Pagina 1 van 1
Bougie
Geplaatst: zo 3 feb, 2013 09:07
door tcvcitro
Met hoeveel Nm zet je een bougie vast zonder dat de draad beschadigd

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 10:35
door André Post
Ik kan daar in de diverse boeken niets over vinden.
Zelf gebruik ik zo'n eenvoudige bougie sleutel met gewrichtje en t handeltje ineen waardoor je eigenlijk nooit te veel kracht kan zetten.
Met een grote dop en ratel loop je veel grotere kans op overtorque.
Ik ben in ruim 30 jaar nooit een bougie verloren.

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 18:49
door Boudewijn
Ja ik gebruik ook die sleutel met gewricht.
Ik heb wel een keer gehad dat er een bougie los was gekomen, dus toch wat te voorzichtig aan gedraaid.

Geplaatst: zo 3 feb, 2013 22:09
door 2cvmaarten
ngk heeft daar wel momenten in Nm voor staan, weet niet of die via internet te achterhalen zijn anders moet ik eens in mijn collectie boeken op zolder gaan zoeken! Maar vast is vast en geen overdreven krachten gebruiken, je moet hem natuurlijk ook weer los krijgen!
Geplaatst: ma 4 feb, 2013 00:24
door AZL57
zei men vroeger niet, vastdraaien en dan nog een kwart slag?
Geplaatst: ma 4 feb, 2013 17:53
door Boudewijn
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 09:38
door 2cvmaarten
Thnx Boudewijn, die lijst bedoelde ik!!
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 19:09
door Twécévé
En wat heeft een 2cv6 club uit 1987 er in zitten?
Bougivastzetten met hoeveel Nm
Geplaatst: zo 17 jan, 2016 15:55
door Fies
Ik zag het lijstje hier maar met hoeveel Nm zet je dan een bougie op een 2cv6 uit 1983 vast?
Type bougie is een NGK B7 HS
Geplaatst: zo 17 jan, 2016 15:59
door Rossero
google is your friend
http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9241
14mm
aluminium kop
dus 25-30 Nm
Maar ik heb het zelf nog nooit gemeten
Geplaatst: ma 18 jan, 2016 23:57
door David
Nog nooit bij een bougie opgemeten......
Vast is vast, nog nooit losse bougie en/of schade gehad. Ook gewoon beetje gezond verstand....
Geplaatst: di 19 jan, 2016 12:09
door LPGo
25-30NM lijkt mij veel te veel voor onze aluminium koppen... jullie gaan hier uit van de bougie leverancier, ik denk dat je van Citroen gegevens uit moet gaan... ik draai ze uit de losse pols vast......
Geplaatst: di 19 jan, 2016 23:48
door TB
Ik draai ze eerst met de hand vast en dat moet gewoon soepel gaan. Meestal gebruik ik wat keramisch vet bij de montage.
Met een lange dop erop zonder ratel gaat dat prima.
Dan aandraaien, iets van een kwart tot een halve slag met de ratel erop. Gaat er om dat je die ring aandrukt. Beetje op gevoel, maar zeker niet door tot t niet meer gaat. Aluminium schroefdraad van de cilinderkoppen draai je zomaar stuk.