm2CV
Bert bedankt voor je reactie. ik moet dus wel mijn wiel los maken?

wanneer ik lees dat ook mijn remschijf los kan raken, moet ik toch misschien eerst is meekijken voor ik het zelf doe. ik rij nl elke dag met mijn eend.

heb geprobeerd te lijmen, maar dat was geen succes.

Geplaatst: zo 19 aug, 2012 22:25
door Thijs
Er zijn meer wegen dei naar Rome leiden maar je moet je wiel lekker laten zitten.

Grofweg zijn er 2 methodes:

1 Je motorsteunen vooraan lasmaken en de auto aan die zijde vooraan opkrikken zodat je aandrijfas zo ver mogelijk uitstrekt.
Dan een krik onder je motorblok en de as valt vanzelf uit elkaar.
Dan kun je ALLE rubbers van die kant vervangen.

2 Je Draait de 4 bouten en 2 moeren los aan de bakzijde van de aandrijfas. De remschijf hang er dan ook los bij
Dan kun je dus ook de as uit elkaar trekken.
Let op dat je de moeren en bouten met Loctite MOET borgen en je deze op het juiste moment (kracht') moet vast zetten.

3 Haal je wiel er af en sleutel tot je een ons weegt..... nietdoen....

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 21:08
door Bertje Beige
Hm, als ik dit zo lees kan het idd makkelijker, heb het ook nog maar 1 keer gedaan...... :oops:

Geplaatst: ma 20 aug, 2012 23:27
door harm2CV
Bedankt voor jullie reacties. Ga maar eens proberen dan.
Misschien domme vraag, maar wat is loctite?

Groet,
Harm

Geplaatst: di 21 aug, 2012 08:13
door Gerard2cv
Locktide is een middel om schroeven of moeren mee in te smeren om loslopen te voorkomen

Geplaatst: di 21 aug, 2012 10:16
door achtpeter
Maar als je het niet kent: oriƫnteer je voor het kopen even op internet. Loctite is een merknaam waaronder je heel veel kitten, lijmen en borgmiddelen vindt. Je moet de gemiddeld sterke schroefdraadborging hebben. En het is te prijzig voor een miskoop.

Geplaatst: do 23 aug, 2012 19:59
door harm2CV
thx voor alle tips. morgen krijg ik de onderdelen binnen en dan maar is proberen

groet,
harm

Geplaatst: vr 24 aug, 2012 21:40
door harm2CV
Thijs, ik heb nauwkeurig je tips gevolgd mijn buurman heeft.geholpen en het is gelukt. Wat een smerig werkje;)
Na uur was alles weer klaar.

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Dat maakt klussen ook voor mij mogelijk.

Groeten,

Harm

Geplaatst: vr 24 aug, 2012 21:41
door harm2CV
Thijs, ik heb nauwkeurig je tips gevolgd mijn buurman heeft.geholpen en het is gelukt. Wat een smerig werkje;)
Na uur was alles weer klaar.

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Dat maakt klussen ook voor mij mogelijk.

Groeten,

Harm

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:02
door harm2CV
beste mensen,
sinds ik mijn ashoes vervangen heb hoor ik wanneer ik langzaam rijd ineens een schurend geluid (klinkt als metaal op metaal). Nadat ik flink door de regen gereden heb leek het weg. Wat zou dat kunnen zijn. Had ik iets met de remschijf moeten doen of zo toen ik de as weer bevestigde?

groet,

harm

Geplaatst: zo 26 aug, 2012 22:07
door Boudewijn
Kijk eens of het spatbord wel in de rubbers zit, als dit niet goed zit kan het spatbord over het chassis gaan schuren.

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 20:33
door harm2CV
Helaas, ik heb gekeken maar dat is ok. Ik heb wel die bechermer van.de remschijf gelijl met de ashoes weer vastgeschroefd, die hing nl los. Zou het vastzetten tot dat geluid kunnen leiden.

Groet,
Harm

Geplaatst: di 28 aug, 2012 07:38
door AZL57
Als die verbogen is wel.