Pagina 1 van 2
controle druklager
Geplaatst: do 4 jul, 2013 20:38
door pieterc
Mijn versnellingsbak van een 2 cv uit ca 1985 in mijn ami giert en schakelt moeilijk,ik dubbel clutch vaak om gekraak te voorkomen.Dus ik denk dat de bak gereviseerd moet worden. Nu heb ik ook een visamotor met ca 80.000 km. Daarnaast heb de originele lange Amibak van april 68. Zou ik bij de revisie van de huidige schijvenbak het inwendige van de amibak(trommel) kunnen combineren dat ik een lange bak heb icm de Visamotor?
Geplaatst: do 4 jul, 2013 23:39
door LPGo
Volgens mij is die 68er bak er eentje met de pook los achter op de bak, dan is het niet uitwisselbaar helaas (volgens mij), zijn wel de langst gegierde bakken die er zijn.....
Nou schiet me maar weer lek Engbo en co.....
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 06:44
door Bull Frog Bleu
De 68er bak is volgens mij totaal anders met schakelvork achterop. Zou opzoek gaan naar een visabak of een goede 2cv6 bak of bestaande reviseren.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 07:18
door engbokho
Zal ik dan maar
Als je mazzel hebt heb je een bak met de handle op het deksel, zo nee dan zou ik op zoek gaan naar een goede gebruikte schijvenbak van een Dyane 6 (geen acadiane) of Ami 8. Die hebben ook een lange 4.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 08:49
door pieterc
De versnellingsbak heeft 1 deksel en ziet er net zo uit als mijn huidige schijvenbak, dus dan zou ik het inwendige kunnen gebruiken als het nog goed is. Ik zal dus maar eens gaan tellen zoals op de site van Cats beschreven of de bak echt zo lang is en dan maar verder kijken. Een leuk klusje voor het najaar/winter. Ik hoorde dat er wel eens revisiedagen werden gehouden waar je onder begeleiding in 1 of 2 dagen je bak onderhanden kan nemen. Weet 1 van jullie misschien of, en zo ja waar, dit nog gebeurt? Alvast Bedankt
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 09:37
door Tom Duckpower
Ik heb een kleine 2 jaar geleden mijn Ami 6 Club Break bak aan laten passen, althans, de verhoudingen van die bak in een schijvenbehuizing laten zetten.
Toen ik m ami kocht, zat er een 2cv bak in, en er zit toch wat verschil in qua lengte van de 4e versnelling.
Nu dus de originele verhoudingen, maar wel schijfremmen

Win win!
pignon kroonwiel
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 09:53
door Le Patron
Dan zet je het pigonon en kroonwiel van de Ami in de 2cv.
Wel even de pignon diepte cintroleren en de differentieellagers afstellen.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 10:24
door achtpeter
Je kunt het je ook makkelijk maken met een deelrevisie van die gierende en krakende bak. Pignonas en dif lekker laten zitten, lagerwerk en vertragingsveertjes op de primaire as vervangen. Scheelt veel tijd, poen en gepriegel, en onderin is meestal toch niets mis...
revisie
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 11:05
door Le Patron
Dat kan, maar als je een langer bak wil zul je wat over moeten zetten.
Als je lagers gaat vervangen neem een origineel voorste prise as lager.
Dit zijn versterkte uitvoering van een standaard lager, 20% sterker.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 12:23
door LPGo
Visabak werkt niet (kunt er geen remmen aanbakken) LN(A) bak zou nog kunnen met de nodige aanpassingen maar is naar mijn mening veel te hoog gegierd voor een eend Ami en Dyane, niet doen bij het optrekken rijdt je alleen maar op de koppeling, en topsnelheid haal ook niet........
zelfs niet als je er een standaard visa motor voorhangt en hele kleine banden gebruikt...
2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....
Bull Frog Bleu schreef:De 68er bak is volgens mij totaal anders met schakelvork achterop. Zou opzoek gaan naar een visabak of een goede 2cv6 bak of bestaande reviseren.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 12:53
door Le Patron
LPGo schreef:2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....
Pignon en kroonwiel overzetten geeft ongeveer 11% langere bak, dat moet die dan wel kunnen trekken natuurlijk.
