Pagina 1 van 3

kabelboom

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 18:18
door Eminence Grise
hoe lang zou je nodig hebben om een kabelboom te vervangen van een '75 er eend??

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 20:11
door inde2cv
Als de boel compleet droog is en er continu problemen zijn met de elektra, eerder zou ik er niet aan gaan prutsen.

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 20:26
door Eminence Grise
"Granny"heeft een sluiting gehad en er zijn wat kabels gesnirkt.
Willen vrijdag naar de wereldmeeting dus er is wat haast bij..
Of kunnen we ons beperken tot de beschadigde draden..?

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 20:26
door Anne
Het gaat in dit geval om mijn eend.
Vanmiddag kwam me de rook tegenmoet. Kabeltjes tegen een heet onderdeel gekomen waardoor kabelboom verbrand is.
Zal dus vervangen moeten worden, de eend doet nu helemaal niks, geen contact, geen klik, niks noppes nada

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 20:28
door Anne
Afbeelding

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 21:36
door 75-amitolee
Ik denk dat het vervangen van een kabelboom ongeveer een halve dag( 3 tot 4 uur) werk is

Ik kan je eventueel aan een vervangende kabelboom (2cv club 1978) helpen tussen Weert en Roermond.

De kabelboom heeft een voorste en een achterste deel,als je geluk hebt kun je met alleen het voorste deel vervangen de problemen oplossen.

Het lijkt mij verstandig om de accu los te maken , dan daar waar de isolatie ingesneden is deze te verwijderen en er vervolgens een rijtje kroonsteentjes tussen te zetten , vervolgens de zekeringen (onder de 2 witte dekseltjes )controleren , accu weer aansluiten en dan met de multimeter te gaan meten of er weer stroom op het contactslot en de startmotor aankomt.

Succes ,

Rene ter Veer

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 22:41
door schermer
Als je een reserve kabelboom hebt is het een klusje van een paar uur. Alleen in het dashboard zelf is het een gepruts, houd een schema bij de hand en probeer een kabelboom te regelen waarbij alle stekkertjes een label hebben. Dan is het niet zo ingewikkeld. Bij mij was er niets gelabekd en dan is het toch nog een hele uitzoekerij. Alles moeten doormeten en uitzoeken.

Geplaatst: ma 22 jul, 2013 23:13
door Spookeend
valt echt heel erg mee hoor.

Maar nieuw bouwen is prijzig, een deel vervangen wat rot is is veel goedkoper en vaak sneller.

Het zijn maar touwtjes met stekkers he, stelt niet zoveel voor, als het maar heel is, en veilig.

Geplaatst: di 23 jul, 2013 09:47
door Eminence Grise
de zaak ontrafeld en alleen de rode draad vanaf de ontsteking tot in het contactslot is verbrand. geen andere kabels bloot gekomen.
Hoop dat als ik deze vervang het leed alweer geleden is..... :D

Geplaatst: di 23 jul, 2013 11:36
door 75-amitolee
Ik hoop dat Anne geluk heeft gehad en het dan inderdaad met 1 draadje vervangen weer helemaal opgelost is.

Mogelijk is het slim om daar waar de kabel nu problemen had , bovenop de nieuwe isolatietape een stuk van zo'n zwarte plastic kabelwurm isolatie ( zit onder andere in Citroën Ax , Berlingo en diverse moderne Peugeots) als extra beveiliging over de kabelboom te zetten.

Geplaatst: wo 24 jul, 2013 14:15
door Eminence Grise
helluppp...
heb een nieuwe draad getrokken vanaf het contactslot naar de ontsteking en zekeringkastje. Deze was gesnirkt/verbrand. De andere kabels zijn zo te zien onbeschadigd en intact. (niet bloot oid)
Eend start niet, gaat niet op contact. Heb wel licht en de claxon doet het maar geen richtingaanwijzers.

Waar moet ik zoeken...??

Geplaatst: wo 24 jul, 2013 15:54
door AK freak
Zekeringen checken?

Geplaatst: wo 24 jul, 2013 16:08
door Gerard2cv
Ik denk dat de toevoerdraad naar contact ook weg is.

Geplaatst: wo 24 jul, 2013 21:07
door Eminence Grise
stom...stom.....stom.......plus van de accu niet goed vast gezet.. :oops:

Granny rijdt weer...

Geplaatst: wo 24 jul, 2013 23:50
door schermer
Gefeliciteerd. Voor de zekerheid maar wel een stukje draad mee?