Pagina 1 van 4

kleinere maat voorwielen ivm trekkracht??

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:13
door gelemotor
Om de vouwwagen te trekken is het kiele kiele met de Eend.

Is er nooit een A type geweest met 14 inch wielen,volgens mij is dat de eendvoudigste manier om redelijk naar de 80 km/u te gaan.

Wie heeft zich hier al eens op gestort en weet er meer van??

GR, Luc

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:26
door gelemotor
Ahaa,

inmiddels zelf al wat gevonden,
de Visa club heeft 135/13 wielen....
De steek zou natuurlijk wel hetzelfde moeten zijn

Kan iemand berekenen wat dit scheelt, en de neus komt met 13 inch natuurlijk behoorlijk lager te liggen??

Gr, Luc

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:44
door melloyello
Kijk even op de site van Jeroen Cats www.cats-citroen.com bij de tuning.
Daar vind je wat je met andere bakken kunt bereiken, en andere banden.

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:47
door j b
ik weet niet wat voor vouwwagen je hebt en of je het al geprobeerd hebt maar zlef heb ik er een te zware caravan achter (moter een 6je en een dyane bak) en daar kom ik gewoon goed mee weg. echt goede bergpassen en al. gewoon het toerental in mijn geval boven de 3500 toeren houden en gaan met die banaan (niet specifiek die gele eend bedoeld hoor :D )
ik heb in nl met deze combinatie 100km/uur gereden om naar de zuiging van een vrachtwagen te komen. eenmaal aangekomen kon ik op iets meer dan halfgas verder.
en dan rijdt ik toch echt met een bak met een langere overbrenging dan een standaard eendebak

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:47
door Maus0611
gelemotor schreef:Ahaa,

inmiddels zelf al wat gevonden,
de Visa club heeft 135/13 wielen....
De steek zou natuurlijk wel hetzelfde moeten zijn

Kan iemand berekenen wat dit scheelt, en de neus komt met 13 inch natuurlijk behoorlijk lager te liggen??

Gr, Luc
Met Pi en de diameter van de wielen, kom je een heel eind in hoeveel meter de wielen komen in één keer rond.

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 17:48
door AK350
Helaas is er nog een probleem waar je tegen aanloopt.

Als je kleinere velgen neemt zullen deze niet over het fuseehuis passen.

(15 inch velgen die aan de binnenzijde opgezet zijn tussen de laspunten door roest lopen ook aan.)

Wil je tellerafwijkin t.o.z. van bandenmaat berekenen, dat kan op deze site:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Geplaatst: vr 22 feb, 2013 23:01
door gelemotor
[quote="AK350"]Helaas is er nog een probleem waar je tegen aanloopt.

Als je kleinere velgen neemt zullen deze niet over het fuseehuis passen.

(15 inch velgen die aan de binnenzijde opgezet zijn tussen de laspunten door roest lopen ook aan.)

Dat is dan jammer,
het leek me al te eenvoudig, gewoon even de wielen wisselen en klaar....

Ik heb de Paradiso opgehaald met behoorlijke tegenwind, en toen kwam ik niet boven de 70, en als vrachtwagen chauffeur vind ik dat te weinig.
De weg naar Spanje kent ook nog wat heuvels, die moeten wel genomen worden natuurlijk.
Motor is ook niet meer helemaal fris, maar daar wordt eerdaags ook nog aan gewerkt.

Tja, bak wisselen of wielen wisselen maakt wel even wat uit natuurlijk.
Dan maar eens de bakken gaan bekijken?? :wink:

GR, en dank,

Luc

Geplaatst: za 23 feb, 2013 00:12
door TB
Een iets plattere band op de 15 inch velg is wel een optie,

Maar dat zal lastig te vinden zijn en niet heel veel verschil maken denk ik.

Denk dat je beter op zoek kunt naar wat meer vermogen in je huidige motorblok.

Geplaatst: za 23 feb, 2013 00:24
door gelemotor
[
Denk dat je beter op zoek kunt naar wat meer vermogen in je huidige motorblok.[/quote]

Ja, dat is zo,

maar de tijd gaat wat dringen, eerst de laatste dingetjes van de koets afmaken c.q. lassen.
Maar het blok moet sowieso fris gemaakt, en ik stel erg prijs op betrouwbaarheid dus de big bore laat ik voorlopig nog even links liggen...

Gr, Luc

Geplaatst: za 23 feb, 2013 01:07
door schermer
Of een iets kleinere, lichtere vouwagen een paradiso is wel een groot zwaar lel. Wat weegt dat ding?

Geplaatst: za 23 feb, 2013 08:51
door Thijs
Volgens mij redt je het niet met 400kg.
Hij steekt ook buiten de auto uit links en rechts.
Boven de 60 krijg je dus last van de luchtweerstand.
.

Geplaatst: za 23 feb, 2013 09:31
door j b
ik rijdt toch echt met veel zwaarder rond enhet steekt een eind boven mijn auto uit. zorg iig voor een motor die niet op is en een bijpassende versnellingsbak. dan moet je een heel eind komen

Geplaatst: za 23 feb, 2013 09:51
door Ronald
TB schreef:Een iets plattere band op de 15 inch velg is wel een optie
Ik heb wel eens van iemand gehoord die een Smart band had gebruikt. Die had een kleinere diameter, maar wat toen de daadwerkelijke winst was weet ik niet.
Misschien zou je dat eens kunnen uitrekenen. Op de site van Jeroen Cats kun je dat simpel invullen.

Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:18
door Michiel van G.
je zegt dat de motor niet helemaal lekker meer is,
meet de compressie eens? Als die laag is, dan spreekt het voor zich dat je praktisch niet vooruit komt. Of je moet natuurlijk een lange bak hebben.

Geplaatst: za 23 feb, 2013 10:28
door Boudewijn
Ik heb deze eend in Spa gezien, volgens mij heeft deze toch kleinere wielen. Misschien het fusee ingekort?
Afbeelding