Pagina 1 van 1

mankement koppeling

Geplaatst: ma 18 feb, 2013 21:36
door johnIII
Hallo,

Mijn 2cv 6 uit 1987 heeft pas een nieuw chassis gekregen. De motor was er dus uit.
Nu hoor ik af en toe bij het bedienen van de koppeling een wat schreeuwerig-gierend geluid. Vandaag was dat opnieuw aan de hand en kon ik niet goed schakelen. De versnellingsbak liet van zich horen. Na een aantal keren het koppelingspedaal in te hebben getrapt schakelde de auto normaal en kwam het probleem niet meer terug.
Ik verwacht dat het geluid zeker terug zal komen en vraag me af of er iets met de koppeling aan de hand kan zijn. De vrije slag van het pedaal zit op ca 2 cm t.o.v. de aanslag.
Twee jaar geleden heb ik er een nieuwe koppelingsplaat in laten zetten toen zich dezelfde kwaal voordeed.

Tegenwoordig doe ik alles zelf aan de eend en vraag ik mij af hoe ik een goede diagnose stel en hoe ik de kwaal oplos.
Wie helpt?

Dank,
JohnIII

Geplaatst: ma 18 feb, 2013 21:56
door Michiel van G.
Druklager dat op z'n eind loopt? Is dat 2 jaar terug ook vervangen?

Geplaatst: ma 18 feb, 2013 22:17
door azuiper
ik ben bang dat je daar alleen achter kan komen door minimaal de motor uit te bouwen en grondig onderzoek te doen naar toleranties / versleten onderdelen van de koppeling, toplager of versnellingsbak ?? .... :cry:

Geplaatst: di 19 feb, 2013 00:18
door johnIII
Dat weet ik niet zeker. Ik heb toen de reparatie laten uitvoeren omdat ik toen met ongeveer dezelfde klacht zat.
Kan het ook nog wat anders zijn dan het druklager?

Geplaatst: di 19 feb, 2013 10:37
door DucKKnutsel
Je kan van alles bedenken wat er mis is. Koppelings- plaat vervang je normaal met lager dat is een compleet setje als je dit nieuw aanschaft. zit niet gewoon je kachel slang in de weg of je rubber van de vesnellings pook die stuk is. geen of te weinig olie op de bak.

Geplaatst: di 19 feb, 2013 11:24
door Mart
Ik heb 6 jaar geleden een nieuwe koppeling ingebouwd met nieuw lager uiteraard.

Ik heb 2 jaar geleden ook een half jaartje gedurende de winterperiode een gierend geluid gehad. Dat was alleen als ik 's morgens achteruit de oprit afreed. Het geluid was er alleen als ik de koppeling lied aangrijpen. Ik rij nog steeds achteruit de oprit af maar het geluid is al lang niet meer gehoord.

Geplaatst: di 19 feb, 2013 15:00
door johnIII
Dank voor de reacties.
Komende weken staat de eend stil vanwege een vakantie.
Daarna kijk ik verder en hoop dat het inderdaad bij mij ook gaat om iets eenvoudigs of een tijdelijke inzinking.
Mocht er een nieuw druklager inmoeten weten jullie dan de werkwijze en volgorde?

Geplaatst: di 19 feb, 2013 20:45
door Maus0611
Motor eraf, is niet zoveel werk. Wel even met 2 man voor het makkelijke als hij echt los komt. Zwaar..
En dan zit het druklager op de versnellingsbak.

Afbeelding

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 06:37
door CitRoel
Het druklager van het plaatje is wel het oude type, je zou een iets andere tegen kunnen komen afhankelijk van je koppeling. Werkwijze... Tsja. Motor eraf, dat is het meeste werk. Dan blijft het lager al in de bak zitten. Even goed kijken hoe dat ie gemonteerd zit met die "veertjes". De ring moet soepel draaien en nauwelijks speling hebben.
Kijk meteen naar de staat van je platen, nu kan je er bij.