Pagina 1 van 2

compressiedruk

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 17:26
door azuiper
Hallo geachte forumleden,

mijn Dyane 6 uit 1983 is wat futloos - na 100.000 km is de topsnelheid nog maar 100-110 km en ze heeft merkbaar wat weinig vermogen. De oude dame loopt verder prima, zowel stationair als met ingedrukt gaspedaal, maar de acceleratie houdt niet over.
Ik ben inmiddels een reserveblok aan het reviseren om bij aangenaam voorjaarsweer het oude voor een vers blok te verruilen en weer minimaal 100.000 km plezier te gaan beleven.

nieuwsgierig als ik ben heb ik zojuist bij warme motor de compressiedruk gemeten :

links ca. 7.2 bar
rechts ca. 6.2 bar

een onderling verschil van 1 bar, hmmm, dat hoort niet zo te zijn, maar al zoekend op dit forum kon ik niet echt vinden wat een gezonde compressiedruk bij warme motor is.
derhalve de vraag : WAT ZOU DE COMPRESSIEDRUK BIJ WARME MOTOR VAN EEN GEZONDE DYANE 6 MOTOR (compressieverhouding standaard 9:1) MOETEN ZIJN ???

bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Re: compressiedruk

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 18:36
door supercees
azuiper schreef: derhalve de vraag : WAT ZOU DE COMPRESSIEDRUK BIJ WARME MOTOR VAN EEN GEZONDE DYANE 6 MOTOR (compressieverhouding standaard 9:1) MOETEN ZIJN ???
mij lijkt 9 bar, gezien de compressieverhouding. we hebben 1 bar luchtdruk, en de ruimte in de cilinder wordt 9 keer zo klein volgens de compressieverhouding.

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 19:08
door Charleston 88
Je moet onderscheid maken tussen compressieverhouding en compressiedruk. De compressieverhouding is 9:1. De compressiedruk bij een motor in perfecte staat en goed warm gemeten is dan plus 30 procent, dus 11,7 : 1 . Alles wat minder is duidt op slijtage, in jouw geval haal je zelfs de compressieverhouding niet eens, dus behoorlijke slijtage.

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 19:18
door Michiel van G.
Dan zou ik dat bij mijn Dyane ook eens moeten meten. Topsnelheid is identiek.

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 19:19
door azuiper
hoi Charleston,
bedankt voor je reactie - dat compressieverhouding niet hetzelfde is als compressiedruk is mij bekend, vandaar dat ik explisiet in mijn vraagstelling hiernaar verwijs en vraag naar hetgeen meetbaar is, ofwel de compressiedruk.
Wat nieuw is voor mij is dat de compressiedruk 30% boven de compressieverhouding zou moeten liggen ! ofwel onder ideale condities 11.7 bar.
ter info : als je compressie meet - doe dit volgas ofwel met geopende vlinderklep(pen) van je carburateur

Geplaatst: wo 27 feb, 2013 19:25
door azuiper
algemene informatie :
De compressieverhouding is vastgesteld als de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze op het onderste dode punt (ODP) staat en wanneer deze op het bovenste dode punt staat (BDP):

Compressieverhouding = volume boven de zuiger in ODP / volume boven de zuiger in BDP

Geplaatst: do 28 feb, 2013 09:29
door Charleston 88
azuiper,
De regel van 30 procent meer geldt voor een compressieverhouding rond 9:1. Dit is omdat lucht samendrukken warmte ontwikkelt en daardoor alleen al de druk wordt verhoogd, en in een warme motor nog eens extra. Bovendien neemt de druk progressief toe met het stijgen van de compressieverhouding.
Je moet maar eens meten bij een motor in goede staat.
By the way, in mijn eerdere tekst schreef ik in mijn enthousiasme 12,7:1 dit moet natuurlijk zijn 12,7kg/cm2.

Geplaatst: vr 1 mar, 2013 10:09
door Charleston 88
Ik heb nog een rekenfoutje ontdekt in mijn vorige tekst want 9 + (30% van 9) is natuurlijk 11,7 en niet 12,7.

Geplaatst: vr 1 mar, 2013 10:49
door TB
En hoe zit het dan bij mijn s6 blokje? Die heeft een verhouding van 7,9:1.

Welke waarde moet ik dan nemen ipv die 30%.

Geplaatst: vr 1 mar, 2013 12:29
door Charleston 88
Pak maar eens grofweg 25 procent.

Geplaatst: vr 1 mar, 2013 19:15
door Ramon
ga eens naar een zogenaamde rollerbank dag, geloof me ook met maar 6 bar compressie kan je in een dyane 130 kmh halen met de juiste afstelling

Geplaatst: vr 1 mar, 2013 20:53
door hertog jan
Precies Ramon, afstelling is zo belangrijk.

Ga eerst je kleppen op de juiste manier afstellen!
Daarna elk half jaar opnieuw kleppen controleren en compressie meten.
Ik heb 4x een eend gehad die toen ik ze kocht heel beroerd liepen en een compressie van 6 of een groot verschil tussen links en rechts hadden.
2 van hen heb ik nog steeds en hebben inmiddels 2 en 4 ton op de klok! De compressie is nog steeds 8.5 of 9 en ze rijden allemaal net zo makkelijk 130. Goed en regelmatig onderhoud is gewoon heel belangrijk en wat eigenlijk nog veel belangrijker is is je blokje goed op temperatuur laten komen voordat je ermee gaat trappen!!!

Geplaatst: za 2 mar, 2013 00:30
door TB
Charleston 88 schreef:Pak maar eens grofweg 25 procent.
Kom ik op ongeveer 10 bar uit. Binnenkort eens meten!

Geplaatst: do 24 apr, 2014 20:01
door HansV
Mijn blok net voorzien van nieuwe 9.1 zuigers. Ik meet bij koude motor zowel links als rechts 10 bar.

Geplaatst: do 24 apr, 2014 20:32
door azuiper
10 bar ? ... en bij warme motor en gasklep helemaal open ?? (ofwel de correcte meetmethode)