Pagina 1 van 1
wiellagers
Geplaatst: vr 13 sep, 2013 09:14
door pieterdewaard
Onder mijn eend zijn bij restauratie imitatie wiellagers geplaatst.
3 jaar geleden zijn de lagers RV en RA vervangen door een eendenspecialist, die nogal tekeer ging over imitatie lagers en voorspelde dat de andere 2 (links) er binnenkort ook aan zouden gaan. Die zijn 2 jaar later inderdaad vervangen door een andere eendenspecialist, waar ik een jaar daarvoor terechtgekomen ben omdat na een aanrijding het chassis vervangen moest worden (gekozen voor verzinkt). Door die aanrijding is er ook een tijd niet gereden in de eend.
Nu heeft die andere specialist imitatielagers gebruikt die dit jaar wederom vervangen moesten worden. Helaas let ik niet zo goed op, er zijn nu weer imitatielagers gebruikt, pas nu na het nakijken van alle oude rekeningen heb ik het overzicht wat er zoal gebeurd is, anders had ik wel aan de bel getrokken...
Een extra probleem is dat de schroefdraad van de LA draagarm kapot was, zodat de hele draagarm vervangen moest worden. Hoe kan dat? Is dat ouderdom, ligt dat aan de imitatielagers, of is er een jaar geleden een fout gemaakt?
Is het bekend dat imitatie lagers zoveel slechter zijn? Imitatielagers kosten ongeveer 30 euro per stuk, de originele die nu nog steeds rechts zitten zijn ongeveer 150 euro per stuk.
Ik rij iedere dag in de eend naar m'n werk (ook in de winter), mogelijk dat bij eenden waar maar af en toe een ritje mee wordt gemaakt dit probleem met lagers niet zo snel opvalt.
Geplaatst: vr 13 sep, 2013 10:22
door Erikjan
Bij mij zitten er ook goedkope lagers in (en ook een SKF weet niet meer welk wiel wat) die houden het inmiddels al in elk gevel 50.000 km vol en 2 stuks al 70.000 geen probleem hier.
Hoe snel een lager wordt afgekeurd hangt erg van de keurmeester af denk ik. Ook hoe de auto wordt opgekrikt. Een draagarm is net een klankkast om dat ze hol zijn. Als je de krik onder de draagarm zet hef je die klankkast werking wat op en hoor je de lagers minder snel.
Een "origineel" lager hoeft zeker geen 150euro te kosten. Bij de grote bekende webshop is een lager van SKF 55 euro. SKF is echt een begrip in lager land en zeker geen rommel.
Heb ook wel eens een lager gehaald bij de automaterialen groothandel om dat ik haast had. Was ook SKF voor de prijs van 125euro maar daar zaten wel weer de keerringen bij.
Geplaatst: vr 13 sep, 2013 22:56
door pieterdewaard
hmm, aangezien op de rekening van eendenspecialist nr. 2 niet aangegeven is aan welke kant de lagers zijn vervangen (alleen van de laatste keer weet ik dat het de linkerkant was) kan het zijn dat ze een jaar geleden de rechter hebben vervangen (dus de SKF lagers 3 jaar terug gemonteerd door nr. 1), wat b.v. in zou kunnen houden dat 1 ze niet goed heeft gemonteerd.... Ik heb namelijk meer vertrouwen in nr. 2: nr. 1 had me ook al 2 nieuwe schokbrekers aangesmeerd, terwijl de oude niet stuk waren, maar verkeerd om gemonteerd... Dat betekend dat de figuren die de eend 5 jaar terug gerestaureerd hebben de meeste fouten hebben gemaakt: schokbrekers verkeerd om en kennelijk de schroefdraad linksachter gemold en ook nog een pruts chassis eronder...
Al met al wordt er aardig wat af geklungeld, en als je er zelf niet veel verstand van hebt gaat je dat aardig wat kosten. Dat geeft me wel een behoorlijke deuk in het vertrouwen in de eend en in wie er zoal aan sleutelt...
Maar ja, hij rijdt zo lekker, afgezien dan van de stationair sproeier die vandaag weer verstopt raakte, aaargh. Maar dat heeft de eend op de een of andere manier zelf gerepareerd: hij doet het weer.
Geplaatst: za 14 sep, 2013 00:31
door TB
Ik vind het wel snel al is het lastig te beoordelen van afstand. Ik vraag me af of de lagers wel goed zijn ingevet toen ze gemonteerd werden.
Hoor je de lagers zelf ook tijdens het rijden of wanneer je aan een wiel draait terwijl opgekrikt? Of voel je wat speling?
Er zijn idd mensen die lopen te klooien en snel veel geld willen verdienen over andermans rug. Er zijn gelukkig ook genoeg bedrijven die wel netjes werken.
