Pagina 1 van 1

poging tot renovatie

Geplaatst: zo 24 feb, 2013 20:24
door kwibus
hallo,

ik ben zopas begonnen met het demonteren van onze 2CV. Mijn technische kennis ligt heel dicht bij het vriespunt, dus ik zou het helemaal leuk vinden als er hier wat tips zouden kunnen gegeven worden door de ervaren forumleden.

Ik rij al een paar jaar met veel plezier rond in een "geitje", en na de laatste kerststallentocht van de platinnekes is de moment gekomen om minstens een nieuw chassis te steken.
Afbeelding

vorig weekend begonnen met bouten en moeren los te draaien.
Afbeelding

vandaag koestwerk losgekregen
Afbeelding

maandagavond een beetje hulp gekregen om de juiste moeren te identificeren om de motor los te zetten (foto is van vandaag)
Afbeelding
Ik heb intussen de motor + versnellingsbak wat kunnen optillen om de hele uitlaat weg te halen.

Schokdempers zijn ook losgemaakt; het begint er toch al wat kaal uit te zien !

nu komen er stilaan wat vragen:
* de motor + vernellingsbak en heel de zwik hangen nog aan mekaar. Dat is met andere woorden loodzwaar. Welke zware onderdelen kan ik loswijzen en apart opslaan zonder dat ik moeren losdraai die echt wel best blijven waar ze zijn ? (ik heb de startmotor al weggenomen, die was ook al behoorlijk zwaar)
* kan ik die motor gewoon op de grond leggen, zonder dat ik iets stuk maak ?
* ik heb een nieuw chassis besteld. Wat doe ik nu ? in welke volgorde ga ik verder ? (ik vermoed bv. dat ik echt wel best eerst de motor ergens op een propere plaats opberg, vooraleer ik de draagbalken begin los te maken ) :)
* mijn motor draaide altijd goed, maar lekt een klein beetje olie. Nu ik toch zover ben, is het de moeite om de motor te laten reviseren, of blijf ik er beter af zolang alles goed gaat ?

Geplaatst: zo 24 feb, 2013 21:25
door dezilverlinde
Allereerst is het verstandig na te gaan waar de motor lekt? Is dat bij de brilrubbers, of lekt je carterring of kleppendeksel pakkingen gewoon?
Daarnaast zou ik wachten tot het chassis gearriveerd is. Dan kun je de onderdelen gewoon 1 op 1 overzetten. Qua gewicht scheelt het een boel als je de bak en motor van elkaar scheidt. Dit is een kwestie van 4 bouten losdraaien. of vijzen op zijn belgisch..... Probeer de motor naar voren toe te lossen van de bak, zodat de priseas geen zijwaartse belastingen te verduren krijgt. Heel veel succes met deze leuk uitdaging. Al doende leert men!

Geplaatst: zo 24 feb, 2013 21:36
door kwibus
hartelijk dank; ik zal de bak en de motor van mekaar losmaken.

Waar het olielek(je) ergens zit, weet ik echt niet. Ik heb al eens een nieuwe olievulpijp laten steken, maar het probleem is daarmee niet opgelost geraakt.

motor eraf; wat nu

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 19:47
door kwibus
Ik heb de motor en de bak toch voorlopig aan mekaar gelaten. en met wat hefbomen de motor proper en veilig op de grond gezet.

Afbeelding

Nu is het geitje toch al wat kaler aan het worden
Afbeelding

hoe ga ik nu verder ? eerst de veerpotten eraf en dan de draagarmen of omgekeerd ?

Intussen een nieuw chassis in bestelling ...

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 20:05
door Ducksen
Hoi kwibus,

Kijk anders even op mijn restauratie pagine.
2cv red custom.
Ik ben net klaar met mijn chassis wissel.

Groeten,

Ducksen

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 20:09
door kwibus
doe ik meteen; dankjewel

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 20:59
door hetwrak
Je wilt het chassis vervangen? Moet je in Belgiƫ niet ook het vooertuig eerst laten schouwen door een of andere Overheidsdienst?

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 21:07
door kwibus
geen idee eigenlijk; ik heb me laten vertellen dat het in orde komt als ik het nieuwe chassis bij een "erkende" chassis-leverancier aankoop, met de nodige certificaten.
Ik hoop dat dit waar is :-)

Geplaatst: zo 3 mar, 2013 21:54
door hetwrak
Vondt deze topic.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6076
Heb je hem met een ingeslagen nummer gekocht?

Geplaatst: ma 4 mar, 2013 10:14
door gelemotor
Leuk hoor, inderdaad gewoon proberen en
doen, dan weet je pas wat je grenzen zijn ....

Ga door, :wink:

Luc

Geplaatst: ma 4 mar, 2013 17:57
door kwibus
ik heb het chassis in NL besteld (Gecateforiseerd of zoiets), maar krijg er een officieel attest bij dat het door de Belgische overheid goedgekeurd is.