AM2A versus A06/635

Plaats reactie
Martin123t
Beginner
Beginner

AM2A versus A06/635

Bericht door Martin123t » wo 22 aug, 2012 16:52

Allen,

Ik ben in het bezit van een AM2A Deze motor heb ik zo'n 12 jaar geleden gekocht en ligt sindsdien op zolder te wachten op inbouw. Ik ben er net even naar toe gekropen en heb onderstaande foto gemaakt met de telefoon.
Afbeelding
Het plan is om volgend jaar op vakantie te gaan met de Eend, de komende winter wil ik de auto technisch aanpakken en ik heb het plan om deze motor met een andere versnellingsbak toe te passen. De bak is overigens een gebruikte 'schijvenbak' die hier ook al jaren op de plank ligt.

Ik heb me geprobeerd in te lezen op dit forum,maar ik kom er nog niet helemaal uit. In onze Eend ligt een A06/635.
Afbeelding
De oude motor loopt op zich goed, alhoewel ik wel wat last van pingelen heb. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de ontsteking al jaren niet bekeken heb, dus deze kan wel eens iets te vroeg staan. Ook de contacthoek kan verlopen zijn.

Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om mij de verschillen te duiden van deze motoren? Zijn er voordelen en nadelen? Ik begrijp dat het nieuwe exemplaar in een Acadiane thuishoort en ik lees iets over compressieverhouding. Is de nieuwe motor wel geschikt om op Euro-loodvrij te rijden? Kan ik de appendages 1 0p 1 overbouwen of kan het ook slimmer?

Ik verneem graag jullie adviezen in deze.
Afbeelding

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 22 aug, 2012 18:55

alle blokken na 1970 (of ergens daar in de buurt) mogen op loodv rije benzine.
De meeste moeten echter wel op octaan 98 (super) ivm de hoge compressie van de blokjes.
op euro (octaan 95) kunnen ze dan gaan pingelen.

alles is over te zetten van het oude op het nieuwe blok, past allemaal.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 22 aug, 2012 19:45

Volgens mij gaat het mis bij de versnellingsbak.

De AM2 heeft een lager toerental volgens mij.
En de bak die er bij hoort een langere 4e versnelling.

Kijk maar eens op de site van Cats.

Martin123t
Beginner
Beginner

Bericht door Martin123t » wo 22 aug, 2012 21:52

Bedankt voor de reacties.
Ik heb even op de aanbevolen site gekeken. Als ik het goed zie, zijn de specs als volgt.
  • Engine plate: Cc: Type: Car: Date: Comp: Power: Torque:
    A06/635 602 M28/1 2cv6 9/78-7/90 8.5:1 29 5750 39 3500
    AM2 A 602 M28 Acadiane 2/78-? 9:01 29 5750 41 3500
    AM2 A 602 M28 Acadiane ?-6/88 8.5:1 29 5750 41 3500
Het enige verschil wat ik vaststel is het iets betere koppel, de toerentallen zijn gelijk. Het betreft in beide gevallen het type M28, alhoewel er bj de A06/635 een '/1' achter staat. Ik ga er maar vanuit dat hier de compressieverhouding 1:8.5 is, de nieuwe motor betreft een ‘echange standard’, wat dat ook mag betekenen. Gezien de speificaties zou je dus moeten concluderen dat de bak geen verschil maakt.

Ik heb geprobeerd via de zoekfunctie te achterhalen wat nu de verschillen zijn tussen beide motoren, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat nou de werkelijke verschillen zijn. Bijvoorbeeld, bij welke modellen wordt de lange 4 toegepast?
Afbeelding

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 22 aug, 2012 22:26

perfecte blokken die am2! kan zonder problemen in je eend bouwen!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 22 aug, 2012 22:53

Klopt.

Sorry, ik ging er vanuit dat het gelijk was aan een AM2 maar niet dus.

