Pagina 1 van 1
2cv motor vervangen voor een Dyane motor?
Geplaatst: wo 17 apr, 2013 20:12
door Maarten Jan
Hallo,
Ik heb een vraag. Kan je een Dyane motor zonder aanpassingen monteren voor een 2cv versnellingsbak?
Zo ja, kan je dan de koeltunnel+ventiltor etc. van de 2cv dan ook gebruiken op de Dyane motor? En kan je de 2cv dynamo hier dan ook voor gebruiken?
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet. Alvast bedankt.
Geplaatst: wo 17 apr, 2013 20:51
door AK freak
Ja, vooral als je de koeltunnel omzet
Kan afhankelijk van bwj een ander vliegwiel in zitten. Die moeten dezelfde dikte hebben. Anders ook evt omzetten
Geplaatst: wo 17 apr, 2013 20:57
door Thijs
De overbrengingen van de Dyanebak zijn niet gelijk aan de 2CV-bak, zie de site van Cats.
Maar het kan wel, past prima.
Geplaatst: do 18 apr, 2013 00:48
door AZL57
Ik heb eens een complete dyane aandrijf unit in een eend gezet. Nooit zo'n snelle eend gehad

Je kunt inderdaad alles overzetten alleen kijken of de koppeling/vliegwiel van het zelfde type is.
Geplaatst: do 18 apr, 2013 06:13
door Bertje Beige
@AZL57, hoe had je dat dan opgelost met de "dyane turbo"?
De slang van de koeltunnel naar het luchtfilterhuis past niet door dat de koplampstang in de weg staat

Geplaatst: do 18 apr, 2013 07:25
door Kulio
Als je het type nummer van beide motoren opgeeft kunnen we een gerichter advies geven. Je vind de gegevens op het motorplaatje.
Geplaatst: do 18 apr, 2013 07:27
door AZL57
die slang heb ik weggelaten....

Geplaatst: vr 19 apr, 2013 23:29
door Maarten Jan
Bedankt voor de reactie's.
Ik begrijp dus dat je een Dyane motor in principe zonder problemen voor een 2cv versnellingsbak kan bouwen. Koeltunnel etc. even ombouwen en kijken of het vliegwiel gelijk is. Is dit verschil trouwens duidelijk te zien, zit er veel verschil in dikte?
En is het een probleem als de overbrenging niet gelijk is? Of zijn er dan nog aanpassingen die je moet verrichten?
Geplaatst: za 20 apr, 2013 08:30
door rusty
Dikte vliegwiel is heel snel te zien, zelfs als je motor nog in de auto zit! Is echt een groot verschil!
Versnellingsbak die nu in de auto zit lekker gebruiken (als die goed is) en doe daar meteen ff een oliewissel (0,9 liter olie, ik dacht 80W90)
Om nog even te verduidelijken waarom je misschien je vliegwiel moet vervangen, het volgende:
Je versnellingsbak heeft een priseas met korte spline; vertanding (trommelbak) of met lange spline (schijvenbak)
het dikke vliegwiel moet je monteren i.c.m. De korte spline ( je koppelingsplaat komt dan verder naar je bak toe)
Het dunne vliegwiel gaat dus samen met de lange spline!
Succes met de ombouw!
Geplaatst: za 20 apr, 2013 19:52
door AZL57
denk ook nog aan het verschil diafragma drukgroep of een veren drukgroep. Voor beiden een ander uitdruklager nodig.