Pagina 1 van 2

Restauratie '85 charleston

Geplaatst: di 13 nov, 2012 09:10
door Bas r
Vandaag om 13.00 uur naar het Rdw in de Rijen voor een vooronderzoek.
Als alles goed is en de onderdelen zijn gelabeld kan de restauratie beginnen.
Foto's volgen uiteraard!

Geplaatst: di 13 nov, 2012 09:15
door Punky
Succes

Geplaatst: di 13 nov, 2012 19:04
door Bas r
Zoals gezegd vanmiddag bij het rdw geweest voor een vooronderzoek.
We hadden thuis alle nummers gecontroleerd dus er kon weinig fout gaan.
Wat blijkt bij controle? chassisnr. is anders dan op kentekenpapieren en koets.:cry:
er hoort 2 x 00 te staan alleen op het chassis staat oc.

Afbeelding

Na wat overleg werden de keurmeesters het al snel eens dat dit een inslagfout (schuin) moest zijn want het is altijd dubbel 0.:D

Verder is er van alles genoteerd en veel aantekeningen en foto's gemaakt.
Wat niet gedaan is zijn label's, dit was volgens de keurmeester niet nodig.
Hij heeft nu een volledig dossier met alle gegevens en de originele kentekenpapier.
Zodra het nieuwe chassis eronder zit moeten we terug komen en het stuk chassis meebrengen waar het originele nummer in staat.
Alles zou dan goed komen.

Hieronder nog wat foto's



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: wo 14 nov, 2012 14:20
door Bas r
Inmiddels een nieuw chassis gekocht.
Het is een zwart Kataforese chassis van de Graaf geworden.
Maandag gaan we het halen.

Geplaatst: wo 14 nov, 2012 22:54
door Ducksen
Spannendddddd!!!!

Gelukkig weer een eend die straks vrolijk rond gaat rijden ;-).
Heel veel succes met de restauratie. !!!!

Ik ben ook nog steeds bezig, net chassis wissel voltooid,
te volgen op Red 2cv 1987 custom.

Gr,

Ducksen

Geplaatst: do 15 nov, 2012 08:02
door David
Heel gaaf dat hij weer in de oorspronkelijke staat wordt teruggebracht!!

Het is absoluut de moeite waard!

Geplaatst: do 15 nov, 2012 09:15
door Bas r
Heel gaaf dat hij weer in de oorspronkelijke staat wordt teruggebracht!!
Ik moest in het begin even aan het idee wennen dat het een rode charleston wordt(stond niet bovenaan mijn verlanglijstje)
Maar begin het nu wel ontzettend leuk te vinden om hem terug in de oorspronkelijke staat te brengen.
Met jullie hulp zal dit ook zeker gaan lukken.

Mijn vader verveelde zich gisteren middag en was alvast begonnen met het uitkleden van de koets.
Hierdoor konden we de koets gisteren avond van het chassis tillen.
We waren erg nieuwsgierig naar wat er tevoorschijn zou komen, het viel gelukkig erg mee!

Wat moet er gebeuren: 1,5 bodemplaat, onderkant voetenbak, reparatie van een staartstuk en de bodem van de koffer moeten vervangen worden.
Chassis was voor de aankoop al beslist dat dit vervangen zou worden.
Nu bleek gisteren dat dit ook echt nodig is.
Achterbalk van het chassis is aan de bovenkant volledig doorgeroest.
Ook is er al zoveel aan opgelapt dat je geen vertrouwen meer in de stevigheid hebt.

Wat betreft de koets valt het goed mee.


Achterbalk chassis is aan de bovenkant volledig doorgeroest
Afbeelding

Bodemplaat is al diverse malen opgelapt, moet nu echt vervangen worden.
Afbeelding

Onderkant voetenbak doorgeroest.
Afbeelding

Bodem kofferbak doorgeroest
Afbeelding

Chassis
Afbeelding

Onderkant koets
Afbeelding

Geplaatst: do 15 nov, 2012 16:56
door David
Je pakt hem netjes aan.

Hartstikke leuk :D

Geplaatst: do 15 nov, 2012 22:51
door duck-tuc
op die eerste foto's ziet hji er precies toch nog zeer goed uit!!!

Geplaatst: zo 18 nov, 2012 17:32
door Bas r
op die eerste foto's ziet hij er precies toch nog zeer goed uit!!!!
Klopt! Hij is 10 jaar geleden gerestaureerd (hobby matig) maar het is het allemaal net niet.
Roest onder de lak en het chassis is geknikt en door geroest.
Dit is met wat laswerk niet te verhelpen.
Vervolgens heeft hij 10 jaar stil gestaan.
Spatborden zijn allemaal vervangen dus zonder roest, en ook de deuren zijn nog goed.
Het lakwerk is voldoende om nog een zomer mee te rijden.


Het chassis is inmiddels bijna kaal.
Veerpotten zijn volledig weggerot van binnen, schokdempers zijn ook allemaal versleten.

Morgen gaan we het nieuwe chassis halen.
Hier zitten gelukkig ook nieuwe veerpotten en schokdempers bij.
Is van iemand die eigenlijk een Burton wilde bouwen maar daar bij nader inzien toch geen tijd voor had.
Hieronder nog een foto van het deels gestripte chassis.
Ook hebben we ivm. Ruimte gebrek een constructie gemaakt waardoor we niet telkens de koets moeten verzetten.
Zodra we aan het chassis gaan werken rijden we het eronderuit.
De koets hebben we voorlopig niet nodig, eerst de chassis en motor.

Afbeelding

Geplaatst: zo 2 dec, 2012 11:28
door Bas r
We hebben inmiddels het nieuwe chassis opgehaald.
Aangezien we dit overgekocht hadden van een stuk gelopen Burton project was het wel een beetje een verassing wat aan gingen treffen.

Gelukkig viel het goed mee!, er zaten nog diverse bruikbare nieuwe onderdelen bij zoals:, rvs veerpotten, 4 schokbrekers en rubberen cardanhoezen.
Verder zat er ook een volledig gesloopte eend bij in onderdelen (m.u.v. plaatwerk en banken).

Inmiddels zijn er al een aantal eendeneigenaren geweest welke we blij hebben kunnen maken met de onderdelen die we zelf niet nodig heb.
Erg leuk om telkens weer een eendenliefhebber te spreken en zijn verhaal van zijn eend te horen.



Ondertussen zijn we begonnen met het schoonmaken van de onderdelen welke we van het oude chassis gaan hergebruiken.
we willen alle onderdellen schoonmaken en wanneer nodig opnieuw voorzien van een laklaag.
Ook zijn er nog wat onderdelen welke we nog moet bestellen zoals: benzine leiding, stuurhuis-rubber en stuurkogel-hoezen.
we verwacht over 2 weken alles kompleet te hebben en het nieuwe chassis dan weer op te gaan bouwen.



Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: za 5 jan, 2013 20:29
door Bas r
Het rollend gedeelte + motor is inmiddels klaar.
Wat is er allemaal gedaan:

Nieuw:

De Graaff chassis,
Veerpotten,
Schokbrekers,
Remcylinders,
Benzineleiding,
Pakkingen, filters enz.
Rubbers rond de aandrijfassen.

En verder:

De assen zijn schoongemaakt en behandeld met Rx5 en Rx10
Binnenkant chassis is behandeld met Rx7
Motor is gedemonteerd en alle onderdelen zijn schoongemaakt met ontvetter.
Alle zichtdelen zoals spruitstuk, uitlaat en metalen beplating is behandeld met hittebestendige verf.

Wat moet er nog gebeuren:

Benzineleiding en remleiding nog vast zetten,
Nieuwe rvs stelmoffen op de stuurstangen,
Olievulpijp monteren.

Mocht iemand fouten zien of opmerkingen hebben dan horen we het graag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: za 5 jan, 2013 21:54
door Geert
Dat ziet er al heel erg goed uit !

Geplaatst: za 5 jan, 2013 22:29
door Roel l'Hiver
Als ik dit zo allemaal zie, begint het bij mij ook weer te kriebelen :-)

Mooi werk!

Geplaatst: zo 6 jan, 2013 10:31
door Bas r
Dat ziet er al heel erg goed uit !
Dank je, wij zijn ook blij met het resultaat.
Als ik dit zo allemaal zie, begint het bij mij ook weer te kriebelen
Er staan nog genoeg eenden te koop die wat liefde kunnen gebruiken! :D
Wij hebben 15 jaar terug ook al eens een eend gerestaureerd, het voelt weer helemaal oud en vertrouwd.
Lekker simpel en leuk om te doen.