Pagina 1 van 3

bak-probleem

Geplaatst: di 20 nov, 2012 10:04
door Eminence Grise
mijn versnellingsbak maak meer lawaai dan voorheen en ben bang dat ie aan vervanging toe is.
Ik heb nog een bak liggen maar daarvan bleek na montage dat de schijven tegen de remklauwen aanliepen.
Zit dus met de volgende vragen:
a: zelf reviseren
b: inhoud van de bakken verwisselen??
c: wat kan de oorzaak zijn dat de schijven tegen de klauwen aanlopen

Ik wil naar de WM volgend jaar dus dan moet de bak oke zijn...

Geplaatst: di 20 nov, 2012 10:40
door André Post
als de schijven tegen de klauwen aanlopen missen meestal de vulplaatjes tussen bak en klauw.

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:02
door AZL57
mijn bak maakte ook kabaal en ik was bang dat ie versleten was, bleek het een deels gebroken / slecht gesmeerde tellerkabel te zijn.....

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:08
door achtpeter
André Post schreef:als de schijven tegen de klauwen aanlopen missen meestal de vulplaatjes tussen bak en klauw.
Dat scheelt maar een millimetertje. Het blijft een raar probleem. Lopen de schijven al tegen de klauwen aan als er nog geen remblokjes zijn gemonteerd? Waar lopen ze dan aan?

Geplaatst: di 20 nov, 2012 19:15
door j b
kan je niet gewoon heel makkelijk de complete schijfremmen met klauwen overzetten van je vorige bak. die waren iig in orde en dan kun je op je gemak kijken wat er met die andere aan de hand is

Geplaatst: di 20 nov, 2012 20:14
door André Post
Het is toch echt zo dat als die plaatjes er niet tussen zitten de schijven tegen de klauwen aanlopen.

Geplaatst: di 20 nov, 2012 20:18
door Eminence Grise
de plaatjes zaten er tussen....

Geplaatst: wo 21 nov, 2012 19:48
door achtpeter
Maar waar lopen die schijven dan tegenaan in de remklauw? buitenkant, binnenkant, achter of voor? Los daarvan: die vulplaatjes horen er natuurlijk tussen, maar ze zijn te dun om het verschil tussen wel of niet aanlopen te veroorzaken. Als de klauwen zo krap om de schijven zouden zitten, kreeg je er onmogelijk remblokjes in...

Geplaatst: do 22 nov, 2012 10:49
door Eminence Grise
tsja is weer een tijdje geleden dat die bak er in gehangen heeft. De schijf had zich in een van de klauwen helemaal ingesleten. Denk dat ik die bak toch maar eens opnieuw voorzie van de klauwen en schijven.
Het is dus mogelijk om er meer plaatsjes tussen te zetten eventueel??

Geplaatst: za 5 jan, 2013 19:27
door Eminence Grise
vandaag de bak opgetuigd met schijven en de remklauwen. De rechterklauw loopt zichtbaar aan de binnenzijde aan. Het is weliswaar een voormalige trommelbak maar dat zou geen probleem mogen zijn. Bij meten blijkt het blokje bovenop de bak waar de bouten in draaien qua maat af te wijken van een andere bak. Op deze bak is dat blokje 142,5 mm terwijl dat van een andere bak 139 mm is??
Denk dat dit de oorzaak is. Kwestie van afslijpen tot de schijf in het midden van de klauw zit..???

Geplaatst: zo 6 jan, 2013 07:36
door Boudewijn
Als je gaat slijpen, krijg je nooit een recht vlak dat ook nog eens horizontaal en verticaal in het juiste vlak ligt. Je zou het bij een machinefabriek kunnen laten frezen maar dat zal niet goedkoop zijn. Ik zou gaan zoeken naar een goede schijven bak.

Geplaatst: di 8 jan, 2013 09:21
door Eminence Grise
zou Gerard hier misschien een antwoord op weten..??

Geplaatst: di 8 jan, 2013 10:33
door Gerard2cv
De plaatjes tussen de klauw en de bak zijn om de klauw midden boven de schijf te krijgen.Als er geen plaatje tussen kan,hoeft het ook niet.
EG Kan je het daarmee oplossen?

Geplaatst: di 8 jan, 2013 11:27
door Eminence Grise
dank je wel Gerard.. kan ik het dan ook omdraaien.?
Maw als ik om de klauw in het midden van de schijf te krijgen een plaatje/ringetje erbij moet zetten dan kan dat ook?
Het belangrijkste is dus dat de schijf in het midden van de klauw komt. Hij moet vrij kunnen draaien tussen de nokken van de remblokken en de handremblokjes..?

Geplaatst: di 8 jan, 2013 14:04
door Gerard2cv
Ja hoor,dat kan ook. Als de naad van de remklauw maar midden op de schijf komt