Pagina 1 van 3

ERvaring met de Duitse Umweltzone's voor diverse steden??

Geplaatst: di 11 sep, 2012 17:40
door gelemotor
Hai Forummers,

Heeft er iemand al een sticker aangeschaft voor de Duitse Umwelt zone's.

Ik liep er tegenaan in Berlijn (waar je natuurlijk wel Trabantjes kan huren...) , maar was niet voorbereid op de de nieuwe regeling.

Kennelijk maakt het uit of je veel vervuild.
Dat doen wij Eend rijders met max. 602 CC volgens mij niet zoveel.
Als je op de site zoekt kom je gewoon domweg pas in aanmerking vanaf 1992 , jammer dat de mijne van 1990 is...

Nu hebben we verplicht om steden heen gereden, in Berlijn was de U Bahn en gezond veel lopen een optie, maar ik wil ook wel eens gewoon de stad in zonder gezeur. De prijs van de evt. bekeuring weet ik niet, wel dat het hier bij ons in b.v Amsterdam behoorlijk is.

Wie??

Gr, Luc

Geplaatst: di 11 sep, 2012 18:08
door achtpeter
Koop blauwe platen en zet die op je Eend als je de grens over bent. Ik heb wel eens gehoord dat de Duitse Wouten er simpelweg van uitgaan dat Hollandse oldtimers met blauwe platen vrijgesteld zijn. En in NL kun je onbeperkt blauwe platen laten slaan omdat ze niet onder de GAIK vallen.

Geplaatst: di 11 sep, 2012 18:16
door sneuper2000
Hoi,

blauwe kenteken plaaten zijn er toch van af een bepaalde bouwjaar?
Je kan ook evt bij de a..b kunnen informeren?
bdw ik zou het risico niet durven nemen bij onze oosten buren ze zijn daar niet bepaald makelijk als je de boel......

Groetjes Ronald van der meer

Geplaatst: di 11 sep, 2012 20:05
door gelemotor
Blauwe platen klinkt in eerste instantie als een leuk alternatief,
maar pakken ze je dan ben je nog verder van huis...

Is er dan een vrijstelling??

Heb ook nog een oude bus van 1980, jawel, uit Duitsland, net zoals de 2CV... :wink:

Er moet ook een echte oplossing zijn toch??

Gr, Luc

Geplaatst: di 11 sep, 2012 21:56
door hobbes
Het is nog gekker : in Duitsland moet je juist blauwe platen hebben. Daarmee toon je aan dat je met een oltimer rijd en dan ben je vrij gesteld van allerlei sticker gedoe. Ook de duitsers hebben een soortgelijk kenteken ( volgens mij zijn dat witte platen met rode letters) Het leuke is dat je in Nederland wel blauwe platen mag hebben ( auto's met een bouwjaar van voor 1 januari 1978) maar heb je een auto van na die datum mag je ze ook monteren alleen met de apk moet je dan de gele er weer op hebben.

Geplaatst: di 11 sep, 2012 22:28
door Captain Krimson
is het niet gewoon zo dat je als je eend 30 jaar of ouder is, je bij de anwb de plakette kunt kopen waarmee je de umweltzone in kunt?

Geplaatst: di 11 sep, 2012 22:43
door marcopr
Je mag de binnensteden in met een klassieke auto. De Duitse controleurs zien dat in de eerste instantie aan je blauwe nummerplaten. Dit is een officiële eurpeesche afspraak (met dank aan de FEHAC). Bij nadere controle wortdt er gekeken naar je papieren, af als je onverhoopt toch een bon hebt gekregen bij je ingediende protest.
Eeens met Hobbes dus, alleen zijn laatste zin is er één voor een lange zwamavond bij een kampvuur.

Geplaatst: di 11 sep, 2012 22:57
door BasvanEerden
Duitse oldtimers herken je aan het kenteken met een H op het einde. Met rode letters zijn garage platen, wat bij ons weer groene platen zijn. En witte plaatste groene letters is in Duitsland de plaat voor vrachtwagen aanhangers.

Geplaatst: di 11 sep, 2012 23:01
door Captain Krimson
Dus mag je blauwe platen voeren als je eend 30 wordt?

Geplaatst: di 11 sep, 2012 23:13
door hetwrak
Captain Krimson schreef:Dus mag je blauwe platen voeren als je eend 30 wordt?
Nee, als de datum van eerste toelating is voor 1 januari 1973

http://www.rdw.nl/nl/particulier/dekent ... plaat.aspx

Geplaatst: di 11 sep, 2012 23:54
door tinouck
hetwrak schreef:
Captain Krimson schreef:Dus mag je blauwe platen voeren als je eend 30 wordt?
Nee, als de datum van eerste toelating is voor 1 januari 1973

http://www.rdw.nl/nl/particulier/dekent ... plaat.aspx
het is dus 1978 :wink:

Geplaatst: wo 12 sep, 2012 00:03
door hetwrak
sorry leesbril niet op

Geplaatst: wo 12 sep, 2012 00:11
door tinouck
Kan gebeuren :)

Geplaatst: wo 12 sep, 2012 00:18
door Captain Krimson
Dan snap ik het toch nog niet, In Duitsland mag ik met een klassieker die ouder is dan 30 jaar de umweltzone in, dat kunnen ze zien aan de blauwe platen, die ik echter volgend jaar niet op mijn eend mag schroeven omdat mijn eend van bouwjaar 1983 is.....

Geplaatst: wo 12 sep, 2012 00:20
door Captain Krimson
http://www.klassiekerrally.nl/de-umwelt ... t-dat-nou/

hier lezend kan ik dus alleen concluderen dat ik met mijn eend nooit die zones in zal mogen.....