Pagina 1 van 3

Opknappen Mehari '71

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:11
door Paul B
In de zomer van 2010 zag mijn mehari er nog zo uit:

Afbeelding

In de zon ziet er heel leuk uit, maar zoals wel vaker hebben sommige dingen ook een donkere kant.

Afbeelding
Afbeelding

Een ritje naar een eendengarage in de buurt leerde me, dat de kans vrij groot was, dat ik de APK hiermee niet ging halen. Ook met de wetenschap dat er in het verleden al eerder laswerk verricht was aan het chassis, heb ik besloten om de mehari maar te schorsen en te gaan voor een chassis wissel.

Naast het chassis zou ik dan meteen meer punten kunnen aanpakken:
- Vervangen van de veerpotten, hier zaten ook gaten in
- Vervangen van het nieuwe front, door het oude front. Het is tenslotte een 71-er. En het oude neusje is mooier :wink:
- Diverse scheuren en gaten in het ABS dichten
- Een eerdere eigenaar heeft de heeft de versnellingsbak met trommelremmen vervangen door schijven en tegelijk een hangend gaspedaal gemonteerd. Staand schijnt lekkerder te rijden en hoort er ook in.
- Diverse andere zaken, zoals het opknappen van de bijrijders-stoel

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:15
door Paul B
De eerste stap was om de RDW langs te laten komen. De beste man wist binnen 5 minuten een mysterie voor me op te lossen. Op mijn kentekenpapieren staat dat de mehari uit 1971 is. Maar het aluminiumplaatje op het chassis geeft 1970 aan. Dit had me al eerder bevreemd.
Volgens de RDW-er is mijn mehari echter eerst in Belgie op kenteken gezet en daarna geimporteeerd Nederland.

Achteraf had ik dit misschien ook wel zelf kunnen bedenken. Boven het dashboardkastje/lade staat in diverse talen een waarschuwing. En deze begint met de tekst: "Niets buitensteken"

Op de vraag of ik binnen een half jaar me ga melden met een opgeknapte mehari, roep ik op dat moment dat het vermoedelijk wel een volledig jaar zal duren.

Echter heeft de mehari daarna vooral als handig opbergvoorwerp in de garage gestaan. Het voor/nadeel van een rechte auto, je kan er makkelijk even wat opzetten. :oops:

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:24
door Paul B
De afgelopen maanden heb ik eindelijk de motivatie gevonden om verder te gaan met het opknappen. Eerder was ik al wel begonnen met het ABS opknappen, maar al het schuren was niet erg motiverend...

Wat is er inmiddels wel gedaan?

De mehari is volledig gedemonteerd:
Afbeelding

Via het internet 2 andere veerpotten gescoord en kaalgeschuurd
Afbeelding

Achteras, veerpotten en batteurs in de RX5 & RX10
Afbeelding

Een nieuw chassis, ingekort en in de RX
Afbeelding

Nog niet op de foto, maar al wel gedaan. De vooras in de RX.

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:54
door Boudewijn
Mooi werk. Nu even door gaan dan kun je er deze zomer nog mee rijden. :lol:

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 09:01
door Gerard2cv
Paul,houdt er erg in dat de veerpotten op een speciale stand gemonteerd moeten worden en dat je bij het plaatsen van de 2 buizenframes de juiste plaats bepaald aan de gaatjes in de carosserie

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 22:14
door Paul B
De schorsing is intussen alweer 2 keer verlengd, maar zo nu en dan is er toch sprake van voortgang bij dit project..:oops:

@Gerard2cv; Zoals uit onderstaande foto blijkt, is het gelukt de veerpotten en de subframes te plaatsen. Nog bedankt voor de tip.

Afbeelding

Het plaatwerk wil ik gaan lakken met kwast & roller. Veel forumleden hier zijn enthousiast over Double Coat van de IJssel.
Deze lak schijnt direct op het ABS aangebracht te kunnen worden, dus zonder eerst een primer aan te brengen. Zijn er mehari-rijders (of anderen) die hier ervaring mee hebben?
Of is het toch aan te raden eerst een hechtprimer te gebruiken?

