Pagina 1 van 1

vraag electronische ontsteking

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 09:13
door RobM
Forummers,

de koets moet nog op het chassis dus dus er is geen haast bij, maar het volgende houdt me bezig:

-je hebt kontaktpuntjes
-en je hebt verschillende electronische ontstekingen
Over het verschil en de voor- en nadelen zijn al pagina's geschreven, dus die discussie wilde ik liever mijden.

Maar... je kan ook zelfbouw modules kopen waarmee je de puls van je kontaktpuntjes electronisch versterkt met een transistorschakeling, en die versterkte puls aanbiedt aan de bobine.

Goedkoop, zelf te bouwen en mocht de electronica nu de geest geven dan steek je twee draadjes om en kan zo weer verder rijden. Helemaal mijn idee over degelijk. Als mijn eend weer op de weg is wil ik dat gaan proberen.


Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten,
Rob

edit: zoietshttp://elektronicadirect.nl/index.php?a ... 79&lang=NL

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 09:50
door LPGo
Ja er zijn setjes die doen wat jij omschrijft oa. Vellermann maakt deze setjes..

http://www.velleman.eu/products/view/?c ... nl&id=8946

Verder weet ik er geen.

Ikzelf heb er geen ervaring mee hoe goed of slecht ze zijn.

Sinds een half jaar heb ik mijn eigen elektonische ontsteking ontwikkeld waarbij ook de orginele ontsteking gehandhaafd kan blijven. Dus ook bij mijn ontsteking kun je de bestaande ontsteking weer even ompluggen, maar ik garandeer je je zult hem niet meer willen missen....
Omdat ik o.a. met een turbo 2cv rijd kom ik niet weg met de bestaande (electronische)ontstekingen als de turbodruk erin komt moet de ontsteking vertraagt worden. Doordat je mijn ontsteking met de computer kunt afstellen kun je het onderste uit de kan halen qua vermogen, maar ook zuinigheid. Op dit moment heb ik een aantal testrijders rondrijden die tot 20% minder brandstof verbruiken als voorheen!!!

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 09:52
door Bertje Beige
Ik heb er ook mee gereden, een d.h.z. van Vellerman, en het voldeed best goed.
De punten branden niet meer in, dus je kunt veel langer met de puntje's toe.
Wel slijt het nokje nog, en wat bedoel je met "als de electronica get begeeft, wissel je 2 draden en je kunt verder"? :roll:
De condensator vervalt, dus als de electronica de geest geeft, moet deze er wel weer tussen geplaatst worden, dat kan vrij makkelijk, maar toch....

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 09:58
door RobM
Bertje Beige schreef:....en wat bedoel je met "als de electronica get begeeft, wissel je 2 draden en je kunt verder"? :roll:
De condensator vervalt, dus als de electronica de geest geeft, moet deze er wel weer tussen geplaatst worden, dat kan vrij makkelijk, maar toch....
Kijk, daar had ik niet aan gedacht.

Voor mijn eend uit elkaar ging begaf de electronische ontstekingsmodule het en dan ben je aardig aan het slepen en sleutelen voor je weer onderweg bent.

Dat van die condensator neem ik mee in het ombouw-concept.

hier nog een uitleg:
http://www.kulsdom.be/werking_transistorontsteking.htm

ook nog even studie van maken of er setjes zijn die er voor zorgen dat er geen stroom door de bobine blijft lopen.

Gr Rob

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 10:12
door LPGo
Hier een paar plaatjes van mijn software.......


Advance-table hier kun je de graden instellen,
afhankelijk van de druk in het inlaatspruitstuk kun je meer vervroeging geven zodat de motor efficienter wordt...
Afbeelding

homescreen
Afbeelding
of neem een kijkje op mijn youtube kanaal, "www2cv4x4nl" waar diverse video's van mijn ontsteking en turbo 2cv...........

Ook de dwelltijd voor de bobine is in te stellen met 0.000001 sec!!! en de bobine krijgt alleen maar stroom als er ook een vonk komen moet....

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 11:06
door RobM
zo zo, heel professioneel. Zo uitgebreid wilde ik het niet maken.

