Pagina 1 van 2

2CVAZ

Geplaatst: ma 15 apr, 2013 21:47
door 2cvaz
Hallo Allemaal, Mijn Naam is Lander, ben 20 jaar en woonachtig te Antwerpen. Ik heb sinds kort een 2CVAZ uit 1961 gekocht in zuid Frankrijk. In 2006 heeft hij voor het laatst gereden en in 2009 zou de moter voor het laatst hebben gedraaid. De boer had hem zelf geverfd met een borstel en wat aanpassingen gedaan naar zijn hand. Hij heeft jaren in een stal gestaan tot de boeren zoon besloten heeft om hem te " restaureren". Al snel heeft hij dit opgegeven en is hij terug de stal in gegaan totdat ik hem toevallig zag staan tijdens een wandeling. Het was liefde op het eerste zicht! "voor een appel en een ei" heb ik hem kunnen kopen. Vervolgens terug naar huis gegaan om een week later terug te keren samen met mijn vader en een aanhangwagen. 2CV opgeladen samen met alle onderdelen terug huiswaarts getrokken. Spijtig genoeg heb ik geen foto's van daar of van de verplaatsing. Nu zou ik dit geitje graag restaureren maar ik heb totaal geen kennis van wagens. Uiteraard wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Alle tips zijn dus welkom. Ik hoop dat ik hier hulp kan krijgen van jullie :) Zoals jullie hem zien op de foto's zo is hij van zuid Frankrijk gekomen. Het enige wat ik direct kan zeggen wat stuk is is de moterkap, deze is afgebroken op het scharnier. Voor de rest zou hij ooit een ongeval gedaan hebben rond 2001 en is hij toen hersteld geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle tips zijn welkom!

Geplaatst: ma 15 apr, 2013 21:55
door supercees
zo, dat is een leuke.

wat tips: maak heel veel foto's. en eerst inventariseren wat er allemaal gedaan moet worden en ga dan systematisch te werk. en geniet van het hele (leer)proces.

dan wordt het superleuk.

succes!

Geplaatst: ma 15 apr, 2013 22:05
door tinouck
Inderdaad een Heel leuk eendje :D
Maak hem niet TE mooi :wink: , zo;n lekker dans son jus karakter :wink:
Veel plezier ermee :!:

Geplaatst: di 16 apr, 2013 01:04
door AZL57
Leuke wagen, het zou een van de laatsen met ribbelkap kunnen zijn geweest, of iemand vond die leuk bij de wagen ;-) Leuk projekt, succes ermee.

Geplaatst: di 16 apr, 2013 08:25
door 2cvaz
Bedankt voor de tip! Wat het leerproces betreft. Heeft er iemand een idee welk handboek ik best kan gebruiken? Ik ben er al verschillende tegen gekomen maar weet niet goed welke ik zou moeten pakken.

Geplaatst: di 16 apr, 2013 08:31
door Bull Frog Bleu
Volgens mij is het ribbelkapje (gezien ook de origineel groene kleur) er later ter verfraaiing opgezet want in de koets zitten al de schroefgaatjes voor de driehoekjes. Dat mag de pret niet drukken want is leuk eendje.

Welke handboeken ben je allemaal tegen gekomen? Ik heb laatst het handboek 2cv gekocht maar is minder van toepassing voor deze eend en er missen diverse stukken die handig zijn voor afstellen van diverse delen van de auto.

Geplaatst: di 16 apr, 2013 09:09
door Gerard2cv
Wat ik kan zien,is dat er een 18pk motor in zit en dat er in mrt 1961 geen ribbelkappen meer op de eend zijn gezet.Dus de motor is te nieuw,maar wel laten zitten.Welke motorkap je wilt kiezen mag je ook zelf kiezen.
Het chassisnummer moet onder de rechter voorstoel in het chassis gelagen zijn.Ik hoop dat dat nog leesbaar is.

Geplaatst: di 16 apr, 2013 20:42
door 2cvaz
@Bull Frog Bleu, Ik kwam deze tegen hier op het forum. Ik heb geen flauw idee wat de goede boeken zijn en welke niet maar daarvoor ben ik hier natuurlijk!
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10283

@Gerard2cv. Zou best kunnen dat ze de moterkap hebben vervangen in 2001 na de botsing. Wat het chassisnummer betreft. dit zal ik zo snel mogelijk na kijken!

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 08:28
door Gerard2cv
Ik zou aanraden om het handboek van Citroën te memen.Daar staan tenminste de gegevens van jouw type in.
i

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 08:41
door Rossero
Ik heb destijds een origineel frans 2cv'tje gekocht uit '63. Deze had géén chassisnummer! Alleen een gepopnageld aluminium plaatje op de rechter voorpoot. Volgens de keurmeester in Almelo kwam dit vaker voor, dus schiet nog niet in de stress als je niets vind!

Mooie aankoop!

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 12:27
door LPGo
Zo te zien hoeft er niet veel aan te gebeuren!!!

Zal je lekker van de straat houden......

Mooie geit; zul je nog veel restaureer-/rijplezier van hebben....

Of iets wel of niet orgineel is maakt niet veel uit, zolang jij het maar bij de geit vindt passen.

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 13:42
door Hilke
Geweldig :D

Heel veel plezier met dit juweeltje!

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 13:58
door 2cvaz
Bedankt voor de reactie's. :D Ik heb de papieren er even bij genomen en hij is van September 1961. Als ik het correct geïnterpreteerd heb zou er volgens het historisch overzicht van het forum (zie link) een 12PK 425cc motor moeten in zitten en zou hij "ribbeltje over heel de moterkap" moeten hebben. Wat bedoelt men hier mee?

http://www.2cv.nl/historie/overzicht.html

@Gerard2cv: Aan wat kan je zien dat het een 18PK motor is? En welk is een goed handboek voor een 18pk motor. Die van tussen 1963 en 1970? Want er zijn zoveel types handboeken dat ik het bos door de bomen niet meer zie. :wink:

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 16:03
door Gerard2cv
In sept 1961 had de eend geen ribbeltjeskap meer,dit kan je zelf zien aan de 2 moertjes aan alke zijkant van het schutboord,deze zijn voor de montage van de zijplaatjes op de schrermen
De 12pk motor kan je herkennen aan de bevestiging van het spruitstuk op de motor.Deze zitten aan beide zijde met 3 moertjes vast
Bij de 18pk was dit met 4 moertjes

Geplaatst: wo 17 apr, 2013 17:10
door 2cvaz
Ben het net even gaan na kijken en is inderdaad een 18pk motor! Bedankt voor de de hulp . :wink: Weeral wat bijgeleerd!

Weet iemand of dit een goed boek is?
http://ebookbrowse.com/2cv-handboek-dee ... d326313306