Visamotor bij 5800 over de toeren? Is nieuw voor mij.
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 18:31
door LPGo
Le Patron schreef:LPGo schreef:2cv6 moet je ook niet doen want die zijn dan weer te kort en een vias motortje gaat dan (al gauw) over zijn toeren heen (max. 5800) toeren....
Pignon en kroonwiel overzetten geeft ongeveer 11% langere bak, dat moet die dan wel kunnen trekken natuurlijk.
Visamotor bij 5800 over de toeren? Is nieuw voor mij.
2cv 6 8/33 = 4,125
dyane 6 of ami 8 8/31 = 3.875
verschil 6,0645%
dus 11 % ???
Omzetten vanuit oudere bakken is volgens mij niet mogelijk en als wel
Ami 6 29/8 = 3,625 verschil zou dan 13,8% zijn.
Heb nog even gezocht naar die 5800 toeren, maar kan het nu even niet vinden. Kwam dit laatst ook op internet tegen volgens mij in een kopie van een instructieboekje , en for me it's making sense....
De originele visa zuigers zijn te zwaar dus als je deze te hoog in de toeren gaat gooien dan wordt het dode gewicht op het omslagpunt van de zuigers zo groot dat de motor tegen zichzelf gaat werken.... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...
Geplaatst: vr 5 jul, 2013 22:53
door pieterc
Volgens de site van Cats heeft een Ami van tussen februari en mei 1968 een eindoverbrenging van 8/29 dat is 3,625.de v1000 is 23,14 km/h Op diezelfde site staat dat een visamotor van het type V06/630 het maximaal vermogen bij 5250 toeren levert. Zou de eendmotor het erg zwaar krijgen als ik deze overbrenging erachter zou knopen? het gaat niet om de topsnelheid maar meer om cruisen. Ik heb er vandaag rubber ondertapijt en overtapijt van de Kwantum in gelegd, scheelt alweer een beetje.
visa
Geplaatst: za 6 jul, 2013 11:43
door Le Patron
LPGo schreef:
2cv 6 8/33 = 4,125
dyane 6 of ami 8 8/31 = 3.875
verschil 6,0645%
dus 11 % ???
Heb nog even gezocht naar die 5800 toeren, maar kan het nu even niet vinden. Kwam dit laatst ook op internet tegen volgens mij in een kopie van een instructieboekje , en for me it's making sense....
De originele visa zuigers zijn te zwaar dus als je deze te hoog in de toeren gaat gooien dan wordt het dode gewicht op het omslagpunt van de zuigers zo groot dat de motor tegen zichzelf gaat werken.... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...
Begrijp het wel ik heb zeker zitten choogelen met de getallen.
Maar neemt niet weg dat wij met de visa motortjes net zoveel toeren draaien als een 2cv motor en ook wel meer.
Ik kom op internet vaker tegen over toerenbeperking van de Visa, maar nog nooit uit een boekje of zo, alleen "van horen zeggen", dus ik ben wel benieuwd. Dat de zuigers zwaarder zijn ok dat begrijp ik en zou dan logisch zijn, maar dat geeft nog niet aan wat het maximum toerental is.
Geplaatst: za 6 jul, 2013 11:50
door Le Patron
pieterc schreef:Volgens de site van Cats heeft een Ami van tussen februari en mei 1968 een eindoverbrenging van 8/29 dat is 3,625.de v1000 is 23,14 km/h Op diezelfde site staat dat een visamotor van het type V06/630 het maximaal vermogen bij 5250 toeren levert. Zou de eendmotor het erg zwaar krijgen als ik deze overbrenging erachter zou knopen? het gaat niet om de topsnelheid maar meer om cruisen. Ik heb er vandaag rubber ondertapijt en overtapijt van de Kwantum in gelegd, scheelt alweer een beetje.
Als het niet om de snelheid gaat zou ik gewoon je huidige ami bak reviseren dan weet je zeker dat hij het trekt.
Bakken combineren is leuk met een visa motor en als je dan een lichte wagen hebt, kitcars zijn er vanaf 420 kg, dan heb je er wat aan.