Pagina 1 van 1

Derde versnelling werkt niet meer

Geplaatst: ma 26 aug, 2013 21:49
door Iv0
Goedemiddag!

Gisteren heeft de 3de versnelling van de 2cv van m’n pa het begeven.

Dit is er gebeurd:
We waren met een groep van 4 2cv’s op weg. eerste +- 25 km niets aan de hand.

Goed schakelen. geen kraakjes of haperingen.. gewoon goed!
Op een gegeven moment draaien we de snelweg op en kom ik tot de conclusie dat ik hem niet meer in z’n 3de versnelling kan krijgen.

Er is niks geks gebeurt. geen vreemd gevoel, gekraak, helemaal niets.

De rest van de versnellingen werken allemaal prima!
Ook de 2 die (als ik het goed heb) op de zelfde as zit.

Iemand enig idee?

Alvast super bedankt!

Geplaatst: di 27 aug, 2013 13:10
door Kulio
Bak defect! Als je de auto moeilijk kan missen zou ik er een ruilbak in (laten) zetten.

Geplaatst: di 27 aug, 2013 13:13
door Iv0
Kulio schreef:Bak defect! Als je de auto moeilijk kan missen zou ik er een ruilbak in (laten) zetten.
Nou... Ik heb al even zitten zoeken in de tussentijd..
Ik denk eerst maar eens even de deksel eraf halen en kijken wat we dan te zien krijgen.

Als de bak er uit moet dan haal ik hem zelf er uit.

Ik was alleen benieuwd naar of iemand wist wat dit probleem veroorzaakt.

Geplaatst: di 27 aug, 2013 17:11
door LPGo
Kulio schreef:Bak defect! Als je de auto moeilijk kan missen zou ik er een ruilbak in (laten) zetten.

Dit is wel heel erg kort door de bocht of geld teveel!!!!

In de 2cv bakken zit een schijf die wel eens kan losdraaien (door achteruitrijden) hierdoor kan het zijn dat je bak niet meer in zijn 3 schakelt, hiervoor hoeft de bak niet uit de auto, deksel eraf halen, dan kijken waar de vork zit die aan de middelste schakelstang zit en daar zit je probleem (denk ik) . De schijf waar de vork inzit is waarschijnlijk losgedraaid van de schakelmof, met een hoop gepruts en een beetje geluk kun je ze er weer opdraaien, en daarna goed borgen......

Ik heb ook eens een keer een gebroken schakelstang gehad, deze heb ik ook gelast in de auto.....


Ben benieuwd....

Deksel openschroeven en erin kijken kan nooit kwaad (lees je kunt er niet veel mee stuk maken). Alleen heeeeeeeeel voorzichtig het deksel erafhalen want onder het bobbeltje in je deksel zit een veer en die wil er wel eens uitvliegen en met een beetje pech ergens onder in de olie van je bak belanden, dan kun je alleen nog maar met een mageet vissen dus wees gewaarschuwd.....

Succes

Geplaatst: di 27 aug, 2013 20:03
door Thijs
dan kun je alleen nog maar met een mageet vissen dus wees gewaarschuwd..
Of je laat de olie eruit lopen? :?

Geplaatst: di 27 aug, 2013 21:21
door LPGo
Ja en dan blijft het in het differentieel(huis) hangen en kun je als nog de hele versnellingbak uit elkaar halen.........

Geplaatst: wo 28 aug, 2013 07:20
door Gerard2cv
Ivo,De synchromesh 2-3 zit onder de 1=AR en heeft dus geen ring die los kan lopen,dus dat kan je vergeten.Het enige dat helpt is die 2-3 compleet vernieuwen.Daarvoor moet de hoofdas eruit,dus achterdeksel ook eraf
Bovenste moer los,schakelstangen eruit.Dan de as eruit.ev.
Er zitten ook afstellingen bij.Als je het zie zitten.Oke.Anders een ruilbak.

Geplaatst: di 3 sep, 2013 07:00
door Iv0
Hierbij een foto..
Heb zondag avond de bak open gemaakt.
Alles zag er eigenlijk gewoon goed uit (naar mijn idee)

De plekken waar geen olie zit heb ik met m'n vingers gezeten :P

http://ivovanraaij.nl/album/var/resizes ... 1378184176

Geplaatst: di 3 sep, 2013 08:42
door Gerard2cv
Ja,het ziet er normaal uit,geen foute verschuivingen van de afstelling.
Dus een kapotte synchromesh.Het vernieuwen is een specialistisch klusje.
Als je hem er weer in wil zetten,moeten alle ringen precies in line staan om hem er in te krijgen.En de vorken weer afstellen.

Geplaatst: di 3 sep, 2013 09:20
door Iv0
Een goede vriend van mij heeft nog 4 bakken liggen.. Wellicht is het makkelijkste en snelste om de bak te demonteren en een andere te monteren?

Geplaatst: di 3 sep, 2013 12:07
door Gerard2cv
Ja,maar tel het voorste bovenste tandwiel en controleer dat van de nieuwe bak.Dat moet hetzelfde zijn.

Geplaatst: di 3 sep, 2013 12:21
door LPGo
Naar mijn bescheiden mening gaat een synchromesch niet zomaar kapot, dit gaat geleidelijk (lees begint steeds meer te kraken bij het schakelen) en niet van ik heb 25 km zonder problemen gereden en nu kan ik niet meer in zijn 3 schakelen.......
Er is dus iets anders aan de hand....

Nu je de bak open hebt liggen kun je dan wel in de 3e versnelling schakelen???

3e versnelling is de middelste schakelstang naar voren (in de richting van de motor) duwen (b.v. met een schroevendraaier) let op dat het kogeltje er niet uitvliegt anders kun je dit weer opvissen....

Probeer te kijken waar hij blokkeert en wat er gebeurt......
ik blijf erbij dat de geleidering van de schakelmof erafgelopen is........

p.s. op de foto kun je 3 keer niets zien (tandwielen synchromesches geleideringen e.d. ik vind het knap dat andere dit wel kunnen)...


en tuurlijk het snelste is het om er maar een andere bak in te gooien.... maar hoe goed is die dan????

Als alle versnellingen het deden behalve de 3 dan kan er echt niet veel mis zijn...

Auw ja en afstellen kun je een bak met een setje voelermaatjes dit is echt geen wetenschap....

Pas als je iets wijzigt aan pignon en of kroonwiel dan kom je de boel serieus af te stellen maar ook dit is te doen met een digitale schuifmaat van euro 9.95 van de Aldi of Lidl....

p.s kapot is ie toch al wat wil je er nu aan kapot maken...... :wink: :wink: