Pagina 1 van 1
Slijtagevraagje (stilstaan)
Geplaatst: vr 13 aug, 2004 21:47
door Joos
Er werd me afgeraden om nieuwe remcilindertjes in mijn eend te zetten,
omdat ze veel stilstaat (helemaal veel als er geen nieuwe inkomen!).
Dat zou niet goed zijn voor het systeem.
Wat gebeurt er dan eigenlijk?
Ik begin zo stilaan de indruk te hebben dat ik een eend gekocht heb om 3 jaar niet naar om te kijken, en alles aan te moeten herstellen als ik ermee ga rijden...
ook door de grote afstand tussen mij en m'n lieve duck.
Geplaatst: vr 13 aug, 2004 22:56
door Duintje
remcilinders kunnen inderdaad vast gaan zitten als hij voor lange tijd stilstaat, vooral bij de uitvoering met DOT vloeistof dacht ik.
Maar dat heb je met je oude ook. Dus als het nu vast zit --> VERVANGEN !
Af en toe op je remmen drukken, zodat de nokkies blijven bewegen lijkt me niet verkeerd trouwens.
Marcel
Geplaatst: vr 13 aug, 2004 22:58
door Joos
en hoe zit het bij schijven?
update:
bedankt marcel,
zat er een beetje door vanavond!
Geplaatst: za 14 aug, 2004 00:12
door Duintje
de moderne schijf eend heeft achter ook trommels met remcilinders.
Over welke cilinders hebben we het hier eigenlijk ?
BTW: graag gedaan !! Zodra je je rijbewijs hebt snel in je eend gaan rijden, want rijden is toch echt het beste voor je eend !
Marcel
Geplaatst: za 14 aug, 2004 00:14
door Joos
Ik heb me laten wijsmaken dat er ook cilinders bij de schijven zitten...
klopt dat?
zonee: wat is dan een lekgrage plek in het voorcircuit?
Geplaatst: za 14 aug, 2004 00:23
door Duintje
Wat is nu eigenlijk je probleem ? Je hebt ergens olie lekkage ??
Kijk anders hier eens
http://www.eendeei.nl/eendologie/2ind11.htm
Marcel
Geplaatst: za 14 aug, 2004 00:50
door Joos
Een behoorlijk lek ja...
Ik beschrijf het even:
Als ik het remoliereservoir vul, en de lucht uit het systeem laat en dan weer het peil op peil breng,
remt de eend goed voor een halve dag.
binnen de week echter,
is het reservoir weer leeg.
Ik heb een strek vermoeden dat het lek vooraan ligt,
want als ik het reservoir er even afhaal,
zie ik dat in het voorste "gat" van de HRC nog olie staat, en in het achterste niet.
Dat voorste gat staat in verbinding met de achterremmen, en het achterste in verbinding met de voorremmen.
voorste gat leeg -> alle olie door het systeem gelekt.
achterste gat niet leeg -> olie kan niet weg -> geen lek hier.
klopt toch?
bij het ontluchten viel anders wel vaak op dat de meeste lucht in het achtercircuit zit, en niet aan de schijven.
op het eendenei zie ik niet meteen wat staan over lekkages vooraan...
Iemand een idee?
Geplaatst: za 14 aug, 2004 01:44
door Duintje
klinkt inderdaad als een lekkage. ALs je de inhoud van je reservoir erdoor jaagt, dan moet dat wel ergens blijven. Dat is ook een manier om te checken waar het lek zit.
Dus HRC, remklauwen en leidingen controleren op een plasje remolie.
En als ik het zo lees vooral voor zoeken !
Succes
Geplaatst: za 14 aug, 2004 13:09
door Joos
Ik las bij de eendologie dit:
De nieuwe blokken zijn dikker en dus moet het oude blok eerst de cilinder terugduwen om plaats te maken.
Kan het dat de oude blokken zo dun geworden zijn, dat de cilinders zo "uitgezet" zijn dat ze beginnen lekken?
Geplaatst: za 14 aug, 2004 14:36
door Frank Munneke
in princiepe gebeurt dit niet, maar zeg nooit nooit achter wil dit wel. Wat kan zijn is dat een blokje scheef zit en dat daardoor je wielremcylinder gesleten is en lekt. Ga eens met een vol remvloiestopreservoir op een schone plaats staan, vervolgens stevig remmen en pompen(liefst door een helper) en kijk waar het lekt.
succes