Pagina 1 van 2

Electrische ontsteking

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:36
door dietervh
Beste,

ik ben recent trotse eigenaar geworden van een Dyane 435.
(Momenteel ben ik deze opnieuw aan het opbouwen).

Echter werd me van verschillende kanten wijsgemaakt dat ik best voor een Electronische ontsteking zou gaan. Gezien de originele ontstekingen vaak de geest geven.

Wat zijn jullie ervaringen met electrische ontstekingen?
Is dit aan te raden? Kunnen jullie bepaalde producten aanbevelen?

Alvast héél erg bedankt voor de tips!

Groeten,
Dieter

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 22:51
door Boudewijn
Gewoon de contactpuntjes laten zitten.
Wel 1 keer per jaar vervangen. Ze kosten niet veel, is niet veel werk en is betrouwbaar.

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 23:04
door Thijs
is niet veel werk


Het is wel een Dyane....

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 23:18
door LPGo
Wat wil je met je Dyaantje gaan doen??? Alleen s'zomers met mooi weer, dan zou ik er nu nieuwe contactpuntjes (en condensator) inzetten en lekker rijden de komende 3 jaar.

Eendjes hebben zeker 30 jaar rondgereden zonder electronica en mij hebben ze nooit in de steek gelaten.....



Wil je er dagelijks mee gaan rijden dan een elektronische ontsteking, uiteraard het liefst die van mij, maar die andere zijn ook goed hoor :wink: :wink: :wink:

Geplaatst: zo 16 jun, 2013 23:37
door Maus0611
Ik heb de 123evo in de eend en ben best tevreden :) Blokje loopt rustiger. Puntjes zijn ongetwijfeld ook goed maar onderhoudsgevoeliger.

En zowel de 123 als puntjes kunnen stuk dus argumenten als 123 kan de geest geven kan ik nooit zoveel mee.

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 00:04
door LPGo
Waarom zijn puntjes onderhouds gevoeliger???? Oke het kost je een half uurtje werk in een dyaantje om de 10000km maar dan moet er zowieso een grote beurt uitgevoerd worden en het is je hobby of niet (als je zelf kunt sleutelen)....

Nogmaals als je hem (of haar) alleen gebruikt om s'zomers ermee te toeren, gewoon puntjes erinzetten..... is tie ook nog eens lekker origineel......
(Ik weet ik ben nu tegen mezelf wil graag een 1-2 spark verkopen (als jullie namen noemen doe ik het ook, maar dit is mijn mening)......

Voordeel van mijn ontsteking is dat de originele ontsteking kan blijven zitten dat kan met alle overige 2cv ontstekingen niet....... dus je hebt altijd een backup (kabeltjes wisselen duurt minder dan 1 minuut zou zelfs nog over een relais kunnen...)

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 10:45
door RobM
persoonlijke mening:

puntjes moet je iets vaker naar kijken en even bijstellen. Als je de eend weinig gebruikt valt dit wel mee. electronische ontsteking hoef je nooit meer naar te kijken.


contactpuntjes kunnen stuk, en met een reservesetje achterin is dan ter plaatse te repareren. Electronische ontsteking gaat zelden stuk, maar als ie stuk is moet je afgesleept worden.

Daar ligt het er dus aan waar je naar toe wilt en of de ANWB daar komt. Wel eens met een eend naar de pyreneeën en weer terug gereden. Puntjes er in, reservesetje mee en je hebt verder niemand nodig. Van de eend die ik nu aan het restaureren ben ging de electronische ontsteking stuk en dan is het afslepen en unit opsturen ter reparatie. Daar zitten nu dus weer puntjes in.

Gr Rob

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 12:37
door LPGo
RobM schreef:persoonlijke mening:

Electronische ontsteking gaat zelden stuk, maar als ie stuk is moet je afgesleept worden.
Gr Rob
Als je nu eens goed zou lezen.... Bij mijn electronische ontsteking kan de orginele ontsteking gewoon blijven zitten, binnen de minuut heb je het kabeltje van de bobine omgewisseld en kun je dus weer verder op de orginele ontsteking. Je kunt het trouwens ook via een relais schakelbaar maken dan hoef helemaal de motorkap niet open, gewoon via het dashboard een schakelaartje omzetten..... Ik zelf heb het niet nodig gehad maar Erikjan had de pickup niet goed besvestigd waardoor de ontsteking geen signaal meer kreeg........ maar hij kon dus verder op zijn orginele ontsteking.......

