Stationair problemen; weer gedonder

Alles over visa-conversies.
Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Stationair problemen; weer gedonder

Bericht door Ronnie1 » ma 22 apr, 2013 22:48

Hallo,

Heb van mijn Visa onlangs de volgende dingen vervangen;

Pakking olievulpijp
Krukaskeering
Accerelatiepomp membraam (zelfde als 2cv)
Pakking carburateur

Echter; de Visa wou toch niet meer stationair draaien ineens! Via dit forum kwam ik erachter dat dit aan de pakking kon liggen. Snel de oude er weer tussen en ja hoor. Stationair wou ze weer lopen.

Ben gaan rijden en de Visa hield in. Niet extreem, maar gewoon beetje stotteren optrekkend. Daarop met remmenreiniger aan de gang gegaan en bij het spuiten op de voetpakking bleek hij hoger te gaan lopen.

De bouten alle 4 strakker aangedraaid en waarrempel! Het probleem lijkt opgelost:)

Heb de Visa een 15 tal minuten stationair laten lopen en dit ging prima, ben toch gaan rijden en na 5 minuten liet ik het gas los. Ik hoorde raar gepuf en ben gestopt. De Visa viel gelijk weer uit en wat blijkt; ze wil weer niet stationair lopen!

Boven een x aantal toeren lijkt ze het gewoon niet meer zo leuk te vinden.

Als ik het gas los laat hoor je puf puf puf is dit terugknallen in het luchtfilter?

Hebben jullie nog sugesties waar ik zou kunnen zoeken?

>:-)

EDIT: het pennetje heb ik al afgeknipt.
Laatst gewijzigd door Ronnie1 op ma 20 mei, 2013 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 23 apr, 2013 08:48

Hoi Ronny,

Ik neem aan dat je t over een 2 cilinder Visa hebt?!

in dat geval zit er aan de voorkant van je carburateur een rond tonnetje (lijkt op batterij) met een stekkertje eraan, dit is de stationairsproeierafsluiter. contact uit, sproeier dicht.

makkelijk te testen, door dit ding er ff uit te draaien en je auto op contact te zetten, (niet vergeten de buitenkant van de afsluiter tegen de massa te houden) het uitstekende pinnetje moet dan een stukje ingetrokken worden.

zo niet; kan het zijn dat dit ding kapot is, of dat er geen spanning op je aansluiting komt te staan.

in beide gevallen is dit snel opgelost, het pinnetje afknippen. ik heb dit al meerdere keren gedaan, en nog nooit wat van gemerkt, behalve dan dat ie daarna wel stationair wil blijven lopen!

suc6!

greetzzzzzzzzzzzz, Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 23 apr, 2013 09:19

Het pennetje had ik al afgeknipt. (zover mogelijk steekt misshien nog 1 mm uit)

Dit had geen effect. :roll:

Ik heb het inderdaad over een 2 cilinder Visa.

Het kan er toch niet mee te maken hebben dat ik de olieretourslangen (vulpijp, luchtfilter, pijlstok) vervangen heb door slangen met een dunnere diameter? (6mm)

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 23 apr, 2013 11:27

Hier een filmpje van het euvel.

Dit is nog een filmpje van voor ik de olieslangen heb vervangen. Ook zit hier de ''verkeerde'' pakking er nog tussen.

De symptomen zijn nu echter vergelijkbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=BUaN6QNtVCk

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 23 apr, 2013 16:30

weet je zeker dat je nu nergens meer valse lucht trekt?

(filmpje ff bekeken)

t lijkt er eerder op dat er een of meerdere sproeiers verstopt zitten!

carb eraf, helemaal uit elkaar halen, sproeiers eruit en alles goed doorblazen. dan goed de vlotterhoogte afstellen (anders dan bij eend, visa is 16 mm!!) en alles zorgvuldig in elkaar zetten (let op de chokeklep)

mocht je meer uitleg nodig hebben, laat maar weten, zal ik t proberen stap voor stap te doen.

waar woon je? misschien is er wel een ervaren eend/ visasleutelaar die je erbij wil helpen!

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 23 apr, 2013 17:23

Ik heb het net nog even geprobeerd, maar zodra hij stationair gaat bokken en je spuit remmenreiniger op de voet loopt hij gewoon keurig.

Het zal dan toch wel valse lucht zijn.

Dit kun je toch oplossen door de carburateur eraf te halen en de plaat glad te schuren en er een nieuwe papieren pakking tussen te doen?

