Pagina 1 van 1

Wat is het maximale verschil in wieldruk?

Geplaatst: vr 14 jun, 2013 14:24
door Erikjan
Gister avond hadden we een uurtje over en hebben we de wagen hoogte afgesteld.
Dit keer precies op de door citroen voorgeschreven hoogte. Dat is lekker hoog ivm met de belading in de vakantie straks.

Normaal had ik de trekogen gewoon links en rechts even veel slagen op de draadeinden geschroefd en op die manier de auto op de juiste hoogte gezet. Er van uit gaand dat hij dan links en recht dan gelijk zou staan.

Nu vond ik op de site van Burton een handleiding voor het uitwegen van de auto.

Eerst even met de wielen over de weegschaal gereden bleek er op de achter as een verschil van 35kg te zijn in wieldruk links en rechts. :shock:

Daarna hebben we de handleiding van Burton gevolgd en de auto een stuk of 10x opgekrikt opgemeten en bijgesteld. Gevolg. Nu staat de auto op de juiste hoogte en is het verschil in wieldruk op de achter as 0kg :) (beide kanten 180kg de pickup bak is nogal zwaar)

Op de voor as heb ik echter nog een verschil van 10kg 175 links en 185 rechts. Is dat acceptabel ? Zelf dachten wij dat 10kg op 720 kg wel te verwaarlozen is.

Straks nog even sporing checken en 2 nieuwe iets smallere voorbandjes en we zijn klaar voor de vakantie Ben benieuwd of ik het verschil van het uitwegen ga merken met rijden als de motor weer draait.

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 11:38
door maar2cv
weet niemand hier antwoord op?

Geplaatst: do 20 jun, 2013 09:05
door Gerard2cv
Dit werkt alleen als de veerpotten ook werkelijk op hun juiste plaats in het chassis zitten

Geplaatst: do 20 jun, 2013 10:05
door Erikjan
De veerpotten heb ik een jaar of 2 terug gemonteerd volgens de handleiding van de vraagbaak. Was iets met 4 of 5mm schroefdraad aan de voor kant en dan achter net z'n beetje 1mm ruimte.

Ik zal een kijken of ze nog goed zitten maar ik denk niet dat daar veel aan veranderd als alle moeren goed vast zitten. We een poosje terug een flesje wonder olie in de potten gespoten en een paar keer rond gedraaid. Om dat ze kreunde dat is nu helemaal over.

Ik merk echt dat hij nu lekkerder rijd. Hij stuurde naar links altijd anders als naar rechts.
Eerst dacht ik dat het stuurhuis aan een revisie toe was, maar nu is het weer helemaal top.

Voor de duidelijkheid ik heb dus niet de weegschaal gebruikt voor het afstellen.

De auto stond ook een heel stuk te laag. Dat vond ik altijd mooier maar nu is hij weer op originele hoogte en kan ik weer gewoon met 60 over de drepels in de 60km zone. zonder dat ik de sleepogen over de grond rijdt.


Dat gaat volgens Burton ongeveer als volgt:

Aan de achterkant opkrikken midden onder de auto met een scharnierpunt. Dan kun je bij de vooras meten of de hoogte naar het chassis gelijk is. Zo niet voorkant op krikken en bijstellen. 1 slag in is ongeveer 5mm hoger.

Weer achter op krikken en controleren of het nu wel gelijk is. Daarna hebben we het zelfde gedaan met de achteras. Dus aan de voorkant op krikken met een scharnierpunt.

Vervolgens de hele auto op de juiste hoogte gezet door links en rechts even veel slagen te geven.

En als laatste nog een keer controleren of de balans nog goed is.

zie hier:

http://www.burtoncar.com/pages/nl/handl ... twegen.asp

Toen hij dus helemaal was afgesteld heb ik hem nog een keer op de weegschaal gezet en bleek het verschil in wieldruk dus aanzienlijk beter geworden.