Pagina 1 van 1

Vaak olie veversen? 425 cc

Geplaatst: ma 19 nov, 2012 21:40
door Cubitus
Na een jaar of 10 2cv6 te hebben gereden, verplaats ik me tegenwoordig in een 2cv AZ.
Als je denkt dat een 2cv6 langzaam is..............probeer mijn AZ is :lol: .

Anyways, ik vandaag braaf de olie verversen en opzoek naar het oliefilter...........
Ik voelde me nogal dom toen ik niks kon vinden en op internet tot de conclusie kwam dat er helemaal geen filter op een AZ zit.

Het is een 21 pk 425 cc blok.

Ik gebruik nu gerecyclede olie 10 W 40 Valvoline nextgen.
Kan ik deze moderne olie gewoon 10.000km gebruiken, of moet ik deze motorolie vaker verversen......

Geplaatst: di 20 nov, 2012 07:19
door engbokho
Hi Bart,

Er zit geen uitwendig oliefilter op deze motortjes.
Ze houden trouwens ook niet erg van "moderne" olie, het beste zoek je 20w50 olie.
Verversen om de 5000 km!

groet van een 18pk rijder (dagelijks)

Geplaatst: di 20 nov, 2012 08:58
door Gerard2cv
Ik denk dat je een heel apart motortje heb :D
Volgens mij bestaat de 425cc in 12pk,15 pk en 18pk.
En de 435cc is 21pk.
Bekijk de site van Jeroen Cats maar eens.

Geplaatst: di 20 nov, 2012 16:12
door engbokho
Nee hoor, de 425 is vanaf 1967 opgevoerd naar 21 pk voor zowel de Azu als de eerste Dyane's. Hebben ander spruitstuk en carburateur en de dynamo "bovenop".
Dus er bestaat wel degelijk een 21 pk 425.
Maar van origine hoort er in de gewone 2cv az tot het einde een 425 18 pktje.

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 08:10
door Cubitus
Thanks voor de reacties!

Dat wordt dan elke 2 a 3 maanden olie verversen.........

Wat Engbokho zegt klopt helemaal. Dit motortje is uit een azu gekomen en er door de vorige eigenaar ingezet als vervanger van een versleten 602cc blok.
Er hebben sinds 1968 waarschijnlijk een aantal verschillende blokken in de eend gelegen.
Deze 21 pk heeft idd een ander spruitstuk en dat maakt de carb zeldzaam en was dus een probleem.
Verder zit idd de dynamo bovenop en is 12 volt.