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 23:03
door verkuilm
Dat is zeker een oudje! kan je zien aan de bult tussen de voorstoelen.
Verfen, mwa het meeste valt er rap weer vanaf.
Ik heb er zeker 8 laten over spuiten maar met primair ziet dat er perfect uit.
dan is ie weer echt als nieuw.
Op dit moment is dat ook goede inverstering want ze zijn kostbaar aan het worden.

Maar goed een pot verf en kwast zal wel iets goedkoper zijn :roll:

En altijd overspuiten in zelfde kleur. ALs je een groene hebt en maakt m geel, ziet er over een paar niet meer uit.

succes!

Geplaatst: wo 7 okt, 2015 23:06
door verkuilm
oja
staand gas pendaal gaat niet zomaar.
je hebt nu 2 traps carburateur. Daar trek je aan de handel met gaskabel.
Orgineel zit een enkel traps in, daar duw je tegen met een stang en gasplankje.

kun je wel iets knutselen met omkeer mechanisme.

En klopt gasplankje rijdt wel beter!

Geplaatst: do 8 okt, 2015 05:37
door vanVeller
Ik heb nog ergens een bouwhandleiding voor een mechanisme. Maar het moet dan wel een Méhari motor zijn, die met schuin luchtfilter.

Geplaatst: do 8 okt, 2015 17:26
door Paul B
Dat een staand gaspedaal niet zomaar gaat, is bij mij bekend. Via marktplaats heb ik gelukkig al een omkeermechanisme kunnen verkrijgen.

Ongetwijfeld levert het laten spuiten een mooier resultaat op. In het geval van een DS of andere luxere klassieker zou ik zeker niet overwegen deze zelf te rollen/kwasten.
Diverse delen van deze mehari zijn dusdanig beschadigd in het verleden, dat een spuiter weinig eer van zijn werk zou hebben. De grootste scheuren en oneffenheden zijn er nu wel uit, maar perfect zal het niet gaan worden.

Vandaar de keuze om het zelf te gaan lakken met een roller/kwast. En als dat zou kunnen zonder hechtprimer, dan scheelt dat inderdaad weer in de kosten.

Geplaatst: vr 30 okt, 2015 08:10
door Sable Blanc
Wel jammer dat je een moderne snuit hebt op je Méhari.

Geplaatst: vr 30 okt, 2015 10:08
door Paul B
Sable Blanc schreef:Wel jammer dat je een moderne snuit hebt op je Méhari.
Dat komt goed! Er ligt een oud type klaar voor montage :D

Geplaatst: do 19 apr, 2018 21:31
door Paul B
Na een lange periode van stilte dan toch een update en meteen een vraag.

Zoals aangegeven wil ik graag een staand gaspedaal monteren.
Mijn idee (hoop?) was dat dit relatief gemakkelijk zou gaan met dit omkeermechanisme.
Dus zonder het mechanisme aan te hoeven te passen.

AfbeeldingCompleet by Paul Blom, on Flickr

Als ik het echter wil monteren, dan valt het oog niet onder de onderste bout van de remcilinder.
Ook sluit de poot van het mechanisme, die met de korte stang naar de gasplank gaat, niet mooi aan. Deze komt niet uit voor de sleuf in de carrosserie.
Indien ik het draaiende deel, omkeer, dan sluit de poot voor de lange stang wel aan.

AfbeeldingBovenaanzicht by Paul Blom, on Flickr
AfbeeldingZijaanzicht by Paul Blom, on Flickr

Voordat ik eventueel het mechanisme ga aanpassen/verbuigen; Zie ik iets over het hoofd?

Mogelijk is de makkelijke weg, overstappen naar een enkeltraps carburateur en iemand anders blij maken met het omkeermechanisme.

Geplaatst: do 19 apr, 2018 22:14
door engbokho
Makkelijkste weg is het mechaniek een beetje bijbuigen/verbouwen.
Anders moet je naar een ander spruitstuk en carburateur...

Geplaatst: vr 20 apr, 2018 21:00
door Paul B
Goed om te weten, dat ik niets over het hoofd heb gezien. Dat wordt dan wat aanpassen/buigen.