Pagina 1 van 3
Zelfbouw mobiele spuitcabine
Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:12
door summersnoek
Op dit moment ben ik bezig met het maken van een mobiele spuitcabine. Die wordt eerst nog even ingezet om na de RX 5 behandeling de RX 7 behandeling van de holle ruimtes van he chassis te doen. Dat moet allemaal bij een minimale temperatuur van 15 graden.
Het wordt een graadje kouder en misschien gaat het spuiten van de koets, deuren, motorkap etc niet meer lukken in de mobiele spuitcabine. Meten is weten en ik zie wel hoever ik kom.
De mobiele spuitcabine kan ik groter en kleiner (om)bouwen en gebruiken op mijn sleutelplek bij de boer, maar ook thuis in mijn (kleine) garage.
Het frame van de spuitcabine wordt een houten constructie (ben nu halverwege met de bouw). De wanden worden van plastic dat je bij de bouwmarkt koopt.
Een kleine cabine is bij kou nog wel warm te stoken met een electrische kachel, maar is en blijft wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Een vriend van mij heeft een Zibro Camin. Een kachel die op brandbare vloeistof werkt. Je kan de ruimte ermee verwarmen, er vervolgens uithalen en dan spuiten.
Volgens moet ik het niet willen om de Zibro Camin te gebruiken tijdens het spuiten.
Dit in verband met explosie gevaar!
Dit zal mogelijk ook weer te maken hebben of er met lak wordt gespoten op waterbasis of 2K. Maar goed die Zibro Camin heeft ook zuurstof nodig en zuigt dus lucht aan. Dan help ik dus die Zibro om zeep als ik die tijdens het spuiten in de cabine laat staan.
Op marktplaats kwam ik bij mij in de buurt een kachel tegen die op stroom werkt. Zo'n platen radiator op wieltjes. Vertel mij, dat is toch veel veiliger?
Ik zal morgen eens foto's maken van de constructie van de mobiele spuitcabine als jullie dat leuk vinden.
Graag jullie reacties,
Groet,
Paul
Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:35
door JanR
Zo'n platenradiator is op zich veilig genoeg, maar ze vreten wel stroom, en hebben veel moeite om een ruimte te verwarmen.
Je zou eens kunnen kijken wat een beetje uitgebreide campingwinkel in de aanbieding heeft op verwarmingsgebied.
Zij hebben nogal eens verwarmingsspullen die laag stroom gebruiken en ook veilig zijn.
Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:39
door schermer
geeft zo'n zibro kacheltje ook niet veel condens, lijkt me niet zo goed bij spuiten. Zo'n platen radiator op stroom lijkt me stukken beter, is eigenlijk een ouderwets kacheltje en zuipt stroom, maar voor jouw doel (een paar graden warmer tijdens en na het spuiten) redelijk geschikt
mobiele spuitcabine
Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:52
door summersnoek
schermer schreef:geeft zo'n zibro kacheltje ook niet veel condens, lijkt me niet zo goed bij spuiten. Zo'n platen radiator op stroom lijkt me stukken beter, is eigenlijk een ouderwets kacheltje en zuipt stroom, maar voor jouw doel (een paar graden warmer tijdens en na het spuiten) redelijk geschikt
Heej JanR, leuk dat jij juist reageert. Goed dat je condens noemt. Dat is een punt van aandacht. Anderzijds moeten de wanden vooraf het spuiten ook een beetje nat gemaakt worden om het laatste beetje stof te binden. Maar te veel vocht in de cabine is niet goed.
Ja, je hebt het goed dat die electrische kachels stroom vreten en dat is voor het spuiten bij mij thuis in de garage minder leuk. Voor het spuiten in de sleutelruimte op de boerderij is het echter geen punt. Water en stroom zit bij de huurprijs in, dus ik word er daar niet armer van : )
Groet,
Paul
Geplaatst: wo 31 okt, 2012 23:53
door summersnoek
Campingwinkel ? Ja, dat is ook een orientatie waard Jan!
Geplaatst: do 1 nov, 2012 05:06
door David
Geen Zibro gebruiken.
Dat geeft liters aan condens, gewoon een electrisch platen radiator, die geeft een mooie egale warmte, blaast niet.
Gewoon lang voor laten verwarmen, evt met timer.
Dat is het mooist.
In ieder geval niets met open vuur/ gas.
Gevaarlijk en condens.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 12:44
door summersnoek
Fijn om te weten. Ik zag ook al een enorme knal in gedachten voor mij als die Zibro in de cabine werd gezet. Mythbusters zijn er niets bij.
