Pagina 1 van 3

voorste mistlichten

Geplaatst: di 30 apr, 2013 13:36
door Nirvana01
Hoe sluit ik het best de voorste mistlichten aan? Rechtstreeks aan de accu en daartussen een zekering of moet er ook een relais tussenkomen?
Wie kan mij helpen?

Geplaatst: di 30 apr, 2013 15:35
door Punky
Via een relais en dan een nieuwe voedingsdraad vanaf de accu met een zekering dicht bij de accu.

Volgens mij mogen mist lichten ook alleen branden in combinatie met het stadslicht. De schakel draad moet je dan aftakken vanaf de draad van de schakelaar van het stadslicht, naar een schakelaar voor de mistlampen en dan naar het relais.

Succes.

Geplaatst: di 30 apr, 2013 15:48
door Nirvana01
waarom moet er een relais tussenstaan? Mag de verbinding niet dirct bestaan tussen de zekering en de accu?

Rik

Geplaatst: di 30 apr, 2013 16:47
door Punky
Hoe wil je je lampen dan in en uitschakelen?

Als je hem door de originele schakelaar van de eend laat lopen, dan overbelast je de schakelaar. Deze zal dan heel heet worden of zelfs smelten.

Lees anders dit ook ff:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/elektriek.html

Het kan direct, maar als je ze aan je stadslicht schakelt, dan kun je ze ook niet per ongeluk aan laten staan. Wanneer je stadslicht dan uit is, staan je mistlampen ook uit. Zoals gezegd, volgens mij willen ze dat voor de APK ook zo hebben.

Geplaatst: di 30 apr, 2013 21:51
door TB
Inderdaad via een relais, maar even over de manier waarop aan te sluiten.

Mistlichten voor mogen bij slecht zicht worden gevoerd. In de regel bij zicht onder de 200m. Maar bij slecht zich of in het donker moet je ook dimlicht voeren.

Daarom dus icm dimlicht aansluiten en voeren. Stadslicht alleen kan ook wel, maar dan riskeer je een boete. Want dan zit je altijd fout. Ook overdag! Icm stadslicht branden er dan 4 lampen terwijl dagrijlicht max. 2 lampen mogen zijn. Maar dat is weer een ander onderwerp.

Geplaatst: di 30 apr, 2013 23:58
door Punky
Ik koppel ze zelf vaak op de stadslichten, omdat deze ook branden bij groot en bij dimlicht. Bij reguliere auto's zie je ook vaak deze schakeling volgens mij.

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 09:50
door deusjevo
Ik heb ze helemaal solitair staan met relais ertussen dus zonder koppeling met andere lichten.
Is voor de APK dacht ik ook niet nodig z'on koppeling en vooral al niet met stadslichten lijkt mij omdat het gelijktijdig voeren daarmee volgens het RVV verboden is?

Edit ietsie later: je ziet natuurlijk wel veel Johnnies met stad + mistlampen rijden :?

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 11:27
door j b
er wordt heir een fout gemaakt volgens mij. MIST lampen voer je als het MISTIG is en je niets ziet met je dimlichten. je hoort dan je dimlichten uit te zetten maar de stadslichten aan. vervolgens zet je je mistlichten (die altijd laag op de auto zitten) aan zodat je "onder"de mist doorschijnt en jezelf niet verblind. zo is het idee erachter volgens mij

volgens mij moet het zo volgens de wet al zie je het maar zelden en er wordt ook niet actief op gecontroleerd.
verstralers zou ik daarintegen wel op je groot licht schakelen want ook die mag je alleen gebruiken als er niemand mee verblind kan worden

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 14:06
door TB
Klopt niet. Dimlicht ben je verplicht te voeren bij nacht of bij slechte weersomstandigheden overdag. Dus alleen mistlicht en stadslicht mag dus niet.

Zou idd wel kunnen zoals Punky zegt dat bij moderne auto's de mistlichten ook aan kunnen bij stadslicht.
Maar met die combi mag je gewoon niet rijden. Wel tactisch om ze op stadslicht aan te sluiten omdat ze dan altijd kunnen branden ongeacht stads, dim of grootlicht.

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 14:48
door Punky
Schiet me nu te binnen. Verstralers moeten gekoppeld zijn aan je grootlicht. Dit keuren ze wel bij de APK.

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 16:05
door TB
Een verstraler is volgens mij wat anders dan een mistlicht. Of bedoel je dat ook?

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 16:40
door Punky
Dat bedoel ik, maar ik zeg het maar om misverstanden te voorkomen.

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 18:13
door LPGo
TB schreef:Klopt niet. Dimlicht ben je verplicht te voeren bij nacht of bij slechte weersomstandigheden overdag. Dus alleen mistlicht en stadslicht mag dus niet. ...
Ik zou toch nog eens de regeltjes bekijken, JB heeft gelijk en jij niet.....Sjonnie

mistlicht/verstralers mogen niet in combinatie met dimlicht gevoerd worden, vandaar die bekeuringen....

stadslichten moeten ten alle tijde branden als je je licht aanhebt. Mocht er een dim- mist- of grootlicht kapotgaan dan wordt je nog altijd als auto herkend door je stadslicht...

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 19:03
door TB
LPGo schreef:
TB schreef:Klopt niet. Dimlicht ben je verplicht te voeren bij nacht of bij slechte weersomstandigheden overdag. Dus alleen mistlicht en stadslicht mag dus niet. ...
Ik zou toch nog eens de regeltjes bekijken, JB heeft gelijk en jij niet.....Sjonnie

mistlicht/verstralers mogen niet in combinatie met dimlicht gevoerd worden, vandaar die bekeuringen....

stadslichten moeten ten alle tijde branden als je je licht aanhebt. Mocht er een dim- mist- of grootlicht kapotgaan dan wordt je nog altijd als auto herkend door je stadslicht...
Sjonnie? Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar wel respect over en weer graag.

Hoe wil je 's nachts je mistlicht voeren bij mist? Je moet dan ook je dimlicht voeren want het is dan nacht. En bij nacht voer je dimlicht en geen stadslicht. Ongeacht mistlicht aan of uit.

Geplaatst: wo 1 mei, 2013 19:28
door LPGo
klopt niet. Nee dat klinkt respectvol.....


Volgens mij klopt dit niet.... klinkt veel beter vandaar mijn reactie....