Pagina 1 van 2
De oranje Dyane van Midfriesland
Geplaatst: wo 31 jul, 2013 00:23
door midfriesland
Het zat er al een tijdje aan te komen, ik heb een Dyane! Een 6'je in AC437, orange mandarin. Ze is december 1978 voor het eerst op naam gezet en ik ben de tweede eigenaar.
Ondanks dat ik al een tijdje wat om me heen keek naar een Dyane met een leuke retro-kleur, kwam deze geheel onverwacht op mijn pad. Ik werd door een neef van de eigenaresse aangesproken toen ik naast hem parkeerde met Brek, mijn GSA break. Zijn tante verkocht haar autootje omdat ze niet meer goed kon zien. Van het een kwam het ander en zodoende reed ik twee dagen later naar huis in tante Klaske’s Dyane!
Fotootje 1
Fotootje 2
Fotootje 3
Het mandarijntje heeft maar 35.000 km’s achter de rug en heeft veel binnen gestaan. De basis is daardoor nog heel netjes. Het motortje loopt mooi en het interieur is nog als nieuw. Eigenlijk zijn alleen de achterspatborden en de motorkap scharnieren slecht, dus laat 't maar even weten als je nog een setje achterspatbordjes hebt liggen.
Naast de Dyane heb ik ook nog een GSA Club Break, een GSA special en een GSA X1. De laatste mag weg tegen een goed bod omdat ik vier auto's wat overdreven vind.
Fotootje van Lies, de GSA X1
Geplaatst: wo 31 jul, 2013 00:42
door tinouck
Hey veel plezier ermee!
Door zo'n orange mandarine dyaantje (zo eentje had mijn opa als laatste A type(5 in totaal) , heb ik de liefde voor de A types met paplepel ingegoten gekregen.
Geniet ervan
Geplaatst: do 1 aug, 2013 13:17
door JanR
Dit is een hele mooi, I love it
Geplaatst: do 1 aug, 2013 18:07
door noodles
Mooi zo'n Oranje Dyaantje, hou ik wel van
Ziet er nog goed uit!
Geplaatst: do 1 aug, 2013 23:17
door azuiper
Ha Midfriesland, we hebben elkaar bij toeval ontmoet deze week in Leek - 3 dyane's die elkaar in het wild ontmoeten, kan bijna geen toeval zijn !
veel plezier met de Dyane. Hoe is het inmiddels met de koppeling ?
Geplaatst: vr 2 aug, 2013 16:57
door midfriesland
Met een beetje beleid is er nog wel mee te rijden. Bij koude motor slipt ie vreemd genoeg niet. Ik denk daarom dat de drukgroep zijn veerkracht kwijt is door pure ouderdom. Allee, we gaan 't binnenkort wel zien als de boel eruit gaat.
Fotootjes van Leek op het cifo.
Geplaatst: wo 7 aug, 2013 00:45
door midfriesland
Koppeling wisselen...
De oude set. Aardig versleten voor dat ie slechts 35.000 km heeft gedraaid...
Motorruimte zonder blokje.
Morgen de nieuwe koppelingsset ophalen en dan de boel weer in elkaar zetten.
Geplaatst: wo 7 aug, 2013 07:18
door Bertje Beige
Goed bezig, ik heb zelf een BX die ik kocht met 17000 km en die koppeling was toen al op.......
Ik zie bij jouw dyane ook nieuwe remklauwen zitten en staan er ook al nieuwe velgen met banden klaar? Of trek ik een verkeerde conclusie omdat dat het reservewiel is wat nog in nieuwstaat verkeert?
En ga je de auto ook nog antiroest behandelen?
Geplaatst: do 8 aug, 2013 01:51
door midfriesland
Ik zou willen dat alle velgen zo mooi waren als die op de foto... Da's inderdaad het reservewiel.
Tot er een beter setje gevonden is gaan er GS-doppen op, dat staat goed op een Dyane en camoufleert de ontsierende velgen. Ik heb de keuze uit zwart-wit en volledig chroom. Alleen nog even passende moeren daarvoor opscharrelen want de originele zijn te kort.
Roestpreventie staat uiteraard op het to-do lijstje, anders is het waarschijnlijk snel afgelopen bij normaal gebruik. Veel kale plekken onderlangs. Gelukkig geen rotterij aan chassis en koets, behalve het stukje naast de achterbank en de motorkapscharnieren.
Geplaatst: zo 11 aug, 2013 12:02
door midfriesland
Afgelopen donderdag de nieuwe set geplaatst. Ze rijdt weer als nieuw. Meteen ook nieuwe kachelslangen en afvoerslangen erop gezet. En ze heeft nu gele lampjes. De wieldopjes heb ik erop gezet om de ontsierende velgen te camoufleren.
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Binnenkort de timing eens controleren want ze spuugt soms uit de carb. als je plotseling vol gas geeft...
Geplaatst: do 29 aug, 2013 22:28
door midfriesland
Het niezen en slecht oppakken vanuit stationair bleek opgelost met nieuwe bougies en een iets krappere elektrode-afstand. Ik heb ze op 0.55 gezet. Alleen bij koud starten moet ik eerst even een paar keer toeren maken voordat ze lekker blijft lopen maar ze slaat al na een paar slagen van de startmotor aan. Warm heeft ze meestal aan één slag al genoeg.
En ze heeft intussen een spatbord zonder gat:
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
De kleur is iets aan de gele kant maar een tint donkerder was weer te rood. Allee, zo kan het eerst wel even.
Het oude spatbordje was een béétje roestig:
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Geplaatst: vr 30 aug, 2013 07:23
door BasvanEerden
Mooie kleur Dyane! Heel veel plezier ermee!
Geplaatst: vr 30 aug, 2013 21:51
door TB
Onwijs leuke Dyane om te zien!
Geplaatst: di 3 sep, 2013 23:06
door midfriesland
Geplaatst: wo 4 sep, 2013 12:08
door hertog jan
Komt de 1e eigenaar van je mooie oranje dyane toevallig uit harderwijk? Ik namelijk dat daar zo'n 15jaar geleden een oude man was met een hele mooie oranje dyane. Deze man reed er ook héél weinig mee!