Het weer wordt er niet beter op. Ik ga het frame van mijn spuitcabine niet verder opzetten in de tuin, maar direct in de sleutelruimte. Ik maak nog wel even een foto zoals het er nu bij staat. Eigenlijk niets bijzonders, maar voor de beeldvorming wel geinig.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 12:48
door JanR
Ja ik ben wel nieuwsgierig, naar de mobiele spuitcabine.
De klassieke tractor van ons werk moet eigenlijk ook weer op sommige plekken gespoten worden, en dat in een werkplaats waar ook met oa hout, ed gewerkt wordt.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 13:47
door Mart
Het klopt wel wat Schermer zegt, er komt behoorlijk wat warmte af maar ook een akelige plens condens. In een schuur waar behoorlijk wat ventilatie hebt is dat geen probleem maar onder een zeiltje inderdaad wel.
Nog wat anders, ik ben bezig geweest met iemand met een Mehari. Het chassis is ook ong. met deze temperatuur van rond 10 graden gespoten met RX. Dat begon toen naderhand te bladderen en liet echt makkelijk los. Je kon hele vellen lostrekken. Terwijl van te voren wel degelijk goed was ontvet.
Ik vraag me nu af of dat door de kou kon komen.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 14:01
door dyane_maniac
ik ga, als ik straks aan spuiten toe ben, een "spuitcabine" maken door het frame van een oude bungalow tent op te zetten en deze te bekleden met doorzichtig plastic zeil. Dit is meer om de rest van de hobbyloods te beschermen tegen mijn spuitnevel en mijn spuitwerk te beschermen tegen al het stof in de loods.
die oude bungalow tenten zijn voor bijna niets op te halen op MP. qua temperatuur denk ik dat zo'n grote ruimte niet warm te stoken valt overigens
Geplaatst: do 1 nov, 2012 18:29
door summersnoek
Ik ga er ondertussen al een beetje vanuit dat de cabine in de grote opbouwstand niet meer goed warm is te stoken. Ik ga nog wel proberen de cabine om het chassis heen
te zetten om bij 15 graden de RX behandelingen te geven. Of dat uiteindelijk gaat lukken laat ik weten. Hoger groter de tent hoe lastiger het wordt aangename temperaturen te krijgen.
Overigens was de cabine in beginsel ook bedoelt om de rest van de sleutelruimte veilig te stellen. 2 witte T2 bussen en een rode oldtimer gaan niet goed samen met blauwe spuitlak.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 19:00
door Geert
Mart schreef:Het klopt wel wat Schermer zegt, er komt behoorlijk wat warmte af maar ook een akelige plens condens. In een schuur waar behoorlijk wat ventilatie hebt is dat geen probleem maar onder een zeiltje inderdaad wel.
Nog wat anders, ik ben bezig geweest met iemand met een Mehari. Het chassis is ook ong. met deze temperatuur van rond 10 graden gespoten met RX. Dat begon toen naderhand te bladderen en liet echt makkelijk los. Je kon hele vellen lostrekken. Terwijl van te voren wel degelijk goed was ontvet.
Ik vraag me nu af of dat door de kou kon komen.
Mijn ervaring is dat RX 10 niet goed droogt bij temperaturen onder zeg 15 Graden. Mijn chassis heeft enkele weken nodig gehad om goed droog te worden.
Zolang het niet echt droog is kun je er inderdaad hele lappen vanaf trekken
Mijn advies: Laat het voorlopig gewoon staan totdat het helemaal droog is. Dat kan wel even duren.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 22:09
door summersnoek
dyane_maniac schreef:ik ga, als ik straks aan spuiten toe ben, een "spuitcabine" maken door het frame van een oude bungalow tent op te zetten en deze te bekleden met doorzichtig plastic zeil. Dit is meer om de rest van de hobbyloods te beschermen tegen mijn spuitnevel en mijn spuitwerk te beschermen tegen al het stof in de loods.
die oude bungalow tenten zijn voor bijna niets op te halen op MP. qua temperatuur denk ik dat zo'n grote ruimte niet warm te stoken valt overigens
Oude bungalowtent wil waarschijnlijk ook wel lukken. Mijn vrouw noemde de partyent ook als optie, maar die goedkope dingen van ons zijn daarvoor te slap.
Geplaatst: do 1 nov, 2012 22:49
door summersnoek
Dit is de sleutelruimte heeft een redelijk hoog plafond. Hier komt de spuitcabine in te staan.
En dit is het frame in wording :
Het kan in verschillende hoogte / breedte & lengte worden opgebouwd.
Geplaatst: vr 2 nov, 2012 09:03
door Gerard2cv
Zorg er wel voor dat je een vochtfilter tussen de compressor en de verfspuit zet.