Pagina 1 van 2

Bouten vooras lossen

Geplaatst: zo 25 aug, 2013 15:21
door Mous
Ik ben druk bezig geweest het chassis wat ik heb aangeschaft te ontdoen van alle onderdelen. Helaas kreeg ik met geen mogelijkheid de bouten van de vooras los. Uiteindelijk heb ik de boel maar doorgeslepen. Op dit moment zitten eigenlijk alleen de draadpennen nog in het chassis. En zelfs nu kan ik ze er niet uit tikken. Blijkbaar is het zo vast geroest dat het wel gelast lijkt.

Iemand nog tips hoe ze er uit te krijgen?

Geplaatst: zo 25 aug, 2013 15:44
door j b
uitboren

Geplaatst: zo 25 aug, 2013 18:51
door marcopr
Ik begrijp dat je de traversebouten bedoelt die door het chassis de as vasthouden. Als je de koppen eraf hebt geslepen dan kan je, als de koets eraf is de as omhoog eraf lichten.
Dan de as in een bankschroef. Uiteinden van de bout goed schoonmaken. Kruipolie of wd 40 in laten trekken en dan de bout met een griptang er uitdraaien. Dat moet goed komen!

Geplaatst: zo 25 aug, 2013 19:14
door Mous
marcopr schreef:Ik begrijp dat je de traversebouten bedoelt die door het chassis de as vasthouden. Als je de koppen eraf hebt geslepen dan kan je, als de koets eraf is de as omhoog eraf lichten.
Dan de as in een bankschroef. Uiteinden van de bout goed schoonmaken. Kruipolie of wd 40 in laten trekken en dan de bout met een griptang er uitdraaien. Dat moet goed komen!
Zo werkte het inderdaad bij het kentekenloze chassis die ik bij de onafgemaakte kitcar heb zitten. Helaas lukte het niet bij dit chassis. Ik heb uiteindelijk dus de as er ook maar afgeslepen. De traversebouten zitten nog steeds muurvast in het chassis. Ongeacht hoeveel geweld en kruipolie ik ook gebruik. :cry:

Geplaatst: zo 25 aug, 2013 20:04
door marcopr
Dat is toch sterk, ben benieuwd naar de oplossing.
Olie laten inwerken, en eventueel onder een pers. Of creatief met een krik de zaak eruit duwen.
We goed afsteunen!

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 18:21
door TB
Inderdaad wat wd 40 erin spuiten.

Na een tijdje intrekken, lostikken met bv een pendrijver. Dan moeten ze wel los komen na een paar ferme tikken. Verhitten kan ook helpen.

Neem er de tijd voor. Uiteindelijk lukt het altijd.

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 19:23
door LPGo
Het punt is dat de bouten in het midden gaan roesten, de roest bakt zich aan het chassis vast, zo krijg je nooit de bout eruit (naar boven of naar onderen) er ontstaat dus een soort wig waardoor je bout er niet meer uitkrijgt.
Ik zou de puntlassen van de plaat uitboren waar de bouten inzitten en dan de complete plaat met bouten erin eraf halen/slopen. Dan kun je je de bouten van de achterkant eruit halen.... de plaat weer in fatsoen maken en weer teruglassen.

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 19:57
door CitroënAZAM
Ik had het zelfde probleem, en heb daarbij mijn draagarmen naar de kl*ten gebracht. Achteraf hadden we iets op de boutkop moeten lassen en daarna losdraaien. Boutkop eraf slijpen is nooit echt handig heb ik geleerd...

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 20:02
door Mous
Lars Faber schreef:Ik had het zelfde probleem, en heb daarbij mijn draagarmen naar de kl*ten gebracht. Achteraf hadden we iets op de boutkop moeten lassen en daarna losdraaien. Boutkop eraf slijpen is nooit echt handig heb ik geleerd...
Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?

Aan de rest; bedankt voor het meedenken! :D

Geplaatst: za 31 aug, 2013 09:56
door Mous
TB schreef:Inderdaad wat wd 40 erin spuiten.

Na een tijdje intrekken, lostikken met bv een pendrijver. Dan moeten ze wel los komen na een paar ferme tikken. Verhitten kan ook helpen.

Neem er de tijd voor. Uiteindelijk lukt het altijd.
Ik heb de eerst gedeeltelijk uitgeboord en in de holte WD40 gespoten. Na een tijdje inweken kon ik hem met flink ram en roswerk er uit tikken.

Nog 3 te gaan! :D

Geplaatst: za 31 aug, 2013 10:05
door marcopr
goed bezig!

Geplaatst: za 31 aug, 2013 10:59
door inde2cv
Je kan er ook een tijdje een brander op zetten en de boel goed warm stoken. En dan nog een poging wagen. Op die manier is het mij gelukt.

Geplaatst: za 31 aug, 2013 20:56
door CitroënAZAM
Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

Geplaatst: za 31 aug, 2013 20:57
door CitroënAZAM
Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

Heeft me trouwens wel 2 draagarmen gekost..

Geplaatst: za 31 aug, 2013 21:30
door Mous
Lars Faber schreef:
Mous schreef:Hoe heb jij het uiteindelijk weer in orde gekregen als ik mag vragen?
Met de achterkant van een bijl op de draagarmen geslagen, en net zolang door geramd totdat de as eraf viel (chassis op de kop gezet). Later kon ik het overige deel van de bout eruit draaien.

Heeft me trouwens wel 2 draagarmen gekost..
Aha, letterlijk met de botte bijl dus! :lol: