Pagina 1 van 1
Ratelende motor
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 18:59
door schotanus.klaas
De motor van mijn 2cv6 special ratelt bij hoge toeren. Daarnaast lijkt hij ook wel snel heter te worden dan normaal.
Hier het geluid;
http://youtu.be/vm9w0CzOwjo
Het geluid is begonnen nadat de motor een keer erg warm is geweest.
Iemand en idee wat het kan zijn?
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 19:34
door achtpeter
T Is natuurlijk geen hifi-opname, maar zoals ik het thuis hoor lijkt het niet op lagerschade. Meer als een los schotje in de uitlaat, een ingescheurd blad van je fan of een rammelende kachelklep. Ik zou de fan en de kachelklepjes nakijken, de oliekoeler schoonmaken (ivm dat warmlopen) en dan een voorzichtig proefritje maken om na te gaan of de ratel afhankelijk is van de belasting.
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 19:38
door Art
Ik heb wel eens een auto met rotte krukas gehad en dat klonk ook zo, enig verschil is dat die onbelast op toeren normaal klonk en dit geluid aleen tijdens het rijden maakte. En dan vooral me optrekken.
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 19:41
door Art
Ik heb wel eens een auto met rotte krukas gehad en dat klonk ook zo, enig verschil is dat die onbelast op toeren normaal klonk en dit geluid aleen tijdens het rijden maakte. En dan vooral me optrekken.
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 21:57
door Erikjan
Staat het blok niet ergens tegen aan te trillen. De koplampbeugel of zo.
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 22:09
door lordmaster1
misschien even vragen waar het geluid vandaan komt, tis niet echt duidelijk te horen of het inwendig in het blok zit of uitwendig.
Geplaatst: zo 10 feb, 2013 23:02
door Maus0611
Stomme vraag, zit de ventilator nog vast? Het klinkt als klepperend plastic.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 07:49
door Bull Frog Bleu
Lijkt me zo te horen geen lager. Dan had je hem ook gehoord bij lagere toerentallen.
Eerder zoals eerder vermeld loszittende delen die tegen elkaar aan schuren/klepperen.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 11:55
door Charleston 88
luister eens naar het geluid onder belasting. Hoe klinkt het bij accelereren, bij weinig toeren en bij veel toeren. Ook is het belangrijk te weten of het geluid plotseling is ontstaan of geleidelijk. Al deze info zal een betere analyse kunnen geven.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 17:23
door schotanus.klaas
De ventilator is vervangen maar het geluid is er nog. Het komt ergens vanuit het middelste deel van het blok. Ik heb de kachelkleppen nog niet gecontroleerd. Bij het schakelen is het geluid even weg, maar komt daarna meteen weer terug.
Het geluid is plotseling ontstaan nadat hij een keer met rokende motor langs de kant heeft gestaan. De oliekoeler heb ik gereinigd met ontvetter mbv een compressor om het er goed doorheen te blazen. Het lijkt erop dat hij nu minder warm wordt.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 17:30
door Charleston 88
Ga eerst eens alle omstandigheden die ik beschrijf uittesten. Als het geluid midden uit het blok komt zijn het ofwel de hoofdlagers van de krukas of, nog eerder, de drijfstanglagers.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 18:09
door TB
Dit geluid heeft wel weg van het ratelende blok uit mijn zwager's 2cv6.
Tijdens rijden bij wat hogere toeren tijdens accelereren hoorde je het duidelijk. Dat ging enkele maanden nog goed totdat de drijfstang van de krukas brak.
Ik denk dat de oorzaak ook oververhitting was. We zijn er mee naar Parijs gereden. Kort daarna zat die tik erin. Oliekoeler zat namelijk flink dicht.
Aangezien je het erover hebt dat je met een rokende motor stil hebt gestaan, lijkt het me wel duidelijk. Maar eerst andere oorzaken uitsluiten zoals rammelende kachelklepjes etc.
Mocht het de krukas zijn dan is het blok zelf nog wel te redden. Wanneer de drijfstang van de krukas breekt kan de zuiger de kleppen raken. En de brokstukken vliegen door je blok heen. Ik heb dat vastgelopen blok namelijk uit elkaar gehaald om te kijken wat er aan de hand was.
Geplaatst: ma 11 feb, 2013 22:12
door Maus0611
Als de olie verbrand is smeert deze niet meer, dus als je daar al lang mee rondrijd zou ik dat meteen vervangen.
Verder is het verdacht dat het verdwijnt bij het schakelen. Dat maakt ook het druklager verdacht.
Geplaatst: wo 20 feb, 2013 12:08
door backfire
klinkt als een resonantie rammeltje ergens.
Als het verdwijnt bij schakelen kan het komen omdat je dan de versnellingspook in een andere stand hebt staan. Misschien rammelt daar iets in de buurt.