Pagina 1 van 1

Olievulpijp schoonmaken??

Geplaatst: di 2 apr, 2013 21:34
door Oiseau blanc
Onder deze rubriek lees ik vaak bij olielekkage de tip "kijk ook eens of je olievulpijp nog goed is" . Er worden diverse tips gegeven over nieuwe imitatie olievulpijpen en hoe vast te stellen of ze daadwerkelijk slecht zijn dan wel verstopt zitten.

Mijn besteleend lekt olie, steeds enkele druppels per keer. Niet echt zorgelijk, maar wel irritant. Hij lekt een klein beetje op de aansluiting an de peilstokhouder op het blok, 1 aansluiting van de oliekoeler en waarschijnlijk ook via het ontstekingshuis. Het lijkt er dus op dat de motor de druk niet kwijt kan....en dus lijkt de oorzaak te liggen bij de olievulpijp?

Kun je een olievulpijp ook reinigen door hem in een bad met een of ander te laten weken? Of misschien door het ding door te blazen met perslucht?

Tips & tricks zijn meer dan welkom!
Niels :)

Geplaatst: di 2 apr, 2013 23:07
door André Post
Ik heb de vulpijp van mijn rode 2cv een tijdje in de wasbenzine laten weken.
Er kwam best veel rommel uit en lijkt het alweer een jaar goed te doen.
In ieder geval geen olie lekkages.

Geplaatst: wo 3 apr, 2013 18:21
door Boudewijn
Ik heb laatst mijn oude vulpijp open gemaakt. De rubber klep was uitgehard en gescheurd, dus lap middelen werken dan niet meer.
Er heeft wel een keer iemand hier op het forum de klep vervangen door een nieuwe gemaakt van een siliconen bakvorm. Wil ik ook nog eens proberen.

Geplaatst: wo 3 apr, 2013 19:12
door AZL57
Een nacht in de diesel schijnt ook te helpen als de klep niet kapot is. Hij zou hier weer zacht van worden.
Ik zit zelf te denken aan de vulbuis van een ami 6 met 2 vogelbekjes die kun je eenvoudig vervangen indien nodig. Ik weet alleen niet of die past met het nieuwe spruitstuk en dynamo...

Geplaatst: wo 3 apr, 2013 20:47
door achtpeter
Ik heb prima ervaringen met het revisiesetje uit Zutphen. Alle rubbers zitten er in. Onderste en bovenste helft tov elkaar markeren, felsrandje op halve hoogte zo zunig mogelijk losslijpen en derubbers vervangen (wijst zich vanzelf). Daarna heb ik de twee helften met vier laspuntjes op elkaar bevestigd en afgekit met tweecomponentenlijm. Werkt al 5000 km prima. Ze schijnen nu ook een knelkraag te hebben ontwikkeld voor wie niet kan lassen.

Geplaatst: do 4 apr, 2013 08:16
door vanVeller
achtpeter schreef: Ze schijnen nu ook een knelkraag te hebben ontwikkeld voor wie niet kan lassen.
Ik heb die knelkraag, probleemloos mee naar Benin gereden met de 710CC