Pagina 1 van 1
Oude eend (1964) na 3 jaar stilstand aan de praat
Geplaatst: ma 26 nov, 2012 15:33
door Maikel
Mijn eendje uit 1964 staat alweer 3 jaar stil en die wil ik dit weekend aan de praat krijgen.
Heeft er iemand hier ervaring mee ?
Ik wil iig olie verversen (iemand nog tips welke olie ik het best kan gebruike)
Benzine verversen (lees oude weg nieuwe erin)
Benzine filter vervangen
Bougies schoonmaken
Nieuwe accu plaatsen
Dan met de slinger eens kijken of het blokje gangbaar is en een minuutje of 5 rustig het blok ronddraaien .. en dan maar eens starten
Dit lijkt me de manier, maar wellicht zie ik iets over het hoofd of zijn er mensen met goede tips.
Geplaatst: ma 26 nov, 2012 16:30
door engbokho
Olie verversen als de motor warm is. Blokje wil graag 20w50.
Voordat je gaat draaien bougies eruit, even met wat lucht (fietspomp) rommel eruit blazen en met een spuitje klein beetje olie er in doen.
Idd voordat je gaat starten motor flink aantal slagen met de slinger geven.
Als eea loopt even de 3 rubber benzine slangetjes vervangen.
Succes ( mij is het gelukt na 8 jaar stilstand...)
Geplaatst: za 1 dec, 2012 17:52
door AZL57
en het spruitstuk los en uitkloppen want dat zit gegarandeerd vol roest/roet. Niet echt lekker voor cilinders en kleppen.
Geplaatst: zo 2 dec, 2012 21:22
door Maus0611
En even ronddraaien zonder bougies, dan komt er niet zoveel kracht op de lagers te staan en kunnen die eerst even lekker gesmeerd worden.
Geplaatst: ma 3 dec, 2012 12:58
door Maikel
Zaterdag even bezig geweest.
Nieuwe olie gehaald (voor als hij warm is gedraaid meteen nieuwe erin)
Verse benzine gehaald (om start problemen door oude benzine te voorkomen)
Nieuwe accu (6v) was helaas niet zoals verwacht na het vullen op volle sterkte.
Accu stond nog droog, en ik had verwacht dat deze na het vullen van het zuurpakket hij wel genoeg power zou moeten kunnen leveren om de auto te starten. Maargoed die hangt nu aan de lader deze week.
Verder kleine tegenslag, brandstofpomp lekte, had nog een andere liggen dus die even gebruikt, deze lekt niet vreemd eigenlijk want die pomp staat al veel langer droog.
Vraagje alleen zijn de membramen van de brandstofpomp van de 2cv4 en 2cv6 hetzelfde (wil liefst de oude pomp gewoon weer repareren).
Verder liep het blokje makkelijk rond zonder bougies, dus flink gedraaid voor de smering.
Echter krijg ik hem met bougies eigenlijk bijna net zo makkelijk rond, terwijl ik verwacht had meer moeite te hebben ivm de compressie.
Klopt het dat een 2cv4 blokje zonder noemenswaardige kracht aan te slingeren is ? Of is hier iets niet in orde (klep die open blijft staan oid ??)
Komende zaterdag is de accu vol en gaan we weer eens verder kijken.
Geplaatst: ma 3 dec, 2012 15:09
door Kulio
Je moet de compressie voelen, zo niet dan is er iets mis. Mogelijk vuil tussen de klep en klepdeksel. Maar het kan ook een verbrande klep zijn. Voel je bij de ene cilinder wel en bij de andere cilinder geen weerstand?
Weet je de reden waarom hij drie jaar stilgestaan heeft? Was er soms iets defect gegaan en kon dat niet gemakkelijk verholpen worden? Dan is dat probleem niet uit zichzelf overgegaan en kom je het nu weer tegen.
Geplaatst: ma 3 dec, 2012 16:26
door Maikel
Auto heb ik zelf 3 jaar geleden rijdend weggezet.
Hoe moet ik trouwens verschil voelen per cilinder ?
Algehele idee is dat ik hem gewoon te ligt kan ronddraaien, maar ik heb al in geen tijden meer een 2cv4 aangeslingerd, wel mijn 2cv6 en ik weet dat ik daar wel iets kracht voor nodig heb.
De reden dat hij 3 jaar stil heeft gestaan is gebrek aan tijd, dame gaat nu aan de praat en op zoek naar een nieuwe eigenaar (met pijn in het hart )