Pagina 1 van 1

Reiseend

Geplaatst: zo 9 jun, 2013 00:11
door AK350
Het ligt al een tijd in de planning; een eendje om op wereldreis te gaan !!.

Ik ben langzaam alles aan het verzamelen / inkopen en plannen.

Vanavond het concept wat ik al een tijdje in mijn hoofd had eens "op papier" gezet.
Helaas heb ik geen professioneel tekenprogramma, maar met een plaatje van een standaard eend en Paint heb ik toch een mooi concept kunnen maken.

Afbeelding

De eend word licht verlengd
profiel van dakrand boven word naar achter recht doorgetrokken, hier kan het dak / fliptop mooi op rusten.
Derde zijruit vervalt, ik hoop dat een 2CV achterruit mooi in de zijkant gaat passen
De achteropbouw volgt de lijn van de 2CV en steekt niet naar de zijkanten uit zoals bij de besteleend.

Geplaatst: zo 9 jun, 2013 07:46
door AZL57
Dag Wouter,
Ziet er leuk uit. Succes met de uitvoering. Lees ook eens het boek "A nonsense of direction" van 2cv/merhari wereldreizger Terence Kennedy.

Geplaatst: zo 9 jun, 2013 08:48
door LPGo
Ik zou achter wel versterkte veren toepassen en eventueel draagarmen van een aca/Ami.
Voor de rest als tie zo wordt als op het plaatje dan wordt het een toppertje..... 8) 8)

Geplaatst: zo 9 jun, 2013 08:57
door Bull Frog Bleu
Of de basis van een ami 8 of Aca gebruiken. Net wat stevigerer voor het ruige werk. Van die eerste heb ik nog een gloednieuwe staan met papieren en al. Doe maar pbtje bij interesse.

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 01:12
door AK350
Hallo Fer, dat boek ken ik nog niet. Ik zal het zeker proberen te vinden.

@LGPO Wat is het verschil met de ACA / Ami draagarmen zijn deze sterker of gaat dit om het grotere lager ?

Zelf dacht ik aan standaard draagarmen met verstevigingen aan de binnenzijde gelast.
Zijn versterkte veren voor raid verkrijgbaar, of bedoel je dikke veerpotten ?

Chassis word denk ik Wheels of SLC

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 01:32
door AK350
Hier een ontwerp voor de achterzijde.
Boven een grote klep met polycarbonaat ruit die naar boven scharniert.
En onder een kleine klep die naar beneden scharniert.

En nog wat pics van de ontwerpfase;
AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 09:51
door Michiel van G.
als je wilt heb ik nog wel een rechthoekige gehard glazen ruit staan (met een breedte van +/- 90cm.

Polycarbonaat lijkt leuk, maar ik heb ze in mijn dwergauto weer vervangen door glas.

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 10:26
door Twécévé
Tsss. Woeste plannen hoor. Ziet er wel tof uit.

Maar waarom al die moeite en niet gewoon een besteleend?

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 17:32
door AK350
Twécévé schreef:Maar waarom al die moeite en niet gewoon een besteleend?
Ja, de besteleend heb ik ook overwogen.
Sommigen raden het af vanwege het grotere gewicht, en de bak die aan de zijkanten meer uitsteekt; kwetsbaarder en minder zicht.

Luchtweerstand en snelheid is minder van belang.

Het gewicht zal uiteindelijk wel zwaarder uitkomen als de standaard carrosserie.

@Michiel, waarom heb je de polycarbonaat vervangen.
Het is lichter als glas, en verkrijgbaar met kraswerende en uv-coating.
Natuurlijk zal het de krasbestendigheid van glas niet evenaren.

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 18:53
door LPGo
aca/Ami draagarmen zijn inderdaad dikker dus steviger, volgens mij kun je er ook eenden trommels opzetten dan heb je dezelfde lagers....

Sterkere veren passen gewoon in de 2cv bus, kijk maar eens op de site van de engelse 4x4 kapp(o)er. Is trouwens bezig om hele mooie raid chassis maken. Als je wilt stuur ik je een link van een filmpje ervan.

Achterklep zou ik uit 1 stuk maken alles naar boven, 3 voordelen
je hebt een mooi afdak tegen zon en regen.
makkelijker en lichter om te maken (je spaart scharnieren en 1 sluiting)
makkelijker om spullen in en uit te laden, anders zit je met je bovenbeen tegen die klep aan te "hannessen" vooral bij zo'n diepe kofferbak

Nadeel
Je kunt je kooktoestelletje er niet op afzetten.....

Ik zou voor polycarbonaat gaan, in sommige landen wordt er wel eens met stenen op je gegooid ik bedoel de eend ....... en het is lichter.....

Ps. ik zou de AK350 aanpassen, ik denk dat ie uiteindelijk niet zwaarder is als je te bouwen eend. Schokdemperophanging verstevigen carter beschermplaten eronder en chassisverstevigingen en nieuwe motortje en versnellingsbak en klaar......

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 20:25
door Michiel van G.
AK350 schreef:
@Michiel, waarom heb je de polycarbonaat vervangen.
Het is lichter als glas, en verkrijgbaar met kraswerende en uv-coating.
Natuurlijk zal het de krasbestendigheid van glas niet evenaren.
Ik had het gecoate uv-bestendige spul, en na één jaar, wat zand en wind is het deels al matglas geworden. Voor zijruitjes is het oke, maar voor een voor of achterruit is de snelheid van beschadigen ongeveer gekmakend :(
En dat is zonde van je geld, want duur is het ook nog.

Geplaatst: ma 10 jun, 2013 22:24
door AK350
Michiel van G. schreef:Ik had het gecoate uv-bestendige spul, en na één jaar, wat zand en wind is het deels al matglas geworden.
Daar ben ik ook benieuwd naar, hoe staat het kwalitatief met dit materiaal.
in Afrika zal ik behoorlijk wat stof / zandstorm tegen kunnen komen.
Mat glas lijkt me natuurlijk niet echt handig.

Weet je nog welk merk / type ruit je toen gekocht had ?
Lexan Margard is het type dat mij het meest geschikt lijkt