Pagina 1 van 1
Bak schiet uit de eerste versnelling.
Geplaatst: vr 14 dec, 2012 20:23
door Peter v G
Mijn versnellingsbak schiet uit de eerste versnelling bij stevig optrekken.
De oorzaak zou een verbogen plaatje zijn?!?
Heeft iemand een idee wat voor een plaatje dit is en of dat zelf is te herstellen??
Andere ideeën wat de oorzaak kan zijn??
Thx, Peter.
Geplaatst: vr 14 dec, 2012 20:41
door Nicky
Te sterke motor.
Geplaatst: vr 14 dec, 2012 21:55
door LPGo
Normaliter is dan je schakelvork niet goed (genoeg afgesteld). Opnieuw afstellen werkt meestal. Bak hoeft hiervoor niet uit de auto. Startmotor uitbouwen. bovenste deksel eraf schroeven, let op er zit een veertje vooraan di kan wegspringen!!!!!!!! Dus deksel heel voorzichtig weghalen..... Veertje zit onder bobeltje vooraan in het midden van het deksel.
Indien het veertje toch in de bak valt vissen met een magneet. Nu kun je de vork(en) afstellen. Ik doe dit altijd op het gevoel (ja ik kan dat/dat kan) maar beter is het om de waardes op te zoeken en te controleren/af te stellen...........
p.s. het is even pielen om een goed sleuteltje (6mm) te pakken te krijgen om de moertjes van de vorken los te krijgen.........
Succes......
Geplaatst: vr 14 dec, 2012 22:29
door Bertje Beige
Kijk voordat je de bak open schroeft eerst maar eens of de achterste motor/versnellingsbaksteun nog goed is; als die kapot is krijg je ook deze klacht

Geplaatst: vr 14 dec, 2012 23:03
door Peter v G
@Nicky, als het door het plaatje veroorzaakt word. Dat komt idd door een wat krachtigere motor. Hoe is het met jullie??
@LPGo, hij laat zich goed inleggen. het kogeltje fixeert de schakelstang wel.
@Bertje, zal die eens controleren. Dat heb ik nog niet gedaan.
Alvast bedankt voor jullie input.
Geplaatst: vr 14 dec, 2012 23:22
door LPGo
@LPGo, hij laat zich goed inleggen. het kogeltje fixeert de schakelstang wel.
Ja maar als de schakelvork dus niet op de juiste maat zit
(zie (werkplaats)handboeken moet normaal met speciaal op dikte gemaakt gereedschap maar kan ook met (gestapelde)voelermaatjes)
dan springt hij er zomaar weer uit.....
n.b. ook schakelvork 2-3 controleren deze is ook van belang voor een juiste afstelling van de 1-achteruit....
n.b. voor de juiste maatvoering van 2-3 moet je het veertje fixeren.....zie je wel vanzelf als je bezig bent...
Begin eerst maar eens met lezen en begrijpen in de handboeken.... en als je het aandurft gewoon doen ......
Geplaatst: zo 16 dec, 2012 09:38
door the Nosepicker
Soms is het een verwarmingsbuis met een te ruime bocht, die tegen de pook drukt als ie in z'n een staat.
Dat hoop ik voor je, levert 't minste werk op.

Geplaatst: zo 16 dec, 2012 13:46
door Willem2
Klopt, had ik ook. Ik moest 'm echt in de versnelling rammen en hij sprong er idd ook sinds weer uit. Verwarmingsbuis een beetje indeuken en klaar

schakelstang
Geplaatst: za 5 jan, 2013 13:56
door Le Patron
Ik hou het er op dat die door de schakelstang eruit wordt getrokken.
Heb je alles al weer in elkaar zitten en kun je er mee rijden dan zet je hem in de 1 en maak de stang los, eens kijken of die er dan wel in blijft staan.
Vaak voorkomend probleem bij kitcars met bijvoorbeeld vloerschakeling van de Visa die trekt er ook uit als je de verbindingsbout vast draait.
Geplaatst: za 5 jan, 2013 22:30
door Peter v G
Ha Godfried.
Dat had zeker een goede test geweest........helaas iets te laat....
Bak is er al uit en de andere er bijna in. Haha.
Misschien bouw ik hem nog wel in de 2cv...diens bak is ook niet helemaal fris.
En kom ik met een bak naar de 2cv kitcarclub versnellingsbakdagen.