Pagina 1 van 2
Brilrubbers lekken
Geplaatst: di 4 jun, 2013 19:29
door Geert
Ik heb een 2CV AYA2 435 cc blokje gekocht en gereviseerd.Hij loopt, maar lekt als een gek bij de brilrubbers.
Deze zijn vervangen en de cylinderkop-bouten zijn met 20 NM vastgezet.
Als ik deze bouten nou vaster zet , zou het lekken dan ophouden, of maakt dat geen verschil?
Geplaatst: di 4 jun, 2013 19:57
door André Post
Vaster trekken doet niets voor de brilrubbers.
Controleer eerst of ze wel goed op de plek zitten, soms zitten ze een beetje scheef, of verkeerd om.
Ook bij de 435cc kan de vulpijp de boel verstieren.
Geplaatst: di 4 jun, 2013 20:35
door Geert
er zit een nieuwe olievulpijp op, die volgens de leverancier door hem is getest en goed bevonden.
Hoe weet ik nu of een vulpijp goed is? sommigen zeggen : Blazen , anderen daarentegen zeggen dat dat geen uitsluitsel geeft .
Geplaatst: di 4 jun, 2013 21:01
door Bertje Beige
De vulpijp regelt de carterdruk, maar door de retourpijpje's van de cilinderkoppen loopt de olie terug die de koppen smeren.
Hierop heeft de vulpijp volgens mij geen invloed. Als de vulpijp zorgt voor een te hoge carterdruk moeten de keeringen ook lekken.
Het spijt me voor je, maar ik vrees dat de brilrubbers niet goed afsluiten.
Als ik de koppen weer monteer trek ik de veren die de ringen om de brilrubbers drukken, even uit en ik smeer de brilrubbers in met vloeibare pakking!
Geplaatst: di 4 jun, 2013 21:15
door André Post
In de stoterstangbuizen heerst dezelfde druk als in het carter.
Geplaatst: wo 5 jun, 2013 00:09
door LPGo
Koppen vaster draaien is zinloos..... Ik denk dat je de verkeerde brilrubbers te pakken hebt (voor een nieuwere motor) of inderdaad verkeerd om gemonteerd.
Helaas dit wordt waarschijnlijk de boel demonteren,,, ach ja het houdt je van de straat zullen we maar zeggen.
Als het meer doet dan zweten dan heeft de vulbuis hier niets mee te doen (mijn mening)
De vulbus kun je testen door een slangwaterpas te maken en een kant aan te sluiten op de peilstokhouder (andere kant volgens mij dicht). Stationair moet er een kolom ontstaan van 5 tot 6cm... uiteraard moet de vloeistof dan hoger zijn aan de kant van de oliepeilstokhouder....
Bij volgas neemt het meestal af tot bijna 0. Op het Engelse forum zijn hier diverse topics over....
Geplaatst: wo 5 jun, 2013 06:04
door Bertje Beige
André Post schreef:In de stoterstangbuizen heerst dezelfde druk als in het carter.
Hm, dat is natuurlijk ook wel logisch
Geplaatst: wo 5 jun, 2013 07:27
door Geert
Ik zal de koppen nog eens loshalen en de brilrubbers controleren en opnieuw monteren.
Bedankt voor jullie bijdragen!
@LPGO, dat met die slang ken ik, daar heeft mijn broer nog een hele verhandeling van op internet staan. Maar die slang moet aan beide zijden open zijn, is een soort barometer !
Geplaatst: wo 5 jun, 2013 23:58
door Hans B
Je hebt wel de goede brilrubbers? Echt voor een 435 motor? En correct gemonteerd, met de rubber randjes naar onderen op de "vijf over half vijf" stand? In tegenstelling tot de 2cv6 "tien voor twee" positie van het brilrubber.
Zelf doe ik altijd een heel klein beetje vaseline tussen brilrubber en carter, nooit problemen gehad.
Ook belangrijk is om bij montage van de koppen eerst met de hand de kopbouten vastzetten. Dan spruitstuk monteren en bouten en moeren ook met de hand vastzetten. Dan pas de koppen op moment vastzetten en dan het spruitstuk vastzetten.
Zo zou het moeten lukken!
Geplaatst: do 6 jun, 2013 18:18
door Geert
Brilrubbers 2CV by
geert1953, on Flickr
Brilrubbers 2CV foto by
geert1953, on Flickr
ik heb de brilrubbers volgens bovenstaande informatie aangebracht .
Er zaten bij de revisieset twee verschillende brilrubbers, één met een wangetje aan de binnenzijde, zoals op foto twee en één vlak aan de binnenzijde.
Die met dat wangetje heb ik aangebracht, omdat die ook op het blokje zaten toen ik de zaak uit elkaar gehaald heb.Ik neem aan dat dat de goede is ?
Geplaatst: do 6 jun, 2013 19:25
door AZL57
Hoi Geert bij mijn oude eend had ik ook een brilrubber lekkage, bleek dat bij het monteren de onderste stang van de kopbevestiging de rubber opzij duwde waardoor hij niet goed in/voor het gat zat. Ik doe altijd een beetje vloeibare pakking aan de rubbers. De veren en metalen plaatjes die op de rubbers drukken moeten goed gangbaar zijn.
Geplaatst: za 8 jun, 2013 15:38
door Geert
Kan iemand even bevestigen of ik de goede brilrubbers gebruik ?
Die met het "wangetje"aan de binnenzijde, dus niet die platte ??!!
Geplaatst: ma 17 jun, 2013 07:41
door Geert
Ik heb inmiddels één kant los gehad en wat bleek? Het brilrubber zat niet goed. Dit was de kant die het meeste lekte, dus de andere kant moet geen probleem geven, daar moet het brilrubber zo weer terug te zetten zijn.
Goeie tip trouwens Vaseline op de brilrubbers , dat werkt gemakkelijker omdat ze dan op het motorblok blijven plakken.
Nog even de andere kant en dan nog maar eens starten!
Geplaatst: ma 17 jun, 2013 11:31
door maar2cv
mijn neef heeft dit ook gehad, eerst totaal niet door wat er aan de hand was en toen bleek inderdaad het brilrubber los te zitten! Later ook de truuk met vaseline gebruikt en toen is alles goedgekomen
Geplaatst: ma 24 jun, 2013 15:40
door Nicky
Hier wordt het verschil tussen een 4'tje en een 6'je uitgelegd.
Het is dus hetzelfde rubber alleen andersom.