Pagina 1 van 2

E85 / Bio-ethanol

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 08:48
door Nicky
De meeste topics over E85 / Bio-ethanol zijn al weer wat ouder.
Dus zijn of de mensen die op deze brandstof rijden er al weer mee opgehouden of werkt het prima? Geen nieuws, goed nieuws?

Zelf ben ik nu begonnen met rijden op Blue One 95 (15% ethanol) en wil dit langzaam wat gaan opvoeren tot E85.
Er zit namelijk een APK aan te komen en schijnbaar heeft de milieu-gasmeting dit jaar een hogere prioriteit.

Zijn er al wat langere termijn ervaringen?

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 09:06
door j b
ik heb afgelopen vakantie in frangrijk de E10 getankt en dat heeft problemen gegeven met mijn brandstofpomp.
heb de pomp regelmatig uit elkaar gehad en dan deed ie het weer maar handig is anders :S

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 09:11
door Nicky
problemen gegeven met mijn brandstofpomp
Verstopt? Rubber aangetast?
Wat was de oorzaak?

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 14:28
door j b
niet verstopt. het membraam is er wat door uitgehard. als ik hem uit elkaar haalde en even met de hand op en neer bewoog, weer inelkaar zette, benzine aanzoog door de pomp heen starte ie weer gelijk.
tot drie keer toe in 2 dagen.
heb me toen door een vriend naar de camping laten slepen om het daar weer eens te doen voor ik een nieuwe gevonden had maar daarbij is de stuurstang gebroken. het was zowiezo einde van de vakantie en de auto is op transport naar huis gegaan en thuis meteen er een andere ingezet natuurlijk

dit brandstofpomp probleem zou je kunnen opvangen door er een universeel elektrische brandstofpomp ertussen te zetten ipv het orriginele. had ik ook willen doen op vakantie bij gebrek aan eenden (ja in het deel van frankrijk waar ik was zag je er geen eén) maar ze hadden er geen goed verloop. dus toen toch maar verder wat geprult zo af en toe

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 18:14
door André Post
Ik denk meer aan een samenloop van omstandigheden wat betreft je brandstof pomp.
Hoe oud was deze?
32 jaar geleden had ik ook zo'n probleem met de Mehari, en dat was toch ruim voor de ethanol in de brandstof.

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 19:38
door engbokho
Er zijn beduidend meer problemen met de levensduur van benzinepompen en rubberslangen sinds het gebruik van ethanol in de benzine.
En helemaal als men in Frankrijk de E95 heeft getankt bij een supermarkt...

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 22:35
door j b
daarvoor nooit problemen gehad en ja het was die van de supermarkt.
maar natuurlijk kan het toeval zijn. ik gok het er iig niet meer op als het even kan. shcone 95 of anders weer de 98 en mijn jerrycan en daarna kan ik altijd no een half tankje E10 tanken om het vervolgens weer snel aan te lengen. ik ben het een beetje beu geraat dat ding uit elkaar halen op vakantie. gebeurd vaak niet op de makkelijkste locaties nl

bio ethanol

Geplaatst: ma 25 feb, 2013 22:58
door wusten-fuchs
:? heb een paar maand gereden op pure spiritus (94 % alcohol) van de duitse supermarkt

behalve een enorme lange ,,warmlooptijd,, nergens geen problemen dus ??? dat van die benzinepomp lijkt me meer een ouderdomskwestie

immers e- 10 is slechts 10 % toegevoegd spiritus is maar liefst 94 %

Geplaatst: di 26 feb, 2013 08:21
door Nicky
Maar het zijn vooralsnog een paar mensen die er een tijdje mee gereden hebben, maar niet permanent.
Is daar een reden voor?

Geplaatst: di 26 feb, 2013 11:19
door dyane_maniac
ik heb er ruim 2 jaar mee gereden. naar volle tevredenheid. Overigens had ik mijn eend ook "definitief" omgebouwd, dus de vaste sproeiers opgeboord en niet zo'n verstelbare sproeier, daar had ik problemen mee.

Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden. Ik had een tamoil naast de snelweg zitten onderweg van mijn huis naar mijn sleutelplek. ideaal dus en met nog een 20 liter jerrycan reserve heb ik nooit problemen gehad. Nu is die Tamoil overgenomen door dat stomme shell en nu verkopen ze het niet meer en zou ik er ver voor om moeten rijden. en dat is voor mij de enige reden dat ik nu niet meer op E85 rij.

Het reed ook zonder problemen. Het enige was dat je met koude temperaturen je anders moest starten (2sec. starten, 4 sec. rust etc en na 5 keer startte die dan altijd. dit is ook te verklaren aangezien E85 wat minder makkelijk verdampt) en koud reed ie de eerste 20 seconden wat haperiger, maar daarna was dit over.

In Frankrijk was het met prijzen tussen 0,75 en 0,90 ct/liter ook erg leuk tanken. Maar ook daar is het niet overal verkrijgbaar en in Belgie bijna nergens.

Ik had erg gehoopt dat het een beetje aan zou slaan en dat het dus beter verkrijgbaar zou worden en minstens zo belangrijk dat we hier "tweede generatie" E85 zouden krijgen. dus E85 niet gestookt uit mais waarvoor verweg regenwouden gekapt worden, maar dichter bij huis geproduceerde E85 uit GFT afval en snel groeiende gewassen. Hiermee zouden we ook minder afhankelijk worden van andere landen. eigenlijk gewoon zoals het al heel lang in zweden gebeurd.

edit: ik heb dus in die ruim 2 - 3 jaar geen problemen gehad met de benzinepomp of leidingen of anderszins. Wel had ik kort daarvoor de rubberen brandstof leiding al vervangen (maar dat zou ik zoieso aanraden).
E85 kan vuil oplossen/losweken wat in de carb kan komen dus spoel alles goed door en er kunnen dus rubberen delen zacht of hard worden. maar zelf geloof ik dat als je zorgt dat die delen gewoon van nette kwaliteit zijn (brandstof leiding, brandstofpomp membraan en tank schoon) er niet heel veel mis zou moeten gaan. Bij mij niet iig.

Geplaatst: di 26 feb, 2013 17:55
door LPGo
Vraagje: hoe zit het met de ontsteking, moet deze niet aangepast worden????

Geplaatst: di 26 feb, 2013 18:21
door Nicky
Zojuist een CO-meting bij een APK garage laten doen: 0,05%
:lol:

De motor moet wel warm zijn wil de eend lekker rijden.
Koud is het in het begin nog een beetje horten en stoten.
Sproeiers moeten denk ik iets groter.

Geplaatst: di 26 feb, 2013 18:34
door dyane_maniac
Ontsteking hoeft niet aangepast te worden maar afhankelijk van de huidige stand zou die iets vroeger kunnen omdat E85 een hoog octaan gehalte heeft. Hierdoor is het ook mogelijk d'r compressie te verhogen. Er zijn nog meer dingen die je kan doen om het rendement op E85 te verhogen en ook om de motor bij koud weer sneller beter te laten lopen maar het enige echt noodzakelijke is het aanpassen van de sproeiers

Geplaatst: di 26 feb, 2013 18:49
door Nicky
Huidige sproeierbezetting:
1e trap = 110
2e trap = 120

De sproeiers waren dus al groter dan standaard omdat ik een 635-blok heb met visa cilinders.

Geplaatst: di 26 feb, 2013 22:16
door gelemotor
[quote="dyane_maniac"]
Voor mij is de grootste manko dat het niet overal getankt kan worden.


Ik heb er per ongeluk eentje ontdekt bij Alkmaar, afslag Mac bij het AZ stadion.
Daar rijd ik elke dag de weg op, dus ik begin me nu ook wel wat te interesseren voor deze goedkope bramdstof.
Henb jij je auto nu " terug" gebouwd, of zou het het nog steeds zomaar kunnen tanken??

Gr, Luc