Werkt de CPU van een auto op deze manier; een aantal meetgegevens er in stoppen en aan de hand van tabellen de ontsteking bijregelen?

Wel veel aan BX-en gesleuteld, daar zat dat ook in. Bij die auto's altijd ruzie met kapotte opnemers of slechte verbindingen tussen opnemers en CPU.

Gr Rob

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 15:04
door LPGo
RobM schreef:zo zo, heel professioneel. Zo uitgebreid wilde ik het niet maken.

Werkt de CPU van een auto op deze manier; een aantal meetgegevens er in stoppen en aan de hand van tabellen de ontsteking bijregelen?

Wel veel aan BX-en gesleuteld, daar zat dat ook in. Bij die auto's altijd ruzie met kapotte opnemers of slechte verbindingen tussen opnemers en CPU.

Gr Rob
Ja iedere auto werkt zo, sensoren meten gegevens, geven deze door aan de controller en aan de hand van de tabellen wordt dan b.v. de vervroeging berekend en het juiste tijdstip van de vonk............... dit wordt dan gedaan met zo'n 20 miljoen berekeningen per sec.


Rijd zelf al sinds 2009 met meerdere auto's op deze sensoren en heb er nog geen kapot gehad....... op de toerental sensor (inductief) die ik gebruik staat het volkswagen/audi teken dat zal het zijn......... :wink: :wink:

Een inductieve sensor is een soort dynamo; als er een metalen voorwerp langs (b.v. bout op vliegwiel) gaat wordt een stroompje gegenereerd dat daarna versterkt wordt en door de controller herkend wordt.......

Er zijn dus totaal geen mechanische componenten die kunnen slijten......

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 21:03
door schermer
@lpgo die ontsteking ziet er goed uit. Werk hij ook op een visa motor, gezien dat bout op een vliegwiel verhaal.

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 22:46
door LPGo
In principe werkt hij ook op een Visa motor, ikzelf las dan een stripje ijzer (10*20*2mm) op het vliegwiel om zo een pickup te maken die de sensor dedecteerd. Ik heb er met verschillende mensen over gediscussieerd of er dan onbalans op gaat treden enz. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit zo'n vaart niet zal lopen, eventueel kun je een gaatje in het vliegwiel boren onder het stripje....... Ook ben ik bezig om de orginele pick-up te gebruiken met de 45 graden sensor maar dit is nog niet betrouwbaar, de door mij gebruikte sensor is hiervoor te kort en een hallsensor werkt niet met mijn signaalversterker.......

Geplaatst: zo 27 jan, 2013 23:49
door schermer
Hm zeer interessant, zeker als je het goed werkend krijgt met de orginele pick up. Maar dan blijft altijd de grootste vraag voor een nederlander. Wat kost zoiets dan?

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 15:58
door RobM
dank voor de antwoorden over de ontsteking, eerst de boel in elkaar zetten, keuren, en dan een andere ontsteking inbouwen.

Andere vraag:
ik ga een mistachterlicht inbouwen. Wat zijn daar de APK eisen voor? Moet dat meeschakelen met stads, dim- of grootlicht?
Er moet in elkg geval een controlelampje op!

iemand nog een idee welke schakelaar te gebruiken?

Gr Rob

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 16:51
door LPGo
schakelaartje waar meteen een lampje inzit (auto-onderdelenboer)!!!!

Volgens mij is het geen eis dat het pas aan mag gaan als de verlichting al aan is.

Maar dat is makkelijk te maken door het schakelaartje van het mistlicht stroom te geven van je verlichting...
Verlichting aan, mistlicht-schakelaartje aan is mistlicht aan
Verlichting uit, mistlicht-schakelaartje aan is dantoch mistlicht uit.

Kun je ook je mistlicht niet vergeten uit te doen als je uitstapt, eventueel nog afmaken met een zoemertje op je verlichting!!!

Als hem nu aansluit op de het stadslicht en er dan ook nog een relais ertussen zet krijg je een 10 van de meester!!

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 17:38
door RobM
ah, geen eis. Daar kom ik dan wel uit.
Zoemertje is een goed idee.

dat relais wilde ik aan de achterruitverwarming maken. Daar loopt toch wat meer stroom.

Gr Rob