Pagina 1 van 3

Reparatie 2cv Pa

Geplaatst: do 24 jan, 2013 14:53
door Erikjan
Pa heeft een nieuwe oude 2cv gekocht. Het chassis was geknikt en de koets had wat slechte stukjes dachten we.

Bij nader inzien blijkt de koets nog een paar goede stukjes te hebben en is hij verder compleet weggerot :cry: de lokale schade hersteller dacht dat het een kleine 4000 euro zo kosten zonder materiaalkosten.

Nu hebben we besloten zelf de uitdaging maar aan te gaan. We beginnen met de delen die goed moeten zijn voor hij weer op het chassis gaat.

- voetenbak
- bodemplaten
-dorpels
- binnenschermen achter
- wat paatwerk onder de achterbank

de kofferbak en de achterkant lijkt nog hard.

Het voorraam frame en het stuk achter het motorkapscharnier zijn ook niet best. Als er tijd is doen we dit gelijk anders na de meeting in spanje.

De doelstelling is dat de 2cv naar spanje moet deze zomer.

Het onderstel staat al weer klaar met een nieuw galva chassis een andere versnellingsbak de motor was nog goed. die is alleen afgesteld.

Ik heb begrepen dat zincor goed spul is. Ik heb de eerste bestelling klaar staan voor verzending.

bodemplaten, voetenbak, dorpels en paravan totaal 380 euro als iemand nog een goedkoper adres weet ontvang ik graag een p.m. wel zincor plaatwerk.

Geplaatst: vr 25 jan, 2013 13:09
door Erikjan
Zaterdag gaan we beginnen, nu vast een foto hoe hij er nu bij staat.

Het rollend gedeelte is al klaar.

Afbeelding

hij staat nog een beetje in de hoek om dat ik eerst met de caravan bezig was, die moet nu even wachten.

Afbeelding

Geplaatst: di 29 jan, 2013 13:44
door Erikjan
Gisteravond een klein begin gemaakt met de inventarisatie van de schade.

Hierbij een kort verslag.

Na dat ik de bitumen uit de voetenbak heb verwijderd valt het me op dat eigenlijk alleen de onder heft slecht is. Zou het makkelijker zijn alleen het buitendeel en het onderste gedeelte van heb binnen deel te vervangen? Of is het toch makkelijker de hele bak te vervangen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder zitten er een hoop rotte plekken aan ik denk dat ik de complete binnen schermen maar vervang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kofferbak lijkt nog goed op het eerste gezicht.

Afbeelding

Bij het motorkap scharnier zit nog een beetje rottigheid. Ik denk dat ik het scharnier het beste eerst verwijder dan repareer en vervolgens weer terug plaats.

Afbeelding

Geplaatst: di 29 jan, 2013 14:39
door marcopr
Klinkt als een goed plan.
Je kan van de voetenbak uitstekend alleen het buitenste deel vervangen. Dit is, in principe, gewoon een stuk plaat met over de lengte een gezette knik voor de stevigheid. Je kan het volgens mijn gewoon kopen, of zelf maken natuurlijk.

Geplaatst: di 29 jan, 2013 20:26
door Ed147
Helemaal met Marcopr eens.
Het is een simpel stukje plaat!
Je bent handig genoeg om zoiets zelf te maken. :wink:

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 20:11
door Erikjan
Het echte werk is begonnen, de slijptol is er in gezet.

We zijn begonnen met het uitboren van de puntlassen dat gaat eigenlijk super makkelijk. Daarna sla je er een plamuurmes tussen en het komt los.

Het is net een groot bouwpakket z'n koets.

Tot nu toe verwijderd:

De buitenkant voeten bak en de linker bodemplaat. In het begin is het goed kijken hoe het zit en een plan van aanpak verzinnen. Nu we eenmaal bezig zijn zullen we volgende week wel meer doen op een zaterdag ochtend denk ik.

Paar fototjes dan maar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog het bewijs dat de bouten op het juiste moment worden vast gezet ;)

Afbeelding

Geplaatst: di 5 feb, 2013 09:58
door Erikjan
De rechter dorpel ligt er nu ook uit. Voor dat ik die er uit heb geslepen heb ik eerst een kruis in de koets gelast om het geheel in model te houden. Dat werkt prima zit geen beweging meer in. Het was misschien geen overbodige luxe deze dorpel te vervangen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onderste stukje van de paravan was weggerot en wordt vervangen. De onderste 15cm watergoot ook In de A stijl zat een klein gat half onder de watergoot. Dit heb ik dicht gelast en weer glad geslepen zie je niets meer van.


Afbeelding

Afbeelding

Het onderste deel van de B stijl is slecht en gaan we vervangen of repareren.

Afbeelding

Geplaatst: di 5 feb, 2013 14:44
door Ed147
Goed bezig!
Maar het is volgens mij toch meer werk dan je in eerste instantie dacht?

Geplaatst: di 5 feb, 2013 14:52
door Erikjan
Er is wel meer verrot dan we eerst dachten maar het vervangen van het plaatwerk op zich gaat makkelijker dan verwacht. Vooral het losboren van de puntlassen gaat super makkelijk voor sommige delen heb je niet eens een slijptol nodig. De koets is eigenlijk gewoon een groot bouwpakket.

Elk stuk is nog nieuw verkrijgbaar dat werkt wel lekker makkelijk en snel.

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 19:00
door siemen
let op! er zijn momenteel heeleee mooie binnenschermen te koop! compleet met gordelmoer en dubbele ribbel! Ik maak 1 deze dagen even foto's!

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 22:58
door Erikjan
Ik hoop dat ik die heb, ze liggen al in de schuur. Het is wel zincor als ik het goed heb. Er zit geen zwarte lak op ieg.

Geplaatst: do 7 feb, 2013 17:01
door siemen
ik heb er wat foto's van gemaakt, zie de link:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=120 ... highlight=

Geplaatst: ma 11 feb, 2013 13:10
door Ramon
leuk

mijn moeder had vroeger precies dezelfde! ook met s..
sj-71-yx volgens mij

succes

Geplaatst: ma 11 feb, 2013 13:44
door Erikjan
Het is waarschijnlijk niet dezelfde, het kenteken wat jij zegt bestaat niet meer volgens de rdw. Had wel grappig geweest.

We zijn zaterdag wel weer lekker aan het slijpen geweest. Inmiddels ligt het binnenscherm er ook uit en heb ik de eerst e plaatjes blik er weer ingebakken.

Onderste stuk C stijl is ook nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: di 12 feb, 2013 07:53
door Erikjan
Gisteravond een binnen scherm ingelast.

Best gelukt vond ik zelf.

Afbeelding

Afbeelding