Pagina 1 van 1
Elektrische ontsteking kapot?
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 20:22
door Rosco91
Beste leden,
Vanmiddag ben ik helaas met onze Dyane langs de kant van de weg komen te staan. Tijdens het rijden viel de auto zo ineens geheel uit, en heeft geen kick meer gegeven. Nu had het gehele circuit nog stroom, dus hier kon dit niet aan liggen.
Na controle bleek er geen vonk meer te zijn, dus even een andere bobine erlangs gelegd. Helaas, nog geen resultaat. De bobine krijgt wel spanning.
Na te meten en te draaien aan het wiel terwijl de spanningsmeter aangesloten is blijken de spaningen op de ingaande draden van de bobine niet te wijzigen. Kunnen we nu met zekerheid zeggen dat helaas onze elektrische ontsteking is overleden?
Mvg Steven Visser
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 21:03
door LPGo
Ik denk dat het niet zo makkelijk te meten is. Een electronische ontsteking geeft maar zo', n 1/100 sec. lang stroom aan de bobine per motor omwenteling voor dat een vonk gegenereerd wordt. Dit kun je dus niet met je huis tuin en keuken multimeter meten.....
Met een gloeilampje is dit niet te testen, wel met een ledje maar dan moet er nog een weerstandje bij anders is het ledje zo kapot....
Wel kun je de bobine testen.
Zet het contact aan, nu moet er op 1 aansluiting van de bobine 12 volt staan, deze aansluiting op de bobine laten zitten. De andere aansluiting eraf halen. Nu moet je een kabel nemen en aan de massa aansluiten, met de andere blootgemaakte zijde van de kabel snel langs het andere contact van de bobine strijken, echt zo kort mogelijk contact maken met de bobine, op het moment dat de kabel loskomt van de bobine moet er een vonk bij de bougie overspringen. (Bougie tegen massa leggen of houden). Als de bougie(s) niet vonken kan ook je bobine kapot zijn....
Ik weet het niet zeker maar als het een 123 is dan moet er ook een ledje gaan branden op het kastje als je de motor langzaam ronddraait????
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 21:13
door Rosco91
Bedankt voor je snelle reactie.
Allereerst is het slim dat wij hier toch even gaan kijken op dat ledje, deze zit hier inderdaad op.
Een tweede gegeven is dat wij op beide kleine draden van de bobine continue stroom hebben staan, dit zou dus een draad moeten zijn? Zou de ontsteking hier de oorzaak voor kunnen zijn?
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 21:19
door LPGo
Rosco91 schreef:Bedankt voor je snelle reactie.
Allereerst is het slim dat wij hier toch even gaan kijken op dat ledje, deze zit hier inderdaad op.
Een tweede gegeven is dat wij op beide kleine draden van de bobine continue stroom hebben staan, dit zou dus een draad moeten zijn? Zou de ontsteking hier de oorzaak voor kunnen zijn?
Sorry ik ben niet thuis in 123, ik maak mijn eigen electronische ontsteking...
Op 1 draad moet inderdaad continu stroom staan. Op de andere draad moet eigenlijk niets staan geen stroom en ook geen massa. Alleen als een vonk moet komen wordt deze draad kortstondig aan de massa gelegd (zoals gezegd minder dan 1/100 seconde)
Dus als er bij jouw op allebei de draden continu stroom staat dan is er iets helemaal mis met je ontsteking....
Op de 2e draad mag nooit stroom staan........ (naar mijn mening)
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 21:26
door Eendeke
Dit heb ik vorige maand ook gehad! Met mijn nieuwe ontsteking, door prof ingebouwd, precies hetzelfde probleem.... stil komen te staan en niets meer.
Conclusie: Stroom constant op beide draden bobine.... afstellen maakt niets meer uit. Is dus ontsteking kapot
Mijne is nieuw, misschien 150 km mee gereden...
Geplaatst: wo 11 sep, 2013 21:35
door LPGo
Gevalletje garantie?????
Geplaatst: do 12 sep, 2013 08:26
door j b
heb ook een keer een kapotte 123 gehad. werd netjes omgeruild voor een nieuw. de garantie zijn ze netjes in zoals ik het beleefd heb.
even contact met ze opnemen en je probleem voorleggen
PS: is er nergens een kabel doorgesleten waardoor er stroom langs de andere zijde de bobine bereikt?
Geplaatst: do 12 sep, 2013 17:42
door RobM
zelfde probleem gehad met 123 ontsteking.
check even of de rode draad van de 123 wel plus op staat
en de zwarte draad een min
dan:
even op de ontsteking kijken: als je de motor rondtornt met kontakt aan moet het ledje aan- en uit gaan. Als dat niet het geval is dan is de ontsteking kapot.
mijne is kostenloos gerepareerd, 123 zat in de eend die ik had gekocht en ik had geen idee hoe oud hij was.
Gr Rob