Pagina 1 van 1

handremblokjes blijven piepen

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 19:53
door johnIII
Wie helpt me even?

Ik restaureerde heel succesvol mijn 2 cv en ben nu bezig met het afstellen van de handrem. Kom er niet goed uit en heb alle mogelijke afstelmanieren geprobeerd.
Hoe stel ik de handrem af zodat de blokjes niet meer piepen maar wel remmen.
Ik heb nieuwe schijven en nieuwe remblokken gemonteerd. Voetrem doet het uitstekend, maar de handrem piept en ik moet ca 12 klikken aantrekken.
Ik heb de remblokjes van de handrem niet vervangen.

Wat is de beste en eenvoudigste methode?

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 20:07
door RobM
waarschijnlijk is het oppervlakte verglaasd.

handremblokjes demonteren, op de werkbank korrel 100 schuurpapier op een vlak oppervlak, handremblokjes er op leggen en even fors opschuren.
Monteren en het piepen is weg.

nieuwe kosten trouwens zo uit mijn hoofd 8 euro.

Gr Rob

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 20:16
door Punky
Die nieuwe blokjes zijn van ander materiaal en die piepen zowat allemaal. ABS )merk' zou het minder moeten doen, maar ook deze hoor je wel eens.

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 22:25
door brammie
hmm ik heb nieuwe blokje 3 klikjes en geen piep, nooit gehad

heb je de goeie kant wel op de schijf?
ik heb er per ongeluk wel eens eendje verkeerd om gehad
en dat vrat de hele schijf weg
stellen is niet zo moeilijk alleen lastig bijkomen

blokjes erin
kabels redelijk op spanning
met de excentrieken tegen de schijf zetten
klaar
(korte versie natuurlijk) :wink:

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 22:35
door schroef
nooit last van piepen...

Geplaatst: wo 6 feb, 2013 23:32
door johnIII
Dank voor de tips tot nu, Ik probeer nog een keer met de huidige blokjes. Lukt het niet dan koop ik nieuwe en hoop ik dat ik ze makkelijk kan monteren. Ik neem aan dat ik dan de excenters moet verwijderen???

Geplaatst: do 7 feb, 2013 09:05
door RobM
Wat ook nog kan: de blokjes komen niet lekker terug. Wel eens een blokje ghad die er heel krap inpaste; als die éénmaal remde kwam hij nooit meer terug.
Met de dremel even de zijkant van het metaal gladmaken, dun insmeren met kopervet en weer monteren.

Gr Rob

Geplaatst: do 7 feb, 2013 09:09
door schroef
Ik hou de handremblokjes altijd heel voorzichtig en heel even, met de zijkant langs de slijpsteen zodat de verf eraf is. Als je oude blokken, die groefjes hebben van slijtage, op nieuwe schijven zet, kun je ze slecht afstellen. Beter een 10tje uitgeven voor een nieuw setje.

remblokjes

Geplaatst: za 9 feb, 2013 16:45
door johnIII
Ja heren dank voor julie advies. het is gelukt.
Ik kocht nieuwe blokjes, maar bij demontage van de oude bleek er eentje inderdaad verglaasd! Rob had gelijk. Ik heb de nieuwe gemonteerd met beetje slijpen en beetje kopervet. Van de vele uiteenlopende afstelmethodes koos ik na diverse pogingen de eenvoudigste: kabels lossen, excenters aandraaien tot wiel blokkert, iets terugdraaien totdat wiel loopt, vastzetten en kabel spannen. Beide kanten gelijk behandeld en zie...remt aan beide zijden als de beste na 5 klikken.

Dank en compliment aan forum,

JohnIII :lol:

motor houdt licht in

Geplaatst: za 9 feb, 2013 16:54
door johnIII
Mijn 2cv6 is na restauratie weer net op de weg. Alles functioneert prima alleen merk ik dat bij het rijden met een constant toerental de motor heel lichtjes (met geringe schokjes) inhoudt. Net of je over een wat hobbelige weg rijdt. Je merkt het nauwelijks, maar de het is zeker de motor die dan- op en af- wat in toerental terugvalt.

Kwestie van afstellen?
Iemand een idee waar te zoeken?


Groet,

John III

Geplaatst: do 14 feb, 2013 22:13
door TB
Denk je dat het met de remmen te maken heeft? Misschien een iets kromme remschijf?

Hoe zit het met de voorste velgen? Als die oud zijn willen ze wel eens opbollen vanwege de roest aan de binnenkant. Dit kan dan tegen de onderkant van een fusee komen tijdens het rijden.

Geplaatst: vr 15 feb, 2013 19:38
door achtpeter
Die laatste twee mogelijkheden zijn makkelijk te controleren. Slepende rem: Effe voelen na een flinke rit en als je geen blaren oploopt is het dat toch niet. Aanlopende velg: Schaafplekjes onderaan de fusee en aan de velg.