Pagina 1 van 1

DOT4 of DOT5 ?

Geplaatst: ma 8 okt, 2012 11:33
door OranjeEend
Even een vraagje. Ben nl. niet al te technisch en ik kan er heel veel over kunnen vinden op internet maar ook weer net niet duidelijk wat ik zoek, zodoende dat ik de vraag toch maar even stel. Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben.

Ik werd er op gewezen dat mijn remvloeistof niveau iets laag stond en kreeg het advies bij te vullen tot maximum met DOT5.
Ik heb een 1974 2cv4 met trommelremmen en in de handleiding staat 70R3 en dat is zo ver ik op internet kan vinden DOT4.

Er zit momenteel een lichtbruin transparante vloeistof in mijn reservoir. Dus ik denk DOT4 die iets vervuild is, want als het DOT5 zou zijn zou het dan niet helder moeten zijn (omdat deze niet vervuild zou raken)?

Nu werd er dus gesproken over DOT5 wat (als ik het goed begrijp) de silicone vervanger zou zijn voor DOT4.
Klopt dit? En is DOT5 te gebruiken bij DOT4 of moet eerst alle DOT4 er uit?

Om het nog ingewikkelder te maken las ook ook over DOT5.1 maar dat blijkt volgens mij echt niet de goede smurrie te zijn (lekker handig dat ze het dan zo noemen...).

Alvast bedankt voor advies!

Geplaatst: ma 8 okt, 2012 15:29
door marcopr
DOT-4 is goed. Nieuwere soorten olie zijn niet altijd geschikt voor de afdichtingen van je eend. Al moet ik bekennen dat ik van de remolie niet veel weet. Zelf gebruik ik Dot 4.

De bruine verkleuring duidt op het aantrekken van water in de remvloeistof. DOT-4 is enorm goed in het aantrekken van water (hygroscopisch?)Water geeft roest in de remcylinders en dat is niet best.
Dus het is tijdt om niet bij te vullen, maar om olie te vervangen.

Trouwens remolie hoort niet te verdwijnen. Controleer je remsysteem op lekkages.

Geplaatst: ma 8 okt, 2012 15:58
door André Post
Voor zover ik weet, wordt de silicone remvloeistof DOT5 genoemd.
Deze is niet hygroscopisch.
Wordt oa gebruikt bij voertuigen die langere tijd opgeslagen worden.
Het is goed bruikbaar, alleen is het aanbevolen om alleen te gebruiken als alle remdelen vervangen zijn en zeker niet mengen.
Het zit al enige jaren in mijn Mehari.

Geplaatst: ma 8 okt, 2012 16:50
door Michiel van G.
Inderdaad, wat André zegt.
Dot 5.0 is op oliebasis (zoals LHM) en DOT 2, DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn de ouderwetse remvloeistoffen. Verschil tussen de laatst genoemden is het kookpunt; ik zou gewoon gaan voor DOT 4.

en let op, dot 5 en dot 5.1 zijn dus NIET hetzelfde. (DOT 5 is paars)

Geplaatst: do 11 okt, 2012 19:42
door OranjeEend
Bedankt voor de reacties! Ik ga er van de week mee aan de gang.

Geplaatst: do 11 okt, 2012 20:15
door David
Hou er ook rekening mee dat je DOT remvloeistof eigenlijk ieder jaar moet verversen.

Geplaatst: do 11 okt, 2012 21:59
door OranjeEend
David schreef:Hou er ook rekening mee dat je DOT remvloeistof eigenlijk ieder jaar moet verversen.
Ok... Hoe gaat dat precies in zijn werk? Is daar ergens een uitleg over te vinden hoe je dat aanpakt?
Heb zoiets nog nooit eerder gedaan namelijk en wil zo veel mogelijk zelf doen.

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 08:00
door Daffy
Hou er ook rekening mee dat je DOT remvloeistof eigenlijk ieder jaar moet verversen.
Waarom zou je in hemelsnaam elk jaar de DOT remvloeistof vervangen ???
Elke 3 jaar is goed genoeg.
Dat het vervangen moet worden ben ik het helemaal mee eens, maar elk jaar is onzin.
Ik doe het onderhoud van taxi's (elk gemiddeld 80.000 km per jaar) maar de merken die wij rijden ( Volkswagen en Mercedes) schrijven ook elke 3 jaar vervangen voor. Zelfs bij de vele kilometers die ze per jaar rijden.




Daffy

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 12:15
door André Post
Hebben veel auto's tegenwoordig niet een min of meer gesloten systeem waarbij het reservoir afgesloten is door een membraam?
In die gevallen kan er natuurlijk niet zo veel vocht opgenomen worden.
De remsystemen van de DOT eenden zijn vreselijk gevoelig voor vocht.
Heel veel last van corrosie in de cilinders.
Het is zelfs zo dat als ik remschoenen vervang, meteen ook maar de remcilinders doe
want vrijwel zeker dat die gaan lekken.
En wat zijn nou eigenlijk de kosten om dat vaker te doen?

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 13:12
door Daffy
En wat zijn nou eigenlijk de kosten om dat vaker te doen?
Wat de kosten zijn vind ik niet zo interessant, al lopen de koste bij mij wel op met de 7 voitures die ik bezit.
Maar waarom zou je werk en onkosten zoeken als het niet nodig is.
Overigens zijn de remsystemen al decennia lang ,, gesloten'' circuits, al is er altijd een compensatie voor het veranderende remvloeistof niveau in het reservoir nodig.
Elk jaar remvloeistof verversen kan geen kwaad maar is echt niet nodig.

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 14:04
door André Post
Bij de a-types is het in ieder geval niet gesloten.
Maar goed moet ieder voor zich weten als je maar bewust bent van de gevolgen.
Overigens is het minder wordende temperatuurs bereik de belangrijkste reden voor het vervangen van de vloeistof.

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 14:14
door Rens
Dus begrijp ik goed dat als ik mijn eend ga ombouwen naar schijfremmen (en alles ga vervangen) het best DOT5 kan gebruiken?

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 14:35
door hertog jan
Hoi Rens,

Als je gaat ombouwen naar schijfremmen moet je groene lhm remolie gebruiken. Je hoofdremcylinder en remcilinders achter vervangen voor groene systeem cylinders en je remleidingen goed reinigen. Persoonlijk zou ik de leidingen vervangen voor roestvrijstalen leidingen. Dit kost de kop ook niet en je hoeft nooit meer naar je remmen te kijken.

Ps. wanneer kom je de aandrijfassen langsbrengen?

Geplaatst: wo 24 okt, 2012 16:10
door Rens
hertog jan schreef:Hoi Rens,

Als je gaat ombouwen naar schijfremmen moet je groene lhm remolie gebruiken. Je hoofdremcylinder en remcilinders achter vervangen voor groene systeem cylinders en je remleidingen goed reinigen. Persoonlijk zou ik de leidingen vervangen voor roestvrijstalen leidingen. Dit kost de kop ook niet en je hoeft nooit meer naar je remmen te kijken.
Goeie tip! Ga ik doen!
Ps. wanneer kom je de aandrijfassen langsbrengen?
Je hebt mail! :)