Carburateur schoonmaken heb ik 2 jaar geleden nog gedaan. Als je daar nu in kijkt zie je ook geen vuil of niks liggen.

Zeker weten dat dit;
http://i34.tinypic.com/6592dj.jpg

geen probleem is? Rechts is de slang die er nu op zit.

http://i34.tinypic.com/23uu6g6.jpg

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 23 apr, 2013 19:01

Die slangen doen niks met stationair lopen, die zijn alleen om de overdruk in je carter af te voeren naar je luchtfilter, dunnere slangen lijkt mij geen probleem.

Als er ook maar een beetje vuil toevallig uit je tank komt, zit een sproeier zo verstopt!

Maar als je idd met remmenreiniger zo'n groot verschil merkt, zal t wel daaraan liggen!

Carb eraf, op een goede vlakke (glas) plaat leggen en kijken of die vlak is. En natuurlijk ook het vulblok eronder controleren!

Als er iets niet vlak is met schuurpapier op een vlakke glasplaat vlakschuren.

Nieuwe vulblokken en pakkingen zijn nog gewoon te koop (zijn dezelfde als van een 2CV6 met dubbeltraps carb)

Succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 24 apr, 2013 18:34

Bij mijn visa is het hele stationair afsluitding weg. Als het toch niets doet, kan ik dan net zo goed een boutje in het gat draaien?

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » za 4 mei, 2013 21:46

Dat lijkt me toch niet aangezien het een sproeier is..

Vandaag de carburateur eraf gehaald.

De papieren pakking zag er zo uit; Afbeelding
Was ook helemaal nat.

Het blokje daaronder zo;
Afbeelding
(stukje had ik afgebroken)

De pakking daaronder was al helemaal niks meer van over;
Afbeelding

De onderkant van de carburateur voelde ook niet meer zo vlak.

Maandag haal ik alle pakkingen nieuw bij Citrotech. Moet ik dan de carburateur ook nog vlakken? Spruitstuk lijkt me logisch.

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » ma 6 mei, 2013 18:03

Vandaag nieuwe pakkingen gekocht.

Alles glad gemaakt en vlotterhoogte op 16 mm gezet.

Starten, ^&*)(^#@!(&$*!@(#@! nog steeds niet stationair!

Bij het spuiten met remmenreiniger op de voet aan de voorkant weer keurig stationair..

Aan de voorkant zit ook een buisje met het slangetje richting de vacuumding. Zou dat het niet kunnen zijn?

Ben er wel zo allemachtig klaar mee.

Of zal het loeder gewoon veelte arm staan? Hoe strak moet je de bouten eigenlijk aandraaien van de carb? Goed, of extreem vast?

:evil:

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 7 mei, 2013 08:44

Ik dacht dat de vlotterhoogte 18mm was.Het spuiten op de voetpakking kan ook speling op de gasklepassen zijn.Als het niet te gek versleten is kan je dat met het stationair afstellen regelen.Zorg dat je altijd goed warm stationair afsteld.800t/min.

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 7 mei, 2013 09:00

Aan derechterkant (als je ervoor staat) van de carburateur zit een hendel. Daar past je vinger op, en dan kun je gassen.

Aan de linkerkant zit een hevel, deze heb ik los gehad. ik kan de hele hevel nu ongeveer halve cm heen en weer bewegen (door de carb heen). Het boutje zit zo vast mogelijk gedraaid.

Mag hier dan speling opzitten?

Het heveltje zat eerste niet goed tegen het accerelatiepompje aan. Daarom had ik hem los gedraaid, je kan hem echter natuurlijk helemaal niet verstellen.

Best complex, zo'n carburateur.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 7 mei, 2013 09:16

Het is de bedoeling dat als je begint met gas geven,de acceleratiepomp benzine in de carburator spuit

Ronnie1
Beginner
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 13 mei, 2011 08:49

Bericht door Ronnie1 » di 7 mei, 2013 09:24

En dat doet hij direct. Dikke vette straal zo het spruitstuk in :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 7 mei, 2013 09:45

Dan nu goed warm draaien (zeker 20 min.) en dan de gasklep stellen rond 800 t/min. en dan de stationaire regelschroef zo stellen dat je het hoogste toerental krijgt,dan evt weer naar 800t/min. stellen en weer opnieuw.
Ik hoop dat je het begrijp.

Plaats reactie