Pagina 1 van 1
olielek
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 13:54
door inmijneendje
Ik heb een olielek aan de achterkant van de motor, tussen motor en versnellingsbak, waar kan het lek zijn? Het komt er met een draaiende motor met een stroompje uitlopen, motor uit geen lekkage. Vliegwiel blijft schoon.
Op de foto zie je een druppel hangen, daar waar het bij draaiende motor met een stroompje uitkomt.
Wie kan mij een oorzaak vertellen, ik wil dat graag weten voordat ik de motor demonteer, want anders kan ik nog rijdend naar een eenden specialist.
graag hoor ik van jullie.

Geplaatst: ma 29 jul, 2013 14:16
door Bull Frog Bleu
Blijft het vliegwiel schoon? Als dat zo is is het niet een krukaskering maar erger een lekje tussen de twee carterhelften :S
Probeer hem ander even goed schoon te maken daar en stationair te laten draaien. Als het de krukaskering is komt er meestal wel wat op het vliegwiel wat dan is de rondte wordt geslingerd.
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 14:26
door KeesU
Heb dit ook gehad. Vliegwiel bleef schoon, maar wel regelmatig druppels olie aan de onderkant van de motor. Bij mij lag het aan de krukaskeerring die te ver in de motor was gedrukt. Keerring er uit gehaald (daarbij helaas niet heel gebleven), nieuwe er op de juiste manier weer in en probleem opgelost. Kan natuurlijk ook komen door een verouderde/versleten keerring.
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 14:31
door Handjes
Ik vermoed ook een lekkende achterste keerring. Verwijderen en monteren vereist wat uitleg:
http://www.burtoncar.com/pages/nl/handl ... vangen.asp
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 14:38
door TB
Op die plek zit ook het oliepomphuisje. De deksel daarvan wordt afgedicht met een o-ring. Dat is ook een mogelijkheid. Maar een krukaskeerring is meer voor de hand liggend.
In beide gevallen moeten de motor en bak van elkaar af worden gehaald. Echt niet moeilijk, maar het kost gewoon wat tijd.
Ook wel handig om te testen of de olievulpijp goed zijn werk doet. Als de carterdruk te hoog wordt kan er ook van alles gaan lekken.
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 15:54
door inmijneendje
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 16:01
door inmijneendje
Als ik het goed heb, zitten er maar 3 openingen aan die zijde van het blok
kurkaskering
o-ring Oliepomp deksel
en nog een klein dekseltje met een o-ring.
als ik daar alles vervang moet het toch oke zijn.
Ik denk er ook aan om de olievulpijp te vervangen want de oorzaak moet ergens vandaan komen en die heb ik in de 15 jaar dat ik deze 2cv heb nog nooit vervangen, denk ook niet dat de vorige eigenaar dat ooit heeft gedaan.
graag hoor ik van jullie alles wat mij kan helpen.
Geplaatst: ma 29 jul, 2013 16:22
door inmijneendje
De krukas kering

Geplaatst: ma 29 jul, 2013 17:32
door inmijneendje
Reeds een nieuwe besteld, ook gelijk een nieuwe olievulpijp, weten we straks zeker dat hij niet te veel druk heeft.
Nu alles even rust. Weer verder als de onderdelen binnen zijn.

Geplaatst: ma 29 jul, 2013 20:29
door TB
Het ligt voor de hand dat de vulpijp verhard is van binnen. Een 'nieuwe' olievulpijp zegt niets. Er zitten nog veel slechtere exemplaren tussen helaas, dus wel even testen. Ik ga er vanuit dat je zo een imi ding hebt dat op een originele lijkt. Er zijn ook betere en prijziger exemplaren te krijgen. Of een revisiesetje voor de oude.
Geplaatst: vr 9 aug, 2013 17:15
door siemen
revisiesetje nemen!!! werk perfect! Ik heb daar foto's van gemaakt en zal binnenkort even een verslagje van schrijven!
Geplaatst: vr 9 aug, 2013 17:51
door Willem2
Heb ik ook gedaan. Erg eenvoudig en leuk om te doen. Werkt nu weer perfect!
Geplaatst: di 8 okt, 2013 10:31
door Erikjan
Ben je er al uit wat het probleem is, ik heb nu het zelfde probleem na een revisie.
Ik heb het idee dat het tussen het deksel van de pomp vandaan komt. Woensdag gaat het blok er weer uit.
De kleine keerring op je foto kan de lekkage niet veroorzaken trouwens. De grote rode op de onderste foto wel. dat kleine dekseltje met o-ring zo als jij het noemt zit aan de oliezeef.
Die kan je alleen vervangen als je het blok splitst.