Pagina 1 van 2

Motorperikelen

Geplaatst: di 20 aug, 2013 23:21
door Bull Frog Bleu
Na de revisie van mijn 18pk azam de eerste kilometers gereden.
Zo hebben we een dag heerlijk probleemloos gereden en vandaag weer inhouden, knallen in het luchtfilter en uitslaan als je ergens voor moet stoppen. Geef je net voor uitvallen even gas blijft hij lopen.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? Zit zelf te denken aan condensator die het aan begeven is of zou het toch iets met carberateur zijn?

Geplaatst: di 20 aug, 2013 23:46
door TB
Klinkt wel als een ontstekingsprobleem. Basisdingen controleren zou ik zeggen. Dat inhouden, hikken en ploffen is mij ook eens overkomen nadat ik puntjes had vervangen. Oude condensator teruggezet en het was opgelost. Heb ook weleens een nieuwe gehad die helemaal niets deed.

En dat afslaan bij stoppen... Heb het met een 6je meegemaakt dat er in een nieuwe carburateur pakking een gaatje verkeerd was gemaakt waardoor ie afsloeg bij remmen. Ik weet niet of je zoiets vervangen hebt, maar anders wel het controleren waard.

Carburateur kun je gewoon checken op valse lucht met beetje remmenreiniger. Voorzichtig bij pakkingen en asjes van de carburateur spuiten. Reageert de motor hierop dan weet je dat er valse lucht getrokken wordt.

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 09:01
door Gerard2cv
Een les om nooit te vergeten:Als hij in de carburator ploft,Benzine tekort.
Als hij in de uitlaat ploft:Ontsteking probleem (onverbrande benzine ontbrandt in de uitlaat.
Hij moet nu dus de carburator warm goed afstellen.

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 09:51
door André Post
Stationair sproeier schoonmaken misschien.
Overigens, laat ik bij het verwisselen van onderbrekerpunten altijd de oude condensator zitten.
Te veel verhalen gehoord over problemen met nieuwe.

Geplaatst: wo 21 aug, 2013 18:51
door Bull Frog Bleu
Dank voor de tips en lessen gerard.

Gekke is dat ik carberateur twee dagen daarvoor netjes met warme motor had gesteld. Zelfs een dagje probleemloos mee gereden tot gister. Mogelijk afstelling verlopen of toch vestopte sproeier. Eerst daarop inzetten en na afstellen de condensator eventueel wisselen. De sproeiers er allemaal even uit en daarblazen.

Ooit een keer met zesje gehad inhouden en knallen. Dat was toen met nieuw setje punten en condensator weer klaar.
Wordt vervolgt

Geplaatst: vr 23 aug, 2013 13:15
door Bull Frog Bleu
Weer even middagje aan het sleutelen geweest.
Reserve carberateur gemonteerd en afgesteld en liep zowaar weer goed. Rondje gereden en niks aan de hand. Tot ik weer een rondje ging rijden en dezelfde problemen weer terug kwamen :? Weer inhouden bij het afremmen, knallen en alleen willen lopen op de choke. Loopt heb ik het idee ook niet helemaal regelmatig dan.

Verdenk nu toch steeds meer de tank waar vuil inzit. Heeft natuurlijk al aantal jaar stilgestaan en nu komt alles los.
Is het een idee de stalen tank te vervangen voor een plastic tank. En zo ja past dat? Wie heeft er nog één op zolder liggen mag wel pbtje doen.

Geplaatst: vr 23 aug, 2013 14:28
door Oiseau blanc
Ik zou de stalen tank even demonteren, en flink spoelen. ..

Geplaatst: za 24 aug, 2013 09:35
door Bull Frog Bleu
Gaan we doen. Mogelijk valt de schade mee.
Hopelijk zijn dan de problemen met inhouden verleden tijd.

Geplaatst: za 24 aug, 2013 09:55
door TB
Er zijn ook tanksealers verkrijgbaar. Juist om oude stalen tanken te behandelen van binnen.

Geplaatst: za 24 aug, 2013 16:52
door dezilverlinde
Zou er een vacuum probleem zijn in de tank? Probeer eens zonder dop op de tank te gaan rijden evt.
Heb ik ook eens gehad, ontluchtingsgaatje verstopt in de tankdop.

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 18:07
door Bull Frog Bleu
Zou ook nog iets zijn om te controleren.
Tank schoonmaken is geen overbodige luxe denk ik omdat het vuil van de afgelopen jaren nu losweeks en in mijn filter (en kleinere deeltjes verder) terecht komen.

Aankomende dagen eens mee aan de slag. Voordeel van de stalen tank is dat er een aftapplug inzit :)

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 19:03
door Ed147
Ok, dat wist ik niet!
Maar laat even weten hoe het gaat, ben benieuwd!!
Succes!

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 19:29
door AZL57
ook het filter in de tank reinigen.

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 19:31
door LPGo
Kijk ook eens naar je filtertje in de tank, dat was bij mijn Ami nagenoeg verstopt, stationair was geen probleem maar na 1 kilometer rijden viel de boel stil (tot 2 keer toe) filtertje eruit gehaald en het probleem was opgelost. bij mij zat er zo'n lammellen filtertje in dat heb ik daarna in een ultrasoon-badje lekker laten ultrasoneren :lol: :lol: je wilt niet (w)eten wat daar vanaf kwam, hele olifanten........

en ook het rubber slangetje vervangen tussen tank en leiding....... als je dan toch bezig bent....

p.s. bij de oude eenden zit een klepje zodat je niet de tank eronderuit hoeft te halen maar dat weet je natuurlijk wel.....

Geplaatst: do 29 aug, 2013 16:59
door Bull Frog Bleu
Vlotter even gedemonteerd en alle benzine er uit laten lopen.
Zag er nog behoorlijk goed uit op een paar kleine korreltjes na een fris tankje. Filtertje van de benzinemeter goed schoongemaakt en zag er netjes uit. Geen olifanten ;)

Morgen de boel weer in elkaar met nieuwe slangen en filter. Carberateur nog eens schoonmaken en zou het goed moeten zijn.
Ben benieuwd. Wat ik nog wel zag is dat er een nieuwer type condensator op zit zoals dat ook bij de 2cv6motoren zit.
Zou dat ook mogelijk problemen kunnen geven? Anders opzoek naar dergelijk onstekingshuisje met dito condensator. Houd je van ...uh op de straat :)