Sjook
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Sjook
Soms rijd ik in de stad op mijn sjook (2e of 3e versnelling, max. 40 k.m./u.). Ik geef geen gas, ik trek alleen de sjook uit (helemaal of voor een deel). Kan dit kwaad voor mijn motor ? Of is het slecht voor het benzinegebruik ?
Afblijven.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
sjook
Behalve dat het slecht is voor je benzine verbruik gaat je motor overmatig rijk lopen. Overmatig rijk kan ik bepaalde gevallen leiden tot het spoelen van de cylinder wanden door de overtollige benzine. Dit zal extra slijtage tot gevolg hebben.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
spoelen
normaal gezien sproeit er olie op de cylinder vanaf de krukas.
Als je zuiger omhoog(naar buiten) gaat wordt alles daaronder besproeit.
ALs je er nu van boven/buiten een hoop benzine op dumpt als de zuiger onderin staat moet de zuiger naar boven komen op een niet gesmeerde cylinderwand. Dat geeft meer slijtage als op een gesmeerde cylidnerwand zoals je zelf wel zult begrijpen.
De benzine "spoelt" als het ware de oliefilm op de cylinderwanden weg.
Als je zuiger omhoog(naar buiten) gaat wordt alles daaronder besproeit.
ALs je er nu van boven/buiten een hoop benzine op dumpt als de zuiger onderin staat moet de zuiger naar boven komen op een niet gesmeerde cylinderwand. Dat geeft meer slijtage als op een gesmeerde cylidnerwand zoals je zelf wel zult begrijpen.
De benzine "spoelt" als het ware de oliefilm op de cylinderwanden weg.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
Daar komt dan ook nog bij dat de smerende werking van je olie achteruit holt door dat er benzine met je olie gaat mengen verdunning dus, choke dus alleen gebruiken als het echt nodig en dan het liefst zo kort mogelijk. De uitleg hier boven verklaart ook meteen waarom veel korte ritjes veel schadelijker zijn dan lange afstanden rijden. Op het moment dat je motor op bedrijfstemp is en dus zonder choke rijd onstaat er een mooie oliefilm tussen de cilinders en zuigerveren, dit betekent dat de slijtage 8 keer kleiner is dan bij een koude start/choke fase
Daar komt dan ook nog bij dat de smerende werking van je olie achteruit holt door dat er benzine met je olie gaat mengen verdunning dus, choke dus alleen gebruiken als het echt nodig en dan het liefst zo kort mogelijk. De uitleg hier boven verklaart ook meteen waarom veel korte ritjes veel schadelijker zijn dan lange afstanden rijden. Op het moment dat je motor op bedrijfstemp is en dus zonder choke rijd onstaat er een mooie oliefilm tussen de cilinders en zuigerveren, dit betekent dat de slijtage 8 keer kleiner is dan bij een koude start/choke fase
2cv az 1968
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Als je dan zo prettig op wat extra toeren wilt rijden monteer je een extra chokekabel
op je gasklep zodat je met die kabel je statinaire toerental op de nomale manier zoals
ze ook bij een automatische speedcontrole monteren alleen doe jij dit nu met een hand-
bediening.Maar let wel op als je moet remmen.Een echte speedcontrole zou echt het
beste voor je zijn,dan kan je elke snelheid instellen en op het moment dat je moet rmmen
schakel hij uit.Je drukt hem weer in en je gaat vanzelf weer precies je ingestelde snelheid rijden.werkt echt ZALIG.
op je gasklep zodat je met die kabel je statinaire toerental op de nomale manier zoals
ze ook bij een automatische speedcontrole monteren alleen doe jij dit nu met een hand-
bediening.Maar let wel op als je moet remmen.Een echte speedcontrole zou echt het
beste voor je zijn,dan kan je elke snelheid instellen en op het moment dat je moet rmmen
schakel hij uit.Je drukt hem weer in en je gaat vanzelf weer precies je ingestelde snelheid rijden.werkt echt ZALIG.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
dan is er toch echt iets niet helemaal fris bij jou onder je motorkap. Er is wel regelmatig discussie of het goed of slecht is voor je motor plank gas rijden, maar elke motor zou het een tijdje moeten kunnen.
Ik heb die van mij gewoon goed ingereden en zodra mijn motor op bedrijfstemp is rijd ik er op de snelweg plank gas mee, soms uren achter elkaar en heb nooit problemen daar door.
dan is er toch echt iets niet helemaal fris bij jou onder je motorkap. Er is wel regelmatig discussie of het goed of slecht is voor je motor plank gas rijden, maar elke motor zou het een tijdje moeten kunnen.
Ik heb die van mij gewoon goed ingereden en zodra mijn motor op bedrijfstemp is rijd ik er op de snelweg plank gas mee, soms uren achter elkaar en heb nooit problemen daar door.
2cv az 1968
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Klopt, er was een rubber slang totaal verhard en er zat een wartel van de oliekoeler los. Draai ik die wartel vast, gaat het buisje van de oliekoeler stuk (wartel en buisje zaten aan elkaar vast geroest). Nu zijn zowel oliekoeler als rubber slang vervangen en rijdt ie weer als een tierelier (maar niet meer plankgas bij een aquaduct naar beneden).
Afblijven.
Mmm... continue plankgas in de eend? Dat doe ik zelden. 'tKlinkt dan zo gestresst onder de motorkap. 90 km/u vind ik altijd een mooie sneldheid op de snelweg. Dan loopt de motor nog vrij rustig (en kun je af en toe een vrachwagen meepikken).
Ooit met de eend een keer 130 km/u gereden waar je maar 100 km/u mocht. We hadden de wind mee en de weg liep over een paar kilometer een beetje af. Dus wij op de linkerbaan iedereen voorbij sjeesen (allemaal lachende gezichten). Dat was echt lachen (maar slecht voor je oren).
Ooit met de eend een keer 130 km/u gereden waar je maar 100 km/u mocht. We hadden de wind mee en de weg liep over een paar kilometer een beetje af. Dus wij op de linkerbaan iedereen voorbij sjeesen (allemaal lachende gezichten). Dat was echt lachen (maar slecht voor je oren).
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
De lelijke eend plankgas 115 km/u? Dat lukt me dus echt niet hè. Als het een beetje mee zit 110 km/u maximaal. Alleen als de weg echt zichtbaar afloopt haal ik de 115 km/u. En ik heb toch echt een 2CV6.
Nou ja, pas was ik al een behoorlijk aantal kilometers op weg ergens naar toe, kom ik erachter dat ik iets vergeten ben. Met een agressieve noodgang terug naar huis. Mensen keken geloof ik af en toe een beetje verbaasd en geirriteerd dat ik continue op de linkerbaan aan het inhalen was.
Nou ja, pas was ik al een behoorlijk aantal kilometers op weg ergens naar toe, kom ik erachter dat ik iets vergeten ben. Met een agressieve noodgang terug naar huis. Mensen keken geloof ik af en toe een beetje verbaasd en geirriteerd dat ik continue op de linkerbaan aan het inhalen was.