De voorbije jaren is er met de regelmaat van een klok een nieuwe versie van de legendarische Citroën 2pk aangekondigd. De nieuwe eend is er nu, hoewel de Citroën REVOLTe helemaal niets te maken heeft met de 2pk. Of toch?
Het design liegt er niet om: de REVOLTe heeft alle ingrediënten van de klassieke eend. De bolle neus, de ronde spatborden, de boog op de flank en de typische achterkant, alles ademt eend. Bovendien is de REVOLTe voorzien van een stoffen vouwdak.
Toch verschilt de nieuwe eend fundamenteel van het origineel. De 2pk moest destijds een mand eieren kunnen vervoeren zonder dat die eieren braken. De designstudie die Citroën nu voorstelt, is geen basisvervoermiddel maar een modieus stadswagentje dat exclusiviteit, sportiviteit en comfort wil uitstralen.
Cilinder extra
Onder de motorkap krijgt de REVOLTe een driecilinder dieselmotor, één cilinder meer dan de originele eend. De eend zou volgend jaar op de markt kunnen komen, 20 jaar nadat de originele eend na 42 jaar dienst uit productie werd genomen.
Guido Cloostermans
Bron: Magazine