Pagina 1 van 1

Vreemd probleem koplamp en ruitenwisser

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 06:51
door Dennis-Caro
Gisteravond kwam ik erachter dat 1 koplamp minder fel is. Ik dacht in eerste instantie dat het aan het gloeilampje zou liggen. Ik heb nml. net 2 nieuwe gele bolletjes geplaatst.


Vanmorgen had ik echter een vreemd probleem:

-tijdens het rijden zette ik de ruitenwissers en ze bleven aan, zelfs toen ik de schakelaar uit zette. Toen de motor weer stationair liep gingen de ruitenwissers uit. Gaf ik weer gas, gingen de ruitenwissers weer aan. Even later werkte het weer zoals het hoort.
-vervolgens viel me op dat mijn ene koplamp nu weer op volle sterkte brandt.

Ter info: het betreft een Dyane uit '72 met net een nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar.

Wie kan mij helpen? Bedradingsprobleem? Massprobleem? Licht- of ruitenwisserschakelaar?

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 10:06
door David
Het lijkt erop dat er fout in de aansluitingen ergens zit.
Loop de hele kabelboom eens na....

Heb je de auto al lang?
Is er veel "geknoeid" aan de kabelboom, veel aftakkinkjes oid?

Het kunnen twee verschillende dingen zijn, maar het zou ook aan een aansluiting kunnen liggen, dat is wat lastig te beoordelen vanaf hier....

Succes iig

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 10:11
door Dennis-Caro
Ha David,

Nee, heb de Dyane pas sinds kort. Ik was al bang voor iets in de bedrading, te meer omdat ik daar dus geen verstand van heb...en omdat de vorige eigenaar me al voor meer verrassingen heeft doen staan...heeft aardig wat prutswerk afgeleverd (wat ondertussen allemaal hersteld is).

Maar zal eens met een logische blik de draden volgen en kijken of ik op iets geks stuit.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 10:15
door engbokho
Je hebt waarschijnlijk het oude type ruitenwissermotor. Trek de draad met de permanente plus er van af en je kan de motor op elk gewenst moment stilzetten. De automatische afslag werkt nml niet goed meer.

Wat betreft de koplamp, ga alle stekkertjes van de verlichting na (links en rechts bij de spatborden) en maak de stekkertjes schoon en smeer ze spaarzaam in met vaseline voordat je ze weer vastzet.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 11:49
door hertog jan
Hallo, ik heb een dyane van ยด73 en heb al jaren hetzelfde probleem met de ruitenwisser motor. Die constante plus op je ruitenwissermotor kun je zo bij om hem los te trekken. Het is in het begin even wennen want zodra je nu je rws uitzet stoppen je wissers direct. Maar dat went heel gauw en ik vind het ook wel grappig want je kan je wissers nuin elke gewensde ruststand zetten.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 12:06
door Dennis-Caro
Ik heb inderdaad de oude ruitenwissermotor.

Blonde vraag: zit dat stekkertje bij het motortje? Of ergens anders?

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 17:27
door engbokho
Aan de zijkant van het motortje

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 17:34
door Michiel van G.
aan de linkerkant van het kapje voel je de stekkertjes zitten.

Hier ook hetzelfde probleem. Niet altijd overigens...

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 17:41
door Dennis-Caro
Bedankt! Ga ik checken.

Kan het trouwens wel te maken hebben met het verlichtingsprobleem?

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 19:23
door Kulio
Als iets electrisch het minder doet dan normaal (dwz minder en niet helemaal niet meer) dan is het nagenoeg zeker een massaprobleem. Dat kan je diagnostiseren door de spanning te meten over het ding dat niet meer goed funcioneert, in dit geval de ruitenwisser.

Meet je minder dan 12 V over de ruitenwissermotor (bij een moderne auto) of minder dan 6 V bij een oude auto, dan is er een massaprobleem. Volg de bedrading naar de massa, maak de aansluiting goed schoon er wordt daarna weer gelukkig.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 20:54
door Dennis-Caro
Dinsdag ben ik vrij dus dan ga ik alles wat hier geopperd is nalopen. Bedankt voor de tips!

Vanmiddag werkte alles trouwens weer naar behoren :D

Geplaatst: di 9 okt, 2012 20:04
door Dennis-Caro
Zo, vandaag even wat tijd aan de Dyane kunnen besteden. Naast een lekker handwarm soppie heb ik de constante plus van de ruitenwissermotor eraf gehaald. Klusje van anderhalve seconde en nu kan ik tenminste zelf bepalen wanneer ie moet stoppen met wissen :D

Verder de rechterkoplamp hersteld. Contacjes schoongemaakt en ingespoten en de boel werkt nu weer goed. Heb een flinke rit gemaakt met lampen aan en het is niet meer voorgekomen dat de lamp zwakker ging branden.

Volgende klusjes die op korte termijn op stapel staan:

-Op zoek naar originele bumpers met stootblokken voorop

-Wieldopjes monteren (VRAAG: moet ik daarvoor de velgen demonteren? Er zit volgens mij geen schroefdraad in de velg, er zit een plastic dopje op)


.

Geplaatst: di 9 okt, 2012 21:36
door Thijs
Ja, velg demonteren en vanaf de achterzijde zo'n speciale moer in vierkant blikje monteren.
Wielen er weer op en dan de wieldop er op.
Afbeelding

Geplaatst: za 13 okt, 2012 10:44
door Dennis-Caro
Oke! Thanks!