Pagina 1 van 2

Azam 1964

Geplaatst: do 16 mei, 2013 16:13
door Bull Frog Bleu
Na enkele maanden A-type loos te zijn en met het mooie weer in aantocht begon het weer te kriebelen.

Al diverse A-types gehad waaronder diverse 2cv's, ami en acadiane. Aanbod van de a-types is reuze en daarmee de keuze ook. Weer een besteller of juist weer een open dak. Voor het laatste gekozen en na wat speuren uitgekomen op een Azam6 uit 64.

Deze dame stond al enkele jaren te verstoffen en niemand wilde haar hebben zo leek het. Ik heb haar daarom maar bevrijd uit die donkere schuur ;)

Inmiddels staat ze in de garage en na een eerste voorkeuring kwamen er nogal wat gebreken aan het licht. Gelukkig te overzien maar al met al heel wat werk. Eerst alle aandrijfassen voorzien van nieuwe kruisstukjes, remmen gesteld, lampjes vernieuwen, bedrading fatsoeneren en nieuwe ruitenwissers.

Fusees en banden achter waren aandachtspunten dus die volgen later dit jaar. Nu eerst APK en rijden en de kinderziektes na jaren stalling eruit halen. Zo wil ze nog moeilijk aanslaan. Waarschijnlijk vuil in carberateur want na een snifje remmenreiniger loopt ze direct.

Het vreemde is dat de azam volgens mij geleverd is met een centrifugaalkoppeling. Zit er zo te zien ook in maar lijkt wel vast te staan dus nu koppelen en rijden als een gewone eend. Dat wordt een leuk klusje voor de warmere dagen.

Afbeelding

Geplaatst: do 16 mei, 2013 17:51
door landloper
Ziet er veelbelovend uit!

Geplaatst: do 16 mei, 2013 18:42
door dezilverlinde
Ziet er heel gaaf uit. Echt de mooiste en de leukste zijn die azams! Mja, ik moet nog even sparen, maar ooit...... Veel succes en plezier! Mooie vondst!

Geplaatst: do 16 mei, 2013 20:03
door JanR
Geweldig zo'n Eend, helaas geen geld en studerende kinderen

Geplaatst: do 16 mei, 2013 21:39
door Ed147
Ik zie 'm (hopelijk) aanstaand weekend wel!
Ben erg benieuwd Auke!!

Geplaatst: do 16 mei, 2013 21:52
door CitroenAZU
Wat een leuke kar!
Veel plezier ermee!

Echter is dit een Franse Azam en dus geen Azam 6. ;-)

Een Azam 6 is nl. een in Vorst geproduceerde 2cv met het onderstel en motorblok van de Ami 6.

De Azam van jou heeft een 425cm blokje en een normaal 2cv chassis.

Geplaatst: do 16 mei, 2013 23:13
door Bull Frog Bleu
Helemaal gaaf is dat hij vandaag is goedgekeurd :) Altijd weer spannend of alles okee is maar de dame is weer klaar voor de komende twee jaar. Nu de puntjes op de i zetten en mooier maken.

Martijn je hebt helemaal gelijk bloos. Het 6je hoort niet bij deze AZAM. Ik zal de titel aanpassen als dat nog kan. Hier ligt nog een 18pkje in. Loopt beter dan verwacht en nog even goed inrijden weer.

Aanstaande zaterdag ophalen. Heb er zin aan :)

Geplaatst: do 16 mei, 2013 23:17
door TB
Wat een leuke eend zeg. Veel plezier!

Geplaatst: vr 17 mei, 2013 10:39
door Twécévé
Mooi ding. Geen derde ruitje is altijd mooi natuurlijk.

Geplaatst: vr 17 mei, 2013 20:33
door Bull Frog Bleu
Morgen ophalen en rijden :)
Voordat ik ga touren toch even andere benzinepomp proberen en carberateur schoonmaken want sloeg naar mijn idee niet vlot aan. Zou het kunnen dat pomp onvoldoende druk opbouwd in het begin of zou het met sproeiers te maken hebben?

Geplaatst: vr 17 mei, 2013 22:20
door Joos
Heeft jouw 18pk geen heveltje op de benzinepomp om manueel de carburateur mee te vullen? Probeer dat eens voor je start, dan kan je misschien al iets uitsluiten.

Geplaatst: vr 17 mei, 2013 22:33
door Bull Frog Bleu
Klopt, er zit een heveltje op het pompje.
Bij het indrukken van de hevel komt er een flinke scheut benzine uit.
Ga het eerst zoeken in de carberateur. Als je hem inspuit loopt hij direct en mooi stationair. Lijkt wel of hij hem bij het starten afknijpt.

Geplaatst: ma 20 mei, 2013 21:25
door Bull Frog Bleu
De eend afgelopen zaterdag naar midden van het land gereden. De eerste grote rit na ruim 6 jaar stilstand. Spannend natuurlijk en met een kruissnelheid van 80 a 90 ervoor Culemborg gehaald! :)
Met het mooie weer nog wezen touren met de azam. Met wat olielekkage in het vooronder en waarschijnlijk met ietwat ruime zuigerveren walmde hij af en toe behoorlijk blauw. Hopelijk is de lekkage op te lossen met nieuw rubber tussen de olievulpij en luchtfilter.

De oorzaak van het slechte starten kon ik nog niet achterhalen. Pompje geeft voldoende benzine met heveltje. Als je het slangetje loshaald en scheutje benzine in de carberateur sproeit slaat ze direct aan. Doe je dat niet geen enkel leven. Vreemd is zodra die warm is is het vrijwel starten lopen. Vandaag carberateurtje uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar geen gekkigheden gezien.
Wat zie ik nog over het hoofd? Lijkt wel of er geen benzine ingespoten wordt bij starten :S

Geplaatst: ma 20 mei, 2013 22:22
door engbokho
Trek (voorzichtig) eens de inlaat boutjes aan. En controleer even of er niet stiekem een klein gaatje aan de achterkant van de hotspot (de vierkante doos van het spruitstuk) zit.
18 pk-tjes zijn allergisch voor valse lucht... :evil:

Enne koud starten altijd met choke helemaal uit, niet aan 't gas komen. maar dat wist je natuurlijk al :wink:

Geplaatst: ma 20 mei, 2013 23:01
door siemen
collega :lol: