Kennismaking met de eend

Alles over het heerlijke eendrijden.
jooan
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 17 sep, 2007 10:30
Locatie: Sint Jansklooster

Bericht door jooan » ma 17 sep, 2007 14:49

Denk dat het zo'n 15 jaar geleden is dat mijn toenmalige partner op pad ging en ergens bij een oude boerderij een eend zag staan, onder de bomen die hun bladerdak met genoegen loosden in de eend.
Ze was rood, wit en blauw geverfd, in erbarmelijke staat maar ach voor 50 gulden kon je je geen buil vallen en mijn partner wilde eigenlijk het lassen uitproberen en deze eend leek daar voor gemaakt gezien de doorgeroeste plekken.

Na veel laswerk, spuitwerk en interieuraanpassingen zag ik het ook wel zitten met de eend en we doopte haar Emmy, Emma was toen onze Pontiac Safari en Emmy mocht achter Emma staan.

Emmy bracht me iedere dag naar mijn werk en ach soms had ze het moeilijk hoor,

haar linkervoorportier bleef niet vastzitten dus als ik een bocht nam naar links, en die zaten er nogal wat naar mijn werk, dan stuurde ik met 1 hand, de andere hield het portier vast.

Toch kon Emmy het opnemen tegen politieauto's hoor!
Ze ging vrolijk links staan naast een politiewagen en trok als een furie toen het stoplicht groen werd......na enkele minuten passeerde echter de politie al zwaaiend naar Emmy, ze was gespot en menig vrouw zou jaloers zijn op haar verschijning.

En tja toen werd Emmy een Eco-eend....

op een dag wilde ik instappen en zag een klein paddestoeltje op de bodem groeien.
Voorzichtig stapte ik eroverheen, vond het wel iets hebben, Emmy als kabouterstad, maar het bleek het begin van Emmy's laatste ritjes.

Helaas en met pijn heb ik Emmy weggebracht in de hoop dat menig kabouter Emmy zou vinden met haar paddestoeltjes.

En nu.....

na 15 jaar denk ik nog aan Emmy en het gevoel dat ze me gaf.

gregory meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 02:55
Locatie: almere

Bericht door gregory meijer » za 2 aug, 2008 00:37

mijn moeder heeft in 97 een eend gekocht (pr-14-ff) jawel een 86er . toen in hele mooie staat ! 4 jaar in gereden lekker naar het strand enzo tot het eendje in 2001 bij een garage belande. er moesten wat roestplekken aangepakt worden etc . nou alle roest aangepakt 500 euro armer maar door nare omstanigheden hadden we geen tijd voor de eend . de garagehouder zou hem wegzetten uit de regen. naja 7 jaar later begin dit jaar ( ja een hele lange tijd) besloten we de eend weer op te halen en op te knappen .ik werd 18 en wilde in de eend gaan rijden. maar toen kwam het ! wij liepen het terrein op van de garage en wat zag ze eruit ! de garagehouder had hem helemaal niet binnen gezet !!! het rode dakje was opengescheurd , het mooie rood zat verstopt onder een dikke laag groen alg ! en de dorpels helemaal doorgerot! bodem was ook niks meer ( de koets staat nu op marktplaats voor niks en is nog niet opgehaald zal wel heel erg zijn dus ! ) maar toen kwam het na 7 jaar gooide ik er wat benzine in en beetje remmen reiniger in de carb. en echt zonder te liegen starten en lopen ! nu heb ik een andere koets gekocht met deuren met minder werk alleen nieuwe bodem en een paar kleine plekken . hoop er in het najaar laar mee te zijn. maar het geluid en de oude wijzertjes en de vorm van de auto doen het hem voor mij en kan tegen geen nieuwe auto op ! we hebben ook nog een traction staan die ook dezelfde tijd niet heeft gelopen die wil niet zomaar aangaan ! het is waarschijnlijk iets kleins . ik wil mijn vader overhalen die weg te doen en er een mooie eend voor te kopen want mijn ervaring is met een oldtimer als een traction : als je er geen tijd voor hebt gaat het van je af staan en met een eend kan je ook dagelijks rijden en dat is beter dan al da stilstaan !

Jerre
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 24 aug, 2008 17:17
Locatie: Dessel, België

Bericht door Jerre » di 26 aug, 2008 09:54

Mijn eerste kennismaking met de 2cv...

Het was ergens in de winter van '98
We waren bij mijn grootouders op bezoek en ik zat daar door een oud fotoalbum te bladeren, en wat zag ik daar opeens: een foto van m'n pa naast z'n Dyane en daarnaast de 2cv van z'n maat.
Ik natuurlijk meteen vragen wat voor een grappige auto's dat waren :D
En toen begon pa te vertellen over z'n Dyane en die 2cv, en wat voor een avonturen ze me die auto' hadden meegemaakt en...
Ik zat daar dan, als ventje van 6 jaar, gefacineerd te luisteren, en toen wist ik het:
ZO'N AUTO WIL IK OOK!!!

(En komende December gaat er hier eentje op de oprit staan)
En sinds September staat er hier eendje( :P ) in de garage van mij, een Dyane6 :D
Citroën Dyane 6 '81
Ami gekocht :D
Check de band

D'n Kwakkert
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 27 sep, 2009 19:14
Locatie: Tilburg

Bericht door D'n Kwakkert » do 1 okt, 2009 23:46

Ons pa is altijd gek geweest op eenden. Heeft er zelf, toen hij nog jong was :lol:, ook echt veel versleten (stuk of 12 zei hij). Uiteindelijk haalde ik me rijbewijsje en begon het als een grap, maar is het steeds serieuzer geworden. Totdat we een mooie Charleston zagen staan en die gelijk op zijn wezen halen. Ons pa weer blij met jeugdherinneringen en ik heb een perfecte eerste auto die ook gelijk een hele nieuwe wereld heeft geopend. Weer eens wat anders dan al die racewagens van tegenwoordig... Genieten is 't zeker =D

Gebruikersavatar
hellohaas
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 7 aug, 2009 09:43
Locatie: Baarn

Bericht door hellohaas » ma 5 okt, 2009 15:26

als 10 jarig jongentje bij oom en tante slapen, die hadden een eend, achterbank eruit en zondags heel vroeg in de ochtend over de grachten in A'dam, in mijn idee met 180, want ik kon vliegen.
EEND 2CV6 special 1982
VOLVO 245 1982
Solex 1968

Gebruikersavatar
Red Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 486
Lid geworden op: do 2 apr, 2009 17:29
Locatie: Radewijk

Bericht door Red Duck » di 13 okt, 2009 21:40

Ik ben al jaren lang enorm gek op lelijke eendjes , en heb altijd erg verlekkerd gekeken naar elke eend die ik tegen kwam .
Ik heb nu sinds een klein jaartje een prachtig gerestaureerde 2cv6 die ik voor mijn 40 ste verjaardag heb gekregen
Je kan je wel voorstellen dat ik nog nooit zo blij ben geweest met een kado.
Ik sta haar met een enorme glimlach te poetsen waxen en te vertroettelen want dat verdient ze
Mijn mooie prachtige rode eend we gaan nog heel veel leuke dingen beleven zeker weten.
2 cv 6 '85
peugot 106

kris
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 okt, 2009 16:01
Locatie: Boskoop

Mijn eendje

Bericht door kris » zo 25 okt, 2009 16:17

Ik heb negen jaar geleden mijn eend gehad van mijn tante... Het was mijn eerste auto,hij moest alleen gekeurd worden. Heb er toen vier jaar mee gereden. Tot het chassis was doorgerot en ik geen geld had om m op te knappen. Ik wilde m absoluut niet wegdoen en kon m bij een familie lid stallen. Afgelopen november had ik eindelijk genoeg gespaard (dacht ik) en besloot te gaan beginnen aan de klus. Heb er een nieuw gegalvaniseerd chassis onder laten zetten en we hebben zelf met hulp van een expert het koetswerk opgeknapt en opnieuw laten spuiten. Sinds juni rij ik weer iedere dag in mijn eendje en ben echt heel erg trots!! Het duurt ff maar dan heb je ook wat!!

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » ma 2 nov, 2009 23:48

ik en mijn Citroën verhaal...

het begon allemaal in 1981 toen ik geboren ben. M'n ouders reden een Dyane6. Denk dat t toen stiekem in me gekropen was...
Toen papa, ergens in 1982, eens even dacht lekker offroad te geen rijden op het tankparcours in Leopoldsburg begon de Dyane te drijven nadat paps door een klein onschuldig plasje gereden was... plasje was dus net iets te diep...

Visa
Toen kocht hij zich een Visa. Het was een witte met een blauw interieur en een 652cc motorblokje. De Visa had al de nieuwe neus, maar nog steeds het oude interieur met de "satelieten".

BX
De Visa was een goeie 8jaar oud en was het tijd voor wat groter en luxer. Het werd een BX19D. toen verkochten pap en mam de zaak (Cafe t molenhuis in Achel) en toen, we spreken over 1990 - 1991, reed pap voor een koeriersbedrijf met een eigen auto. Dat was een splinternieuwe C15D. Die hadden we naast de BX.

geit
In die periode kwam er bij ons thuis vaak een kameraad van pa en ma op bezoek die een rooie Charleston had, ik was er als knulletje van een kleine 10 jaar helemaal weg van! en was helemaal verkocht van de geit toen ik een toerke mee mocht gaan maken, met het dakje open...
ik begon pa en ma de oren van hun kop te zagen om een geit te kopen.
Na een behoorlijke tijd zagen, kwam het er dan toch van, pa kreeg een bestelwagen van de zaak, de C15 moest de deur uit en er zou een 2cv komen.
In eerste instantie zochten we met het hele gezin naar een witte. Die bleken bijna niet te vinden te zijn en als je er 1 vonde dan was hij echt in slechte staat, en dat wilden we natuurlijk niet.
Toen ik op een zaterdag in de eetkamer aan tafel zat en in de krant aan het kijken was zag ik een rode 2cv te koop staan.
ik dat tegen mn ouders gezegd en die hadden zoiets van "een rooie? Da ni"
maar er stond bij de advertentie dat ie in nieuwstaat zou verkeren dus dan heeft mn pa toch maar gebeld. De dag erop konden we gaan kijken. de 2cv stond in Sint-Truiden, dus da was nog ni echt ver rijden voor ons...
Echt waar prachtig was ze, en in een staat waarin je ze toen meestal al niet meer zag. Ze was net 4 jaar oud geworden...
de knoop was snel doorgehakt en de rode 2cv zou met ons mee naaar huis mogen rijden.......

de stalling in...
Toen heeft mijn moeder ermee gereden tot we van mn pa zn oom zijn BX14RE orven. Daar werd toen mee gereden en de eend werd in de garage bij mn grootmoeder gezet.Ze heeft er gestaan van begin 1993 tot en met 1999 toen ik met mijn rijlessen bezig was.
in 1993 heeft mn pa ook de Lomax aangeschaft, Dat bleek de 3de lomax te zijn geweest die ooit in Belgie gebouwd was.

eindelijk had ik mn rijbewijs!!!
pa en ma waren in tussentijd gescheiden en pa had voor hem een andere BX19RD break gekocht. met de 19D zou ik mn rijlessen gaan doen. ik moest een jaar met pa rondrijden voor ik mn examen mocht doen. maar die BX zag ik niet goed zitten want da ding had al dik 375000km gelopen en was meer rot dan goed en ik wilde eigenlijk liever met de rooie geit de weg op :lol: da leek me veel toffer
dus de BX werd uit t verkeer gehaald en de 2cv ging de weg op...
ik bouwde er een dikke Sony audio installatie in met twee woofers en deed af en toe mee aan een dB drag wedstrijdje. het lieve eendje gaf een dikke 130dB.

de diefstal
hier heb ik tot begin 2002 mee gereden, toen werd ze gestolen op de dakparking van de Delhaise in neerpelt en teruggevonden in de bossen van de Wittberg in Achel :? :x :evil: Ze had een gebroken chassis en was totaal vernield...
De politie vond haar terug en ik mocht ze mee naar huis nemen, want een onderzoek zou er nooit komen.

het Citroën-vervolg
Toen heb ik me een Saxo VTS diesel aangeschaft, 8maanden en 25700km later totalloss gereden tegen een Frod Eskrot die me geen voorrang gaf. Toen de verzekering me uitbetaald had heb ik me nog maar eens een Saxo VTS D gekocht waar we nu nog steeds lekker mee rondrijden. Om ons hezinnetje te vervoeren hebben we een Berlingo type III XTR HDi92 met bijna alle opties voor de deur staan... Pa zijdt inmiddels met zijn (ik geloof) 11e Citroën en ik met mijn 4e (en zeker ni de laatste!!!)

Het bleef echter steeds kriebelen om toch ooit terug met een 2cv te gaan rijden en dat gevoel wordt de laatste maanden alleen maar groter. Daarom hebben we het besluit genomen om heel rustig naar een goede 2cv te gaan zoeken. Het is niet dat ze er morgen moet zijn, want t kan net zo goed nog meer als een jaar duren...

maar komen zal ze er! 8) :lol: :extra_cool:
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 3 nov, 2009 23:21

met pa mee gaan helpen bij de race eenden .
na enkele auto's plat gereden te hebben Alfa GTV, GSA x3, opel kaddet B coupe,en nog andere k*t geld op .
werk net iets te ver voor de fiets .
('89)een koopje F*ck een eend .
zal wel moeten zekers Grrr.
tot we en eend zagen van een mede eendracer Pascal vd A.
zo wil ik ook eend rijden .
met het resultaat na 3 andere eenden en enkele jaren verder.
deze :
Afbeelding
Afbeelding
ook nog een eigenste race diane
weer al het geld op
wat gebeurt er toch steeds.
tot ik wat anders wou .
werd de natte tentjes zat dus kwam er de aca.
terug een eend een ami 8 enGolf2, Hy een mehary terug een eend een SMART brabus , ami 6 en nu terug
bezig aan deze eend .
ik HAAT EENDEN :evil:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
see you when you see me

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 3 nov, 2009 23:29

ze zeggen ooit..

eens een geit, altijd een geit...
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

martijn timmers
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 22:14
Locatie: 's-heerenberg

Bericht door martijn timmers » wo 26 mei, 2010 22:08

Vandaag m'n eerste échte kennismaking gehad met de eend, mijn eerste "rijles" gekregen van m'n vader! Paar keer over het zandpad achter het huis gereden, ging heel goed! Had verwacht dat het rijden met een eend een stuk zwaarder zou zijn, dus dat viel weer mee. En het mooiste van alles, 0 x afgeslagen!

Afbeelding

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » wo 26 mei, 2010 23:13

:lol: Veiligheid voor alles! Moest je die helm opzetten van je vader? :wink: :lol:

Plaats reactie