AM2 602 M28 Dyane6 2/70-6/83 9.0:1 35 32 5750 42 3750

Deze heeft een langere bak is mij verteld.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » do 23 aug, 2012 05:49

"Exchange standard" is volgens mij een originele vervangingsmotor van Citroen. :wink:

Ik heb de AM2A van mijn acadiane vervangen door een 635 (wel het spruitstuk, carbu e.d. overgezet) en ik merk geen verschil. :roll:
Heb op het AM2A blok ook nog 9.0 compressie zuigers gehad en ook daarvan had ik niet het idee dat het meer vermogen op leverde :cry:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Martin123t
Beginner
Beginner

Bericht door Martin123t » do 23 aug, 2012 07:01

Ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken. Het feit dat het een splinternieuw blok betreft zou voordelen moeten hebben, al was het alleen maar doordat de ontsteking lekker fris is. Ik vind het overigens wel stoer dat ik in het bezit ben van een originele vervangingsmotor, kom er maar eens om. :)

We kunnen denk ik wel vaststellen dat de verschillen minimaal zijn. Ik las hier iets over dubbele klepveren: wellicht een andere nokkenas? Het is mij nog steeds niet helemaal helder, wel is mij zoveel duidelijk dat de conversie zonder problemen kan worden gedaan. Het is natuurlijk afwachten of het jarenlang op zolder liggen nog gevolgen heeft, de motor is in ieder geval op dit moment gewoon 'los'.

Ik zal me ook eens verdiepen in het fenomeen 'powertube'. Ik wil de Eend wel zo origineel mogelijk houden, dus ik denk dat ik dat niet doe. Ik heb in de gauwigheid al wel gezien dat de meningen hierover erg verschillen.

Wat orginaliteit betreft, ik hoop dat de barones hier dit niet leest. Ze wil dat ik zoveel mogelijk de orginaliteitsgedachte aanhang. Zo moeten de velgen nog geel gespoten worden en de bumpers moeten ook nog in de originele kleur: aluminiumverf!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 23 aug, 2012 12:01

am2a is volgens mij niet merkbaar anders dan standaard eendenblok. de verschillen zaten met name (bij aca) in carb en versnellingsbak.

loodvrij kan altijd. 95/98 is erg afhankelijk van ontsteking idd. mijn eend had 8,5 compressie en moest op 98 anders ging ie pingel;en (maar de eend reed eigenlijk altijd harder dan de wijzerplaat aan kon geven) nu heb ik 9,0 compressie en ik kan gewoon op 95 rijden (en rij ik nu nog maar 125 op de teller). dus ontstekings tijdstip is erg bepalend voor pingelen en de snelheid heb ik gemerkt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Martin123t
Beginner
Beginner

Bericht door Martin123t » zo 26 aug, 2012 17:14

Ik begin hier helemaal enthousiast van te worden. Vandaag maar weer eens sinds jaren de 'vakliteratuur' bijelkaar gezocht.
Afbeelding
Tja, als je dan ook al niet enthousiast wordt.

Vanmiddag direct even de ontsteking gecontroleerd en afgesteld. Eerst de ventilateur verwijderd, ik blijf dat wel een dingetje vinden hoor.
Afbeelding
Het was daar een vettige boel, kennelijk lekt er toch wel iets na 30 jaar.
Afbeelding
De contacthoek was verlopen, ik heb het dwell-percentage weer exact op 60 afgesteld. Omdat ik afstel met draaiende motor heb ik maar even de stofzuigerslang geleend, zulke zaken meld ik overigens niet aan de barones hier.
Afbeelding
Hierna met de stroboscoop het ontstekingstijdstip gecontroleerd, bij stationair staat deze precies op het punt van de paspen (8 graden voor BDP?). Ik heb zelf even een teken op de het vliegwiel gemaakt, is er ook een teken voorbereid? De vervroeging werkt op het oog netjes, de topsnelheid heb ik niet uit kunnen proberen.
Afbeelding
Hierna de boel weer netjes dichtgebouwd en een proefrit gemaakt, ik probeerde dit tussen de buien door te doen maar dat is niet helemaal gelukt. Het pingelen is wel helemaal weg, dus het verlopen van de contacthoek was dus verantwoordeljk voor dit fenomeen. U zult begrijpen: ik ben best tevreden.

Bedankt voor het delen van de praktijkervaringen hierboven, dit motiveert mij wel. 88-)

Plaats reactie