voeteirs dyane 6 1972

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

voeteirs dyane 6 1972

Bericht door voeteir » vr 6 sep, 2013 21:54

Ik heb sinds gisteren een dyane 6 bouwjaar 1972.

Ik had de dyane nog niet in het echt gezien, wel wat foto's, dus het was wel wat spannend wat er nog naar boven zou komen.

Vandaag ben ik vol goede moed begonnen met de kas leeg te maken.

Afbeelding

Wat heb ik gevonden:
dorpels aan beide kanten rot.
C-stijl beide kanten, rot.
kofferbakje valt redelijk mee maar toch ook te herstellen.
aan beide kanten zijn gaatjes in de vloerplaten
er is een slecht stukje onder de voorruit.
maar het grootste probleem is de binnen wielkast rechts achteraan. Die is er erg aan toe.

Afbeelding

Ik zag op het net dat er veel plaatwerk beschikbaar is maar een binnenscherm achteraan heb ik nog niet gezien. Is dit ergens beschikbaar of zijn er alternatieven?


Van de mechaniek weet ik nog niets behalve dat de remmen achteraan aanlopen. De motor is behoorlijk vettig. Maar de verkoper heeft hij rijdend aan de kant gezet. Afwachten dus.

Ik heb al meteen enkele vragen.

De snelheidsmeter zit nog in de wagen. Halen jullie de kabel los aan de versnellingsbak of direct achteraan op de teller?

Hoe start je deze auto? De sleutelschakel heeft maar 2 standen. Is dat contact aan en dan op het rode knopje drukken om te starten?


Laat de lange winteravonden maar komen....
Laatst gewijzigd door voeteir op wo 26 feb, 2014 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 6 sep, 2013 23:04

De achterbinnenschermen zijn niet te koop.
Er is een firma in Engeland mee bezig geweest maar de productie is niet goed gegaan.

Kofferbakbodem is wel te koop.

Verder is er best wel wat te koop als je een beetje zoekt.

Er is ook veel prijsverschil.

Ik ben met iets vergelijkbaars bezig maar het ligt even stil door omstandigheden.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 7 sep, 2013 00:39

Op marktplaats staat ook nog een koets en plaatwerk te koop, misschien kun je er iets mee:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... twerk.html
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 7 sep, 2013 01:16

Dat is misschien niet verkeerd. Zo vaak zie je niet dyane koetsen op mp. Van twee weer een maken.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 7 sep, 2013 08:34

Als ik het goed heb is die Dyane koets van het forum-lid JB........

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 7 sep, 2013 10:33

klopt, inderdaad van JB.
Overigens, let er wel op dat een 83-er koets behoorlijk anders is dan een 72-er.

over het starten: inderdaad, sleutel op contact, dan op het rode knopje duwen.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 7 sep, 2013 14:25

Van 2 kasten 1 maken is misschien nog niet zo een slecht gedacht. Dat zal misschien nog vlotter gaan dan overal nieuwe stukken inlassen.


Ik heb de verkoper gecontacteerd.

Bedankt voor de tip.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 7 sep, 2013 21:28

Men moet het ijzer smeden als het heet is.
Dus heb ik vandaag wat verder afgebroken.
De kas is leeg op het stuur en de ramen na.
Ik zal straks eens zoeken op het forum naar dé manier om de ramen eruit te halen. Ik heb op dit moment geen idee waar te beginnen.

Dit kwam ik vandaag allemaal tegen:
Er kwam een klein plasje olie uit het luchtfilterhuis. De km teller staat op 98 duizend. Het zouden er ook 198duizend kunnen zijn. Ik denk dat ik het blok ook open doe nu het eruit ligt.

De hele motorruimte is behoorlijk vettig. Dus de meeste bouten kwamen mooi los. Zwarte piet zou jaloers zijn op mijn mooie zwarte handen.

De versnellingsbak is er ook uit. De ophangrubber achteraan is helemaal verleten of nog iets erger eigenlijk. De versnellingsbak heeft op de dwarsbalk van het chassis liggen schuren. Dat blinkt mooi op die plaats.

In de linker remtrommel lag een moertje :) Zomaar.

Er mankeert volgens mij een stukje (beschermglas ofzo) aan de km teller. Ik kwam wel een paar afgebroken stukken tegen. Maar ik weet niet hoe het er uit hoort te zien. Op de foto zie je bovenaan nog een stukje zwart waar volgens mij nog meer moet aan vasthangen.

Afbeelding

De benzine toevoerleiding was reeds gebroken aan de eerste bevestiging aan het chassis. Dus die moest ik niet meer losmaken.

Van de uitlaatpot met 3 pijpen zijn beide bevestigingen afgebroken en die heeft wel een paar keer goed over de grond geschuurd. Dat zal wel verband houden met de kapotte rubber van de versnellingsbak.

In de rechterverwarmingspot (ding met waar de uitlaat door loopt) zat een nestje van een of ander diertje.

Volgens mij hebben ze altijd goed nieuw vet gepompt in de aandrijfassen maar nooit het oude vet afgekuist. Had ik al gezegd dat de motorruimte vettig is ?

Ik vond ook nog enkele oude franse francs en een mooie citroën sleutelhanger. 8) Daar ga ik zeker nog iets mee doen.

Afbeelding

Hier is een link naar alle foto's die ik maak. Er zijn er een groot deel bij voor mijzelf. Dan weet ik
later nog waar alles hoort te zitten.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » za 7 sep, 2013 22:44

Goed bezig, klinkt als een gezonde basis voor een leuke restauratie.
En hij geeft nu al veel leuke anekdotes prijs. Ga je zeker volgen.
tweeceevees zijn leuk!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » zo 8 sep, 2013 13:29

het is idd de mijne die hier gelinkt is in het forum,

Als het goed is gaat deze komende dinsdag opgehaald worden, zo niet dan laat ik het je weten.

Verder heb ik nog wel een hoop onderdelen van een 72 sloop dyane liggen (richitngaanwijzers, meters lampjes en weet ik wat alllemaal nog meer) dus als je nog wat zoekt van klein spul moet je het maar laten weten
J B

just drive like you stole it

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 8 sep, 2013 20:50

Het ziet ernaar uit dat de kas van jb verkocht is, zo gaat dat met interessante aanbiedingen.
Ik heb mijn licht eens opgestoken bij de eilanders die het binnenscherm nagemaakt hebben. Ik kreeg zeer snel een klaar en duidelijk antwoord. Er waren in eerste instantie problemen om het stuk te persen, ze hebben toen met succes een andere leverancier gecontacteerd. Dus stukken zouden van goede kwaliteit en goede pasvorm zijn. Heeft iemand van hier al eens zo een stuk gekocht. Reacties daarop via pb als het kan.

Ik zag vandaag dat er een verschil is tussen de dakboog links en rechts. Ik veronderstel dat dit gewoon vlak moet zijn zoals de rechterkant? Wil iemand dit bevestigen?
rechts vlak:
Afbeelding

links licht gebogen:
Afbeelding

De vensters zijn eruit, met veel zeepsop en een beetje spierkracht. Er zat wat roest onder het rechter achterruitje.

Afbeelding

Ik heb vandaag voor de eerste keer de slijpschijf nodig gehad. 1 van de bouten van de achterbumper wou niet lossen.

Ik heb het stukje roest eens boven de put gezet en wat foto's genomen van de onderkant. Dit ziet er volgens mij veel beter uit dan de bovenkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier stond ergens een chassisnummer... Deze plaat is toch krokant. Is dit ook als wisselstuk beschikbaar of kan dit eventueel vervangen worden door een gewone staalplaat van de juiste afmeting?

Afbeelding

Ik ga dinsdag een laspost kopen. Die zal nog van pas komen >:-)
Dan kan ik eerst enkele verstevigingen aanbrengen in de kas eer ik deze van het chassis haal. Wat zijn de ervaringen daarvoor?
Ik was van plan tussen a en b stijl, tussen b en c stijl (als dat nog kan) tussen b stijlen onderling, tussen de a stijlen onderling en tussen de c stijlen onderling. en dan nog een kruis in het midden. en ook nog op een of andere manier naar de kuip achteraan zodat ik daar ook een richting voor heb.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 8 sep, 2013 23:54

Voordat je de kas van het chassis haalt en daarna het plaatijzer met chassis nummer eruit slijpt, zou ik me eerst eens verdiepen in alle zaken waar je op moet letten om officieel het nummer heringeslagen te krijgen.
Staat wel op het forum #zoekfunctie
tweeceevees zijn leuk!

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 9 sep, 2013 08:33

marcopr schreef:Voordat je de kas van het chassis haalt en daarna het plaatijzer met chassis nummer eruit slijpt, zou ik me eerst eens verdiepen in alle zaken waar je op moet letten om officieel het nummer heringeslagen te krijgen.
Staat wel op het forum #zoekfunctie
De meeste info die ik vind gaat over de nederlandse RDW. Ik ben belg dus voor ons gelden andere regels. Ik heb geen idee hoe het hier werkt. Dus heb ik het nagevraagd bij het autokeuringscentrum. Bedankt voor de tip en ik houd jullie op de hoogte.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » ma 9 sep, 2013 23:04

Er is al niews over het chassisnummer:
Dit is het antwoord van de "autokeuring":

Een correcte en blijvende oplossing is het chassisnummer laten herslaan.

Hiervoor moet er evenwel een attest van de constructeur of zijn mandataris voor het herinslaan van het chassisnummer bij zijn.


Dus dat komt wel goed. Lijkt mij een stuk eenvoudiger dan in Nederland.
Ik zal mijn licht eens opteken bij de lokale citroen garage. Die zal wel tellen als mandataris.


Ik heb een lijstje gemaakt van alle carrosserie stukken die ik graag wil repareren of vervangen.

buitenste deel voetenbak (beide hoeken zijn rot)
binnenste deel van de voetenbak (rot in de buurt van de gaspedaal)
In de A-stijl zit een gat waar het water uit de waterbak gelopen heeft. (beide kanten)
deel tussen voorruit en motorkapscharnier, veel rotte plekken
2 complete dorpels (binnen en buiten)
2 c-stijlen
2 binnenwielkasten achter
de dwarsbalk waar de kofferklep aanhangt.
het diepste deel van de koffer
vloerplaat links en rechts
De middenste plaat van het chassis
en waar ik het meest tegenop zie is het rechter achterruitje. Daar zag ik vandaag dat er al plamuur hangt...

Ik heb al enkele herstel topics bekeken.

Zijn er zaken die ik zeker wel of niet moet doen.
Hebben jullie tips waar te beginnen.
Waar kan ik de best passende delen kopen?

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 10 sep, 2013 11:36

Deze morgen ben ik dus mijn heel erg ver vooruitgeschoven eindejaarsverjaardagvaderdagenweetikwatnogallemaal cadeau gaan halen.

Afbeelding

Omdat zo een ding getest moet worden hebben we dit gedaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zou dit volstaan om de kas in vorm te houden? Is het zinvol om dit ook eens te vragen in de lasafdeling van het forum of kijkt iedereen zowat overal?
Ik wil graag ook nog iets naar het achterpaneel, in de gaten van de lichten. Met die stokjes wil ik dan de C-stijl onder het raam verbinden.

Plaats reactie