Tip: ga dit soort dingen zelf doen als je kan/wil/durft. Ten eerste weet je zeker welke kwaliteit erin gaat, hoe het wordt gedaan en het scheelt je ook in arbeidskosten.
lagers
Geplaatst: za 14 sep, 2013 08:26
door wusten-fuchs
het probleem van de wiellagers speelt al een paar jaar enerzijds komt dat door de APK eis , dat een wiellager niet hoorbaar/voelbaar mag zijn
bij een eend met een HOLLE draagarm word elk lagergeluidje versterkt en is het al gauw een afkeur , dit wil niet zeggen dat het lager ook daadwerkelijk stuk is.
om de auto dan toch door de apk te krijgen zit er vaak niks anders op om dan maar weer een wiellager te vervangen de schroefdraad op de achteras ( geld ook voor voor /ringmoer) is niet ontworpen om er elke keer weer moeren op en af te draaien , op een gegeven moment begeeft de schroefdraad het
wat de verschillen tussen de diverse merken betrefd ook ik kom er niet meer uit ook skf ging in het verleden regelmatig weer na een jaar stuk
( dwz stuk volgens de apk eis )
snr is zowieso rotzooi de andere 6 merken ook wiselend van kwaliteit
ik vervang op jaarbasis ongeveer 250 wiellagers !! eerlijk gezegd weet ik ook niet meer wat ik er in moet zetten toch maar weer eens skf proberen voor de volgende keren ??? of het helpt
Geplaatst: za 14 sep, 2013 13:57
door AZL57
Ik had nieuwe SKF wiellagers gemonteerd en na de 2e APK werd er gezeurd over de wiellagers. Ben toen overgestapt op een andere keurmeester en die lagers zitten er nog steeds in 20 jaar later zonder problemen... De vorige ging met zijn oor tegen het wiel en draaide eraan "ik hoor het lager". Nou als je het dan niet hoort ben je ook doof... Dus vaak ook onbekendheid met de eend bij de keurmeesters
Geplaatst: za 14 sep, 2013 22:00
door TB
Dat klopt helemaal.
Geplaatst: za 2 nov, 2013 16:32
door j b
ik heb problemen met het vervangen van een voorwiellager.
ik heb inmiddels±
# de kroonmoer los (is hierbij wel moeten sneuvelen omdat deze te vast sat)
#de aandrijfas eruit
# de schotel uit het lager getikt
# de rubber ring aan de achterzijde verwijderd
# de centerpunten uitgeboord
en toen begonnen met die moer met 2 inkepingen los te maken. dit heb ik geprobeerd door met een botte bijtel en schroevendraaier in de inkepingen te zetten en een hamer te gebruiken. later heb ik een oude schoevendraaier gepakt waarvan het handvat kapot was. deze had een vierkante steel. deze heb ik op lengte afgeslepen en een oude dop een sleuf erin zodat ik er grip op kreeg.
de moer wil niet wijken en het precies passende staafje heb ik gewoon in 2en gebroken.
wat kan ik er aan doen om dit wel voor elkaar te krijgen?
Geplaatst: za 2 nov, 2013 16:41
door RobM
in de citroen garage hebben ze daar speciaal gereedschap voor. Toen er bij mijn eend een wiellager aan de beurt was heb ik het daar laten doen; als je schroefdraad in de draagarm beschadigd ben je verder van huis.
Gr Rob
Geplaatst: za 2 nov, 2013 22:36
door bebe
j b schreef:ik heb problemen met het vervangen van een voorwiellager.
de moer wil niet wijken en het precies passende staafje heb ik gewoon in 2en gebroken.
wat kan ik er aan doen om dit wel voor elkaar te krijgen?
Diezelfde ellende maakte ik ook mee tijdens het vervangen van de wiellagers.
Had, om goed voorbereid te zijn, bij de eendenboer al zo'n speciale dop met staafje besteld, maar staafje sprong weg, en met de dop heb je nauwelijks grip als je kracht zet.
Hele internet afgespeurd wat te doen en vond uiteindelijk op een Engelstalige site de oplossing:
De twee inkepingen/uitsparingen in de moer verder doorboren met een 6 mm boor, totdat je door de moer heen bent, zodat de spanning van d emoer verdwijnt.
Dit heb ik gedaan, de hele boel meerdere malen met WD40 ingespoten, en uiteindelijk kon ik met hamer en beitel de moeren losdraaien.
Schroefdraad was wel een heel klein beetje beschadigd, maar heb de nieuwe moeren er eerst een paar keer met flink wat olie ingedraaid, zodat ze soepel draaiden toen het nieuwe wiellager was geplaatst.
Dit was de meest tijdrovende en klote klus die ik tot nu toe heb uitgevoerd aan de Eend, maar je hebt wel eer van je werk als het nieuwe wiellager er in zit. De boel draait nu geruisloos, en met veel minder speling.