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 14:58
door Erikjan
Leuk woordspeling de pickup niet goed bevestigd aan de pickup :)

Maar inderdaad. De er zitten nu 2 verschillende elektronische ontstekingen op de pickup.

Je kan trouwens als je het niet vertrouwd en je kiest voor 123 altijd nog de originele ontsteking bij je reservewiel leggen. Je kan dan onderweg de originele er weer opsleutelen mocht hij stuk gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels 60.000 km heb gereden met de 123 en pa 35.000 km deze draaien beide nog prima. Maar goed het is elektronica en het kan stuk ja. Zeker om dat het ook nog op een plek zit waar makkelijk olie terechtkomt bij lekkage.

De 1-2 spark bevalt me prima, je kan er leuk mee experimenteren. Het is super handig dat je drie vervroegingstabellen kan kiezen vanuit de cabine.

Ik heb wat problemen gehad met de montage van het plaatje aan het vliegwiel. Dit blijkt van gietijzer te zijn en de las heeft niet goed genoeg gehecht. Daardoor ben ik na 1000km het plaatje verloren en dan doet de ontsteking dus niets meer. Even 2 draadjes wisselen op de bobine en je rijdt weer. Nu zit het plaatje met een boutje vast met veerring en locktite gaat geen kant meer op.

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 20:22
door Kulio
Om bij je puntjes te komen in een Dyane is heel wat meer werk dan met een 2CV. Je moet bij een Dyane eerst de voorbumper verwijderen. Dat is al gauw een extra half uur sleutelen vergeleken bij met een Eend.

Ik heb in mijn Dyane direkt een 123 geinstalleerd. De auto start beter, loopt beter en verbruikt minder benzine. Ik ben erg tevreden. Mocht de 123 ooit eens kapot gaan, dan komt er de volgende dag weer een nieuwe in.

Het enige nadeel van een 123 is dat je de puntjes niet hoeft te vervangen en dus niet kijkt of je olie radiator vervuilt is. Die moet je wel schoon houden want anders blaas je motor onherroepelijk een keer op. Elk voordeel hep dus z'n nadeel.

Geplaatst: ma 17 jun, 2013 21:56
door dietervh
Heel erg bedankt voor jullie meningen!

Ik ga vermoedelijk starten met de originele ontsteking, en als "upgrade" zal ik maar zeggen, overstappen op een elektronische. Doel 1 is om hem door de keuring te krijgen, en nadien kan ik netjes aan het oppoetswerk beginnen.

Groeten,
Dieter

Geplaatst: di 18 jun, 2013 00:49
door JanR
Ik had puntjes, en heb er 123 in laten zetten, de auto loopt mooier, rustiger en is iets zuiniger in gebruik. En het scheelt je wat sleutelwerk.

Geplaatst: zo 14 jul, 2013 11:31
door Guro
Sinds kort een 123 in de eend. Ik ben er gewoon verliefd op. Hij loopt een stuk rustiger en inderdaad ook wat zuiniger voor mijn gevoel.

Geplaatst: di 27 aug, 2013 16:35
door elfried
op le bon coin de franse marktplaats staat er een electronische ontsteking voor 40 euro

zou dit iets kunnen zijn?

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s

mvg

Geplaatst: di 27 aug, 2013 16:49
door LPGo
elfried schreef:op le bon coin de franse marktplaats staat er een electronische ontsteking voor 40 euro

zou dit iets kunnen zijn?

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=16_s

mvg
Zoals ik het lees is dit geen elctronische ontsteking.... (nou is Frans niet mijn beste vriend :lol: :lol: )

Hierbij wordt nog steeds gewoon gebruik gemaakt van de normale contactpuntjes alleen worden deze ontzien (lees er gaat minder stroom door waardoor ze (theoretisch) langer mee gaan).

Echter heb ik hier altijd mijn kanttekeningen bij..... Omdat er een zwakkere stroom door de contactpuntjes heengaat vervuilen ze eerder (ze branden niet meer schoon) en heb je naar mijn mening nog eerder kans op storing in de olierijke omgeving waar ze in een 2cv zitten (vooral bij een iets oudere motor)

Ik zou dit niet doen, voor mij levert het geen winst ten opzichte van de gewone puntjes...



Zoek eens op Velleman ontsteking dit is volgens hetzelfde principe.....