Pagina 1 van 1
Raid aanpassing draagarm en vooras
Geplaatst: wo 10 jul, 2013 19:43
door AK350
Ik wil verstevigingen voor mijn vooras en wieldragarmen maken.
Nu heb ik zitten zoeken naar goede tekeningen uit "Ici commence l'adventure'' maar mis nog een paar maten.
Wie weet de juiste maten, of kan een goede scan maken uit het boek
Verder zag ik nog dat er een verschil zit in de tekening op de site van cats en Ici commence l'adventure.
Bij Cats staat de voorasversteviging gecentreerd en bij Ici commence l'adventure net uit het midden, ik denk voor het stuurrondsel.
De plaatdikte staat hier ook niet vermeld ?
Geplaatst: do 11 jul, 2013 07:46
door rusty
ik denk dat je t toch pas moet maken op jou draagarmen, en wat ik begrijp uit de tekeningen is dat de draagarmversteviging 2.5 mm dik is en de asversteviging 5 mm plaatstaal.
draagarm verstevigingen zijn geen overbodige luxe voor offroad toepassingen
greetzzzzzzzz
Geplaatst: do 11 jul, 2013 08:49
door schroef
De afbeelding in het Citroenboekje betreft de ACHTERdraagarmen van een Mehari 4x4.
Ik heb zelf een keer een 4x4 eend gebouwd en had de achterarmen niet aangepast. Dat was mijn grote fout want na een halve dag waren de armen krom. (achter)
Geplaatst: do 11 jul, 2013 12:44
door Pijnenburg
Deze onderdelen zijn kant en klaar te verkrijgen bij een 2cv garage in Merksplas (België).
Geplaatst: do 11 jul, 2013 20:42
door AK350
@ Rusty Hoe kom jij aan de dikte van 5mm voor de vooras versteviging ?
(De 5mm die in de tekening ze zien is heeft geen betrekking op plaatdikte maar geeft aan dat de plaat eerst 5mm haaks loopt voordat het schuine gedeelte begint.)
Ik weet dat ik deze delen kopen kan, maar heb op het werk alle plaatwerk gereedschap tot mijn beschikking. Dus wil ze zelf fabriceren.
Ik neem aan dat de maatvoering van Citroen redelijk nauwkeurig is, de achterdraagarmen die ik heb liggen zijn nieuw (NOS)
De hoogtemaat is nog een belangrijke maat die ik mis en natuurlijk wil ik zeker zijn van materiaaldikte voorasversteviging
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 08:36
door vanVeller
De draagarmen op mijn Méhari heb ik verstevigd op de Belgische 2CV cross methode. Dit een complete schelp van een halve draagarm over de originele, aan de onderzijde. Als je de schelp goed klemt en vormt zie je er nauwelijks iets van. En er zijn genoeg oude draagarmen om te gebruiken. Met 1 oude draagarm heb je 2 verstevingsplaten.
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 12:19
door Willem2
Een hoe verstevig je de voorste draagarmen? Op dezelfde manier?
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 14:16
door AK350
De methode van de halve draagarmen is mij ook bekend.
Deze werd mij afgeraden voor in Afrika, omdat als de draagarm toch ontzet raakt deze veel moeilijker te repareren is.
Maar dat zal ook wel voor beide verstevigingsmethoden gelden....
In eigen land is natuurlijk genoeg reserve voor handen.
Voor en achterdraagarmen wil ik op dezelfde wijze verstevigen
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 15:39
door vanVeller
Aan- en afraden, ik zou elke aanpassing afraden en op minimaal gaan. Met alle verstevigingen geld dat een ander zwak punt wordt gecreëerd, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Bij de Touareg Trail waren de auto's met het minste extra gewicht duidelijk beter dan de overgeprepareerde wagens.
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 15:51
door AK350
Bedankt voor de tip.
Gewichtsbesparing en aangepaste rijstijl zullen zeker een hoop leed kunnen besparen.
Maar enkele PO aanpassingen zullen nodig zijn.
Het is dus een middenweg zoeken tussen minimaal en overdone.
Ik zag dat Gert Duson met zijn sahara eend 2x een as gebroken had.
Vandaar dat ik deze ook wil aanpakken.
Geplaatst: vr 12 jul, 2013 15:59
door vanVeller
Bij de eerste 5 Touareg Trails was het verstevigen een verplichting, later is dat vervallen.
Geplaatst: za 13 jul, 2013 17:08
door AK350
Dat van de touareg trail wist ik nog niet, het verstevigen is dus optioneel.
Verder dacht ik ook aan:
Mehari stuurstang (met kniestuk)
Wel of geen open veerpotten, en welk type veren monteren ?
Welk merk schokbrekers
Geplaatst: zo 14 jul, 2013 13:10
door DucKKnutsel
Ik heb 7 jaar 2cv cross gereden in de eerste jaren deed ik ook alles verstevigen heb alle hier boven beschreven methodes uitgeprobeerd. Voordeel het kan dan een extra tik hebben nadeel is de klap iets groter is de schade ook veel groter. blijft je draagarm recht is de asbuis krom ga je die ook verstevigen schuurt je chassis uit ga je die ook nog verstevigen word de eend zo zwaar dat je het idee hebt met een tank te rijden en is ze niet meer voor uit te branden. De laatste jaren deed ik niets meer verstevigen dan alleen een paar anti knik platen voor en achter en een kruis koppeling tussen de stuur stang. voor de schokbrekers het zelfde verhaal wij reden met bogee dempers maar daar bij scheurde regelmatig de platen voor. Ga je toch lassen let dan goed op dat je een goede las legt waarbij je geen rand inkarteling krijgt. Dit is een materiaal verzwakking direct naast de las doordat je te weinig toevoeg materiaal hebt gebruikt of de voltage te hoog hebt staan. Hier zal de las als eerste scheuren. Kijk maar eens ff op deze link dat maakt het wat duidelijker.
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... 29%20.html
Als je rijd met je verstand in plaats van een zware rechter voet kom je verder
Geplaatst: zo 14 jul, 2013 19:26
door vanVeller
Vergeet open veerpotten. De veerpot is goed op deze manier want de veer blijft in de goede richting staan en de veerstang zit gecentreerd. Elke aanpassing maakt het zwaarder en de kans dat de veer gaat 'hangen' is groot. Zit de veer niet gecentreerd gaat de trekstang schuren en uiteindelijk kapot.
Kapot door veel zand gaat een veerpot niet.
Geplaatst: ma 15 jul, 2013 09:03
door Nicky
Denk eens aan open veerpotten.
Dat werkt prima als je de juiste adapters (Barbour 